زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

برم لس آنجلس یا سانفرانسیسکو

کسی با تجربه من توی دالاس تقریبا میتونه سالی 140 هزار دلار درآمد داشته باشه (یه سطح مدیریتی) که بعد از مالیات و بیمه تقریبا 8000 دلار میشه.

400 تا 500 هزار دلار خونه خیلی عالی میشه خرید (البته سقف نداره میشه خونه 10 میلیونی هم خرید) ولی یه چیز متوسط رو به بالا رو میگم که تقریبا ماهی 3000 دلار میره برای وام خونه. ماهی 1000 دلار هم برای مخارج خونه و اینا. خورد و خوراک و ماشین هم بین 1500 تا 2000 دلار اینا میشه. اگر یه نفر دیگه هم اضافه بشه تقریبا 50 درصد به خورد و خوراک اضافه میشه. تقریبا 6000 دلار ماهیانه که میشه سالی 72 هزار دلار یعنی ماهی 2000 دلار پس انداز میشه کرد. اگر زن و بچه هم باشه که کار نکنن هم تقریبا چیزی ازش نمیمونه.

اینا که میگم یه زندگی معمولیه. اونجا میشه آپارتمان دو خوابه هم اجاره کرد مثلا به جای 4000 دلار هزینه خونه تقریبا 2000 دلار داد. یا اینکه اگر یه نفر تنها باشه اجاره یکخوابه تقریبا 1500 دلاره. بازم میگم خیلی بستگی به سبک زندگی داره.

من خودم الان به جز ماشین گرونی که دارم هزینه زیادی ندارم. با حقوق 145 هزار دلار تقریبا ماهی 6000 دلار دارم پس انداز میکنم که میشه حدود سالی هزار دلار. البته این پول رو برای پول پیش خونه لازم داشتم وگرنه آدمی نیستم که خیلی دنبال پس انداز برای پولدار شدن باشم. حساب کردم اگر بخوام همینقدرتوی کالیفرنیا پس انداز کنم باید حقوقم از 145 هزار دلار به 230 هزار دلار برسه که شاید بتونم همینقدر پس انداز کنم.


حالا همین آدم توی سانفرانسیسکو حقوقش تقریبا 200 هزار دلار تا 240 هزار دلار میشه. در بهترین حالت حدود ماهی 12 هزار دلار بعد از کسر مالیات. قاعدتا خونه که نمیتونه بخره چون خونه ها بالای میلیون دلار هستن ولی شاید یه آپارتمان بتونه بگیره مثلا حدودای 900 هزار دلار که تقریبا ماهی 6 هزار دلار وام اش میشه (اگر نرخ بهره بیاد پایین کمتر میشه مثلا 5 هزار دلار). هزینه نگهداری و تعمیر اون آپارتمان تقریبا ماهی 1000 دلار میشه. هزینه ماشین و خورد و خوراک هم تقریبا ماهی 3500 دلار. شاید بتونه ماهی 1500 دلار اینا پس انداز کنه. البته زندگیش هم به اندازه تگزاس خوب نیست مثلا به جای یه خونه بزرگ یه آپارتمان کوچیک داره. هزینه های نامتعارف هم خیلی بالاتر هستن. اگر این آدم زن و بچه هم داشته باشه احتمالا کم میاره.

برای همین اونایی که میرن شمال کالیفرنیا یا سانفرانسیسکو نمیرن یا اگر هم میرن تا مدت ها بچه دار نمیشن. معمولا هم زن و شوهر باید با هم کار کنن که بتونن از پس مخارج بر بیان. مثلا اگر درآمدشون بشه دو تا 230 هزار دلار دو برابر مبلغ فعلی میشه و دیگه میتونن از پس مخارج بچه هم بربیان و کمی پس انداز هم داشته باشن.

پس چرا این همه میرن شمال کالیفرنیا زندگی کنن؟ دلیلش مزایاست. حقوق به تنهایی شاید کم باشه اما اکثرا یه سهمی از شرکت میگیرن که ممکنه در طی سالیان رشد زیادی داشته باشه. مثلا اگر یه شرکتی, همین امروز شرکتی که من هستم رو بخره من تقریبا 1 میلیون دلار گیرم میاد که معادل 7-8 سال حقوقم میشه! دلیل دوم هم رشد خونه که توی ده سال گذشته کاملا واضحه. مثلا آپارتمانی که 400 هزار دلار بوده بعد از چند سال میشه 1 میلیون دلار. این یعنی 600 هزار دلار سود که بعد از مالیات حداقل 350 هزار دلار سودمیشه و انگار نه تنها پولی بابت وام خونه ندادن (فقط سود وام که درصد کمی از ماهیانه وام هست) بلکه سود هم کردن. این رشد خونه توی تگزاس اصلا به این سرعت و شدت نبوده (به جز پارسال که استثنا بود و الانم داره میاد پایین).

