زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

کتاب معجزه ایمان The Magic of Believing | Claude M. Bristol

این هفته کتاب معجزه باور (ایمان) رو خوندم. کتاب کوتاه و ساده ای هست و چیز زیادی نداره. اما چند تا نکته داشت برام جالب بودن. اولین و مهمترین نکته این بود ما با ذهن خودآگاهمون فکر میکنیم و بعضی مسائل رو با اون حل میکنیم اما ذهنی ناخودآگاه هم وجود داره که با باور کار میکنه. یعنی نسبت تفکر به ذهن خودآگاه مثل باور به ذهن ناخودآگاه باشد.

باور هم با تکرار در ذهن ناخودآگاه به وجود میاد. مثالی هم که کتاب میزنه در مورد هیتلر رهبر دیکتاتور آلمان هست که چطوری میتونه با تکرار از تریبون های یک طرفه آلمان این باور رو در ذهن طرفداراش بگنجونه که نژاد برتر هستن و بخوان دنیا رو تسخیر کنن. هر آلمانی هر روز که بیدار میشه روزی چند بار عکس های هیتلر رو ناخواسته میدید. هیتلر با چسبوندن عکس های خودش این تکرار رو در ذهن ناخودآگاه تبدیل به باور کرده بود که خودش کسی هست که ناجی آلمانه. 

نظر خیلی جالبی بود چون هیچوقت نمیتونستم بفهمم که چرا یه نفر تا اینقدر میتونه شستشوی مغزی باشه که دست به اسلحه ببره و هم نوع اش رو بکشه. دیکتاتورها مثل هم هستن و اینم روش اوناست که دنیا رو از عکس هاشون پر کنن. روش اشون هست که دروغ هاشونو هی تکرار کنن تا که ذهن ناخودآگاه آدمها رو در اختیار بگیرن. در واقع راز اینکه دروغ های بزرگ راحتتر پذیرفته میشن اینه که وقتی فهم یه چیزی از توان مغز انسان خارج باشه وارد ذهن ناخودآگاه میشه. چون برای اون هیچ چیزی نشدنی نیست و با تکرار باور در ذهن ناخودآگاه شکل میگیره تا راه حلی براش پیدا کنه. پس دروغ های بزرگ از فیلتر مغز و فکر رد میشن و مستقیم وارد ذهن ناخودآگاه میشن. حتی دروغی به بزرگی اینکه یه نفر مثل هیتلر نماینده خدا روی زمینه و یا از طرف خدا بهش وحی میشه. حتی ادیان موفق هم روی همین قدرت باور (ایمان) کار کردن و موفق شدن.

بعد کتاب ادامه میده که باور به تنهایی کافی نیست و عمل باور رو فعال میکنه. یعنی مثلا یکی باور داشته باشه که یک میلیون دلار گیرش میاد هر چقدر هم باور محکمی باشه این باور به ثمر نمیشنه. این عمل هست که باعث میشه ذهن ناخودآگاه که به عالم هستی متصل شده مسیر رو نشون بده. در واقع چیزایی که آدم میخواد از ذهن ناخودآگاهش میاد و اگر عملی در جهت بدست آوردنش کرد در نهایت بهش میرسه ولی اگر هیچ عملی انجام نداد هم به جایی نمیرسه.

یه روزی باید باور کنیم که لیاقت ما زندگی خیلی بهتر از این هست. یه روزی باید باور کنیم که ما میتونیم آزاد باشیم و هر کاری که خواستیم و هر طوری که خواستیم انجام بدیم. که هیچ کسی نمیتونه به ما زور بگه. هر روز تکرار کنیم که "ما میتونیم" تا باورش کنیم که بساط ظلم جمع شدنیه. هر روز عملی انجام بدیم در جهت این باور. کافیه باورش کنیم. کافیه که براش بجنگیم و تا پای جوون بایستیم. آزادی نزدیکه. شاید همین فردا باشه. 

تقدیم به #مهسا_امینی