زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

گرین کارت امریکا برای دکتراها

یکی از دوستان خواستن که در مورد گرین کارت از طریق مقاله هم بنویسم. قبلا شاید با خیلی از جزئیات مینوشتم ولی این مورد چیزی نیست که بتونم با جزئیات بنویسم.

در حال حاضر راحتترین راه گرفتن گرین کارت امریکا برای کسانی که اینجا دانشجو بودن EB2 NIW هست. پروسه اش آسون نیست اما شدنیه. قبلا میخواستم خودم اپلای کنم و تجربه ام رو اینجا بذارم اما دیدم به ریسک اش نمی ارزه. واقعیتش اینه که برای این مورد باید حتما وکیل گرفت. اینقدر ریزه کاری زیاد داره که یه اشتباه میتونه کل پرونده رو به باد بده. من خودم ساعت ها وقت تلف یادگیری کل مطالب اش کردم و فکر میکردم که اگر خودم انجام بدم حتما میتونم بگیرم اما وقتی با وکیل صحبت کردم و اون پرونده ام رو انجام داد فهمیدم که چقدر اشتباه میکردم. دو سه جا بهم گفت که مثلا اگر این مدرک رو بذاری پرونده ات رو ضعیف تر میکنه یا مثلا حواس آفیسر رو از موارد اصلی پرت کنه و یا برای این RFE بزنه و چیزهایی از این قبیل. من خودم از اینایی هستم که ته توی همه چیز رو در میارم اما بعد فهمیدم که چقدر اشتباه میکردم. قبلا یه کتاب هم در مورد "قانون" Law خونده بودم و فهمیدم که چقدر اینا داستان های خودشونو دارن که برای کسی که توی اون زمینه نیست واقعا مشکله که بتونه نگارش درستی داشته باشه.

بعد هم چیزهایی که وکیل بهم داده و کل پرونده بر اساس قرارداد Confidential  و Non disclosure هست. یعنی نباید محتواش فاش بشه. علتش هم اینه که این کسب و کار این وکلا هست و اگر همه وکیل ها یاد بگیرن که چطوری بنویسن کسب و کار اینها کساد میشه. دیدم یکی دو تا از بچه های اینجا مطالب وکیل رو با دانشجوهای جدید به اشتراک گذاشته بودن و بهشون کمک کرده بودن که خودشون اپلای کنن اما این کار غیرقانونیه و اگر خدایی نکرده کار به شکایت برسه باید زندگیشونو بدن یا برن زندان. اگر خیلی مایل هستین که خودتون بدونین این تقریبا بهترین سایت هست. 

https://www.eb2niw.com/

اون کیت 99 دلاری اش هم نیازی نیست. تقریبا همه مطالبی که توی اون کیت هست به جز کمی ریزه کاری توی سایت نوشتن. 

در کل اینه که شما باید توی یه فیلد تحقیقاتی که برای امریکا مهم باشه مقاله داشته باشین و مقالاتتون توسط دیگران رفرنس خورده باشه. هر رشته و فیلدی فرق میکنه اما مقالات باید در کنفرانس ها یا ژورنال های خیلی خوب چاپ شده باشن و چند تا معرفی نامه تهیه بشه که نشون بده کاربرد کار به درد امریکا میخوره.  من اصلا توصیه نمیکنم که کسی خودش اپلای کنه و برای همین در این مورد بیشتر نمینویسم ولی بودن که خودشون هم اپلای کردن و گرفتن اما اینکاری هست که آدم فقط یکبار میخواد توی زندگی انجام بده و چند هزار دلار ارزش ریسک اش رو نداره.

بزرگترین اشتباهی که خیلی از بچه ها میکنن اینه که فکر میکنن تعداد سایتیشن خیلی موثره در حالی که اینطور نیست. معمولا "کاربرد" کار خیلی مهم هست. زمینه های دکترا معمولا خیلی تخصصی میشن و فقط آدم های همون زمینه میفهمن که چیه اما کاربرد رو تقریبا همه میفهمن. مثلا کاربرد زمینه کاری من مربوط به سرطان بود که برای امریکا خیلی مهمه. وکیل تا اینو توی کیس من دید کیس رو گارانتی کرد که اگر قبول نشه هم پولم رو برگردونه. مثلا یکی از بچه ها در مورد یه موتور الکتریکی تحقیق کرده بود و اینقدر موضوع تخصصی بود که من هیچی نمیفهمیدم اما کاربردش در یه سری ماشین آلات صنعتی بود که منم میفهمیدم.

برای کسی که ایران هست و میخواد دانشجویی بیاد امریکا و گرین کارت بگیره بزرگترین توصیه ای که میکنم اینه که توی زمینه های مفید تحقیق کنین و مقاله های خوب تهیه کنین تا زمانی که میخواهین اینجا برای گرین کارت اقدام کنین به اندازه کافی سایتیشن داشته باشه. برای اپلای هم فقط از وکیل استفاده کنین و اون بهتون میگه چکار کنین. 

در مورد مشکل تیروئید ام و سلامت

پارسال بسیار کم انرژی شده بودم. یه مدتی به خاطر ویتامین B12 بود که با مکمل حل شد. اما بعد سرگیجه ها و افسردگی ها شروع شدن که خیلی اذیت شدم. 

ویتامین دی

اولین چیزی که متوجه شدم اینه که کمبود ویتامین B12 معمولا همراه با ویتامین D همراه میشه و احتمالا منم کمبود این ویتامین رو داشتم که باعث بدخوابی شدید میشه. برای همین یه مدت کوتاهی مکمل ویتامین D هم خوردم و این روزای آفتابی هم حتما میرم بیرون تا کمی آفتاب بهم بخوره و ویتامین D ساخته بشه.

نور درمانی

بعد هم به طور خیلی اتفاقی متوجه نور درمانی شدم. لامپ سقفی اتاقم سوخته بود و رفتم والمارت و لامپ مشابه اش رو پیدا نکردم. شب دیدم تاریکه و به ذهنم رسید که این SoftBox هایی که برای ضبط ویدئو روی کانال یوتیوب ام خریده بودم رو روشن کنم. بعد از چند دقیقه حس کردم که حالم خیلی بهتر شد. توی اینترنت جستجو کردم و دیدم یه چیزی وجود داره به اسم نور درمانی که برای جاهایی که نور آفتاب به اندازه کافی نیست تجویز میشه و اونم نشستن زیر نور سفید هست. یادمه توی ایران هم بچه هایی بدنشون زرد شده بود رو زیر مهتابی میذاشتن تا خوب بشن. الانم هر چند وقتی یکبار روشن اش میکنم و زیر نورش کار میکنه و بعد از یه مدت انرژی ام تامین میشه. این مدت از خونه کار کردن هم خیلی بد بود. الان که کافی شاپ ها باز شدن میرم و از اونجاها کار میکنم. اینطوری توی فضایی که کار میکنم نور به اندازه کافی هست و همین انرژی ام رو نگه میداره.

سلنیوم

برای تیروئید هم متوجه شدم که احتمالا کمبود سلنیوم دارم. برای من کم کاری تیروئید بود. برای یک مدت از این Brazil Nuts ها خرید و روزی دو تاشو میخوردم. یه چند بار هم زیاده روی کردم باعث دلپیچه شد! اما فکر کنم به سلامت ام کمک کرد.

ورزش 

البته تشخیص دکتر سلنیوم نبود و میگفت مشکل اصلی از طرز زندگی (life Style) ات هست و باید روزی یک ساعت حداقل ورزش کنی. این شد که ورزش رو گذاشتم توی برنامه و هر روز صبح (تا قبل از ماه رمضان) ورزش میکردم. ورزش هم کم کم بعد از چند هفته نتایج اش رو نشون داد و باز بهتر شدم. الان که ماه رمضان تمام شده دوباره میخوام شروع کنم.

تغذیه

تشخیص دیگه دکتر مشکل Gut Bactria بود. میگفت که باکتری های روده بعد از یه مدت در اثر استفاده از غذاهایی که دارای نگهدارنده هستن کم میشن. جداره روده ضعیف میشه و باعث میشه نتونه غذا رو داخل روده نگه داره و بعضی ذرات غذا مستقیم وارد خون میشن و از قضا میچسبن به تیروئید. برای من مکمل SBI Protect رو داد که اونو دارم یه مدتیه میخورم. ظاهرا آبی که خوب تصفیه نشده هم مشکل داره. الان فقط آبی که جوشونده باشم و تصفیه کرده باشم رو مینوشم. برای غذا هم تقریبا همه غذاهای تولید شده رو حذف کردم و فقط گوشت و برنج و چیزایی که خام باشن رو تهیه میکنم. فقط هر چند وقتی یکبار ناپرهیزی میکنم و میرم رستوران هر چی میخوام میخورم. همه روغن های گیاهی و حیوانی رو هم حذف کردم و فقط روغن زیتون و روغن آواکادو استفاده میکنم و بعضی وقتا کمی کره. گوشت هم فقط گوشت هایی رو میگیرم که نگهدارنده نداشته باشن. میوه و سبزی هم سعی میکنم ارگانیک بگیرم. چون ارگانیک همه جا گرونه این کارت Costco خیلی به درد میخوره که با قیمت نسبتا مناسب بشه تهیه کرد. شکر رو هم خیلی کم کردم. غذاهای پروبایوتیک مثل کفیر و کیمچی رو هم اضافه کردم. حالا یه چند ماه دیگه دوباره میرم آزمایش خون میدم ببینم آیا بهتر شدم یا نه اما در کل به طور عمومی خودم حس میکنم که بهتر شدم اما هنوز خوب خوب نیستم. فقط مشکل خواب مونده که اونم بعدا مینویسم چی شد! شایدم اونم درست بشه بقیه مشکلات هم رفع بشن.

نکاتی از کتاب Tax-Free Wealth: How to Build Massive Wealth by Permanently Lowering Your Taxes (Rich Dad Advisors)

امسال در مورد این کتاب خوندم تا بببینم آیا میتونم مالیاتم رو برای سال دیگه کاهش بدم یا نه. این نکاتی هست که از کتاب یادداشت کردم.

 ۲۰ فصل اول خیلی کند پیش رفت اما بعدش چیزای زیادی یاد گرفتم. مثلا یاد گرفتم که باید درآمدم رو توی tax bracket پایین نگه دارم. کار اشتباهی که پارسال نکردم را هم می تونستم یک قسمتی از درآمدم را به حساب بازنشستگیم بریزم تا مالیاتش رو فعلا ندم. نمیدونستم که از اکانتهای Routh IRA میشه سهام و طلا و چیزای دیگه خرید و فروش کرد و مثل اکانت رابین هود مالیات نداد. البته بعدا فهمیدم که برای این اکانت باید درآمد زیر 115 هزار دلار باشه که شامل من نمیشه!

 بعد یاد گرفتم که باید ثروت رو تحت کنترل داشت نه اینکه مالکش بود. اینکه پیشنهاد کتاب این بود از بچگی ثروت را بین بچه ها تقسیم کرد و بهشون اجازه داد که تویی کسب و کار تو کار کنن و حقوق بگیرند. اینطوری هم مالیات اون پولی که در آوردی رو نمیدی و هم بچه ها می تونن خودشون هزینه تحصیلاتشون رو بدن.

در مورد trust هم چیزی نمیدونستم و تازه متوجه شدم که میشه برای انتقال پول از یک حساب به یک شرکت و یا حتی کارهای خیریه ازش استفاده کرد و مالیات درآمد خودت رو ندی. کارهای خیریه هم انجام بدم این خیلی ایده خوبیه. همین الان هم من دارم کلی پول برای خیریه میدم ولی اون داستانش فرق میکنه. همین طوری میشه پول رو منتقل کرد به حساب کسی که بهش اعتماد داری و باکت مالیاتی خودت رو بیاری پایین.

برای شرکت هم میدونستم که اگر به فرم S corp ثبت کرد میشه مالیات بر درآمد خودت رو کم کنی با حقوق کمتری که به نسبت درآمد شرکت به خودت میدی. البته باید به اندازه حقوق متعارف به خودت بدی که یعنی باید درآمدت خیلی بیشتر از درآمد کارمندی باشه که ارزش داشته باشه.