اونایی هم که میرن شمال کالیفرنیا معمولا از روز اول نمیرن سانفرانسیسکو زندگی کنن. یه جایی اطراف اجاره میکنن که اجاره اش کمتر باشه که بتونن پس انداز کنن و بعدا خونه بخرن. هزینه اجاره اطراف تقریبا ماهی 3000 دلار ایناست که نصف وام خونه توی شهر حساب میشه. اونایی هم که میرن توی شهر با چند نفر هم خونه میشن. مثلا اگر اجاره یه آپارتمان دوخوابه 5000 دلار هست دو نفر با هم نفری 2500 تا میدن. بعضی وقتا 4 نفر یا 5 نفر با هم یه جایی رو میگیرن و مثلا 1500 تا نفری میدن. حالا 3500 دلار اجاره یه استادیو کوچیک کجا و 1500 دلار اجاره یه اتاق توی یه جای بزرگتر. خودش ماهی 2000 دلار تفاوت هست برای یه سبک زندگی پایینتر.


من هنوز نتونستم درست تصمیم بگیرم. با این حقوق که الان دارم اصلا نمیارزه که بخوام برم کالیفرنیا اگر حقوقم امسال زیاد بشه یا کارم رو عوض کنم که حقوق بیشتر بگیرم میرم جنوب کالیفرنیا که ارزونتر از سانفرانسیسکو هست و حتی آب و هوا و سطح زندگی بهتر و بالاتری رو داره. با اون حقوق هم مشکلی برای پس انداز و مخارج ندارم. حتی اگر یه نفر رو هم پیدا کردم که ازدواج کنم بازم مشکلی برای هزینه هاش نخواهد بود. اگرچه تگزاس زندگی ام خیلی خیلی لاکچری تر و بهتر هست ولی حس میکنم که برای زندگی طولانی مدت کالیفرنیا رو ترجیح میدم. اونجا برای کسی که درآمد پایینی داره فاجعه است چون مخارج خیلی بالاست ولی با درآمد بالا مشکلی نیست. تقریبا مثل زندگی توی تهران و یه شهر مثل شیراز هست. مثلا شیراز یه خونه بزرگ میشه خرید و یه زندگی آروم با درآمد کمتر داشت اما سطح پیشرفتش هم خیلی محدود هست. توی تهران شاید نشه اصلا خونه خرید و مخارج خیلی بالاست و قطعا برای کسی که درآمد بالایی نداره سطح زندگیش از شهرستان هم پایینتر میاد.

شرکتی که کار میکنم در حال گرفتن یه فاند بزرگ هست. اگر بگیرن که حقوق من هم میره بالا ولی نمیدونم تا چقدر. خودم فکر میکنم اگر کمتر از 230 هزار دلار بهم بدن بهتره که برم یه شرکت دیگه. شاید یه کار همون لس آنجلس گرفتم.

حتی بین لس آنجلس و سانفرانسیسکو هم موندم که کدوم بهتره. از یه بابت خودم جنوب کالیفرنیا رو بیشتر دوست دارم چون هم هزینه هاش کمتر از شمالش هست و هم لس آنجلس به مراتب شهر بهتریه از سانفرانسیسکو و هم آب و هواش رو بیشتر دوست دارم. اما دوستای زیادی شمال کالیفرنیا سمت سانفرانسیسکو دارم. شرکتی که الان کار میکنم هم اونجاست. همچنین اگر بخوام شرکت بزنم و یه کار استارت آپی کنم شمال کالیفرنیا تقریبا 3 برابر بهتر از جنوبش هست. تگزاس هم فقط ارزونتره و زندگی خیلی لاکچریه وگرنه مزیت دیگه ای نداره. فکر کنم یه شرکت موفق کالیفرنیا بزنم میتونم همون زندگی لاکچری یا بهترش رو اونجا هم داشته باشم مثل خیلی های