در مورد ثبت شرکت هم کتاب ایده های خیلی خوبی داشت. اینکه شرکت رو باید توی دوتا ایالت ثبت کرد تا مالیات بر درآمد ایالتی را منتقل کرد به ایالتی که مالیات نداره. مثلاً شرکت توی کالیفرنیا باشه و آریزونا. اینطوری مالیات ایالتی کالیفرنیا فقط برای فروش محصولات توی آدرس کالیفرنیا داده میشه. برای فروش کل امریکا همه درآمد به حساب آریزونا میره که مالیات ایالتی نداره.

میگفت که میشه قسمت های شرکت رو به چندتا شرکت مختلف تقسیم کرد. مثلا HR شرکت توسط یک شرکت ثانویه انجام بشه. اینطوری درآمد کلیه شرکت میتونه بیاد پایین چون باید به شرکت ثانویه برای خدمات HR پول بده.

یه چیز دیگه ای که نمیدونستم بحث depreciation املاک بود و اینکه سالیانه همیشه یک درصدی رو به عنوان depreciation از ارزش املاک چند کرد و مالیاتش را نداد. با محاسبه کتاب خیلی وقتها می ارزه که یک خونه بخری مالیات بازار سهام از مالیات خونه بیشتره. یه چیز جالب دیگه اینکه اگر خونه ای که میخری توش زندگی کنی و پنج سال بهبودش بدی نیازی نیست که مالیات بهبودش رو بدی چون داری توش زندگی می کنی. یک مورد هم مثال زد که خونه های داغون را می خریدند و توش زندگی می کردند و طی ۵ سال بهبودش می دادند و بعد می‌فروختند اینطوری سود زیادی هم می‌کردند. یه چیزای دیگه ای هم که نمی دونستم این بود که خونه رو میشه با یه خونه بهتر عوض کرد و مالیات فروش رو نداد و به این میگن exchange. این خیلی قانون خوبیه چون آدم میتونه هر چند وقت یکبار یک خونه بهتر بگیره و مالیات خریدش رو نده.

میگفت که plan 401k خیلی به درد نمیخوره چون که وقتی می خوای پولت رو در بیاری باید مالیات اش رو بدی و اگر قرار بود دار بشی و درآمد بالاتری داشته باشی باید مالیات خیلی بیشتری از چیزی که امروز داری بدی. به جاش می گفت Routh IRA باید استفاده کنید.

کتاب یه چیزای بی معنی هم در مورد سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت و گاز و اکتشافات داشت. چیزهایی هم که در مورد ارث می گفت و یا اینکه یک چیزهایی از شرکت را بدی به پدر یا مادرت یا بچه هات بدی به درد من نمی خورد.


نتیجه گیری من این بود که اگر میتونی خیلی بیشتر از حقوق کارمندی درآمد داشته باشی بهتره که شرکت ثبت کنی و برای خودت کار کنی. یه مقداری از پول ات رو هم توی بازار مسکن سرمایه گذاری کنی تا بتونی از مزایای مالیاتیش استفاده کنی. در مورد سرمایه گذاری توی چیزای دیگه مثلا گرفتن کارمند و ... هم باید مطمئن باشی که پولت رو دور نمیریزی و در انتها یه پولی از ماجرا در میاری وگرنه برای کم کردن مالیات نمیشه از این کارا کرد. در واقع تمام مزایای مالیاتی اینه که کمک کنه پول بیشتری در بیاری که مالیات بیشتری هم بدی!

مالیات در امریکا

این مدت در مورد مالیات بررسی کردم که چطوری میتونم کم اش کنم. پارسال نزدیک 40 هزار دلار مالیات دادم. تازه هنوز به کالیفرنیا نقل مکان نکردم وگرنه باید 10 هزار تای دیگه هم میدادم. اینطوری یه مبلغ زیادی رو هر سال دارم برای مالیات میدم. یکی از دوستان پرسیده بودن که چرا میگم ماهی هزار دلار باید مالیات اضافی بدم. خواستم اینجا توضیح بدم. هر ایالتی  توی امریکا مثل یه کشور هست که قوانین خودش رو داره. البته قوانینشون خیلی شبیه هم هستن اما الزاما یکی نیستن. همه این ایالت ها هم زیر نظر دولت مرکزی (فدرال) هستن. 

دولت مرکزی که مالیات خودش رو میگیره که کم هم نیست و بر اساس این جدول هست. البته دولت ها این مقدار رو بر اساس شرایط عوض میکنن. مثلا دولت بایدن میخواد مالیات های گروه های بالاتر رو افزایش بده.

مالیات هم اینطوری حساب میشه که تا 9875 دلار مالیات 10 درصد هست. از اون به بعد توی هر سطل (Bucket) درآمدی بر اساس همون سطل اضافه میشه. مثلا برای من میشه 10 درصد 9875 

+ 12 درصد 40125 منهای 9876 

+ 22 درصد 85525 منهای 40125 منهای 9876

+ 24 درصد 145000 منهای  85525 منهای 40125 منهای 9876

که تقریبا 38 هزار دلار مالیات برای پارسال شد.


Tax rate

Taxable income bracket

Tax owed

10%

$0 to $9,875

10% of taxable income

12%

$9,876 to $40,125

$987.50 plus 12% of the amount over $9,875

22%

$40,126 to $85,525

$4,617.50 plus 22% of the amount over $40,125

24%

$85,526 to $163,300

$14,605.50 plus 24% of the amount over $85,525

32%

$163,301 to $207,350

$33,271.50 plus 32% of the amount over $163,300

35%

$207,351 to $518,400

$47,367.50 plus 35% of the amount over $207,350

37%

$518,401 or more

$156,235 plus 37% of the amount over $518,400

البته میشه تا یه مقداری مشخص رو از درآمد کل کم کرد. مثلا 12 هزار دلار رو میشه به عنوان مالیات های دیگه یا مخارج کلی کم کرد. برای کسی که خونه داره میتونه تا یه مقداری از مالیات خونه یا سود وام خونه رو هم ازش کم کنه. اما همه این ها هم محدودیت دارن.

https://smartasset.com/taxes/paycheck-calculator#rCswTIifo2


این محاسبه حقوق بعد از مالیات برای درآمد 145 هزار دلار در سال  توی تگزاس هست:

همونطوری که میبینین هر دو هفته ای میشه 4433 دلار یعنی ماهی 8866 بعد از مالیات.


اما همون درآمد برای کالیفرنیا:



میشه دو هفته ای 3900 دلار یا ماهی 7800 دلار. یعنی ماهی 1165 دلار میره برای ایالت کالیفرنیا که میشه سالی  تقریبا 14 هزار دلار. حالا اگر از طریق بازار سهام و ... هم درآمد مضاعف باشه باید مالیات اون هم جداگانه پرداخت بشه. علاوه بر این توی کالیفرنیا مالیات بر فروش و قیمت اجناس و خونه و ... هم خیلی بیشتر از تگزاس هست.

اینه که کالیفرنیا با همه خوبی هایی که داره از نظر کیفیت زندگی مالی بسیار پایینتر از تگزاس میتونه باشه. حقوقی که من توی تگزاس میگرفتم باید تبدیل به 205 هزار دلار بشه تا تقریبا همون کیفیت زندگی رو داشته باشم ولی میبینین که 145 هزار دلار بیشتر نیست. تعداد کارهایی که اینقدر پول بدن هم زیاد نیست. الان هم هر کاری که پیدا میشه تقریبا 180 هزار دلار اینا میدن که خیلی فرقی نمیکنه. به علاوه هر چی که حقوق میره بالاتر مالیات هم بالاتر میره. یعنی دو برابر شدن حقوق اسمی الزاما به معنی این نیست که دو برابر بیشتر پول میره توی جیب آدم.

امسال یه کتاب در مورد مالیات خوندم که چطوری میشه این مالیات رو کم کرد. کتاب خیلی خوبی بود اما بیشتر مزایای مالیاتی برای شرکت هاست. یعنی اگر شرکت خودت رو داشته باشی میتونی از اون مزایا استفاده کنی. اونم به نظر اینه که پول خیلی بیشتری در میاری و پول خیلی بیشتری هم مالیات میدی و این وسط کمی هم مزایا میگیری که باز در مقابل پولی که برای مالیات میدی خیلی بهتر از کارمندی نیست مگر اینکه شرکتت بسیار سودده باشه.


این روزا - موقتی میرم نیویورک - خبری از گرین کارت نیست

قرارداد اجاره  خونه ام تا 20 روز دیگه تموم میشه. تصمیم گرفتم که دیگه تمدیدش نکنم و یه مدت دوباره بیخانمان باشم یا خانه به دوش. یعنی Digital Nomad بشم به قول اینوری ها. اولین جایی هم که میخوام برم نیویورکه. یه آپارتمان اونجا اجاره کردم تا 15 جولای. نزدیک یک ماه و نیم اونجا میمونم و بعد تصمیم میگیرم که کجا برم.

واقعیتش اینه که از کارم خیلی راضی نیستم. فشار کار زیاده و استرس اش هم زیاده. اگرچه نسبتا پول خوبی میگیرم اما اگر برم کالیفرنیا که باید هم برم دیگه پولش هم خیلی خوب نیست. کلی وسیله خونه دارم که باید رد کنم بره تا بتونم راحت هر جا خواستم زندگی کنم.


هنوز از گرین کارت خبری نیست. از سایت Tackitt که نگاه میکنم آمارها خیلی پراکنده هستن و اصلا معلوم نیست که دارن کیس های 2019 رو بررسی میکنن یا 2020. برای من نوامبر پارسال قبول شد و الان چند ماهی شده که هیچ خبری نیست. 

 https://www.trackitt.com/usa-immigration-trackers/i485-eb


دوست داشتم که گرین کارتم زودتر بیاد که بتونم برم ایران. چند تا از دوستام رفتن ایران. درسته که بیماری اوضاعش خیلی خوب نیست و شاید نشه خیلی هم جایی رفت اما حداقل میتونم خانواده ام رو ببینم. برای اجازه مسافرت Advanced Parole اقدام کردم اما هیچ خبری نشنیدم. مثل اینکه الان دو ماه طول میکشه که تازه رسید دریافت بدن. به هر حال با اجازه مسافرت هم ترجیح میدم که صبر کنم تا کارتم بیاد. پاسپورتم رو هم باید عوض کنم تا بزنه مقیم امریکا و برای سربازی به مشکل نخورم.


امسال ماه رمضان دوباره همه برنامه های ورزش رو به هم ریخت. الان دو هفته ای میشه که باشگاه نرفتم. انرژی اش رو هم ندارم که بخوام برم. ایشاله از هفته دیگه که روزه تموم بشه دوباره ورزش رو شروع کنم. از کانال یوتیوب هم خبری نیست فعلا. تنبلی از خودمه. روزهای هفته که اینقدر از کار خسته میشم که دیگه حس این کار رو ندارم. آخر هفته هم دیگه خونه نمیمونم. این روزا هوا خیلی خوبه. بهترین وقت سال توی دالاس همین روزهای آپریل و می هست. آخر هفته ها هر هفته دارم میرم یه جای خوب و قشنگ که تا حالا نرفتم. میخوام تا قبل از اینکه از دالاس برم جاهایی که نرفتم برم و ببینم.

خدا رو شکر زندگی بدی نیست و داره تند و تند میگذره. انگار که نمیفهمم کی اول ماه میشه و کی آخر ماه. یه کمی که سر میجنبونم نصف ماه رد شده رفته. 

دوست دارم که زودتر گرین کارتم رو بگیرم و یه کار راحتتر بگیرم و کمی استراحت کنم تا بفهمم زندگی چیه. این دو سه سال گذشته اونقدری که باید خوش نگذشته و به جز سختی چیزی نفهمیدم. مخصوصا این یک سال و خرده ای که Covid شده واقعا سخت گذشته. دوست دارم که زودتر تموم بشه. با وجود اینکه واکسن زدم و الان خیلی بیشتر بیرون میرم اما مثل روزای قبل نیست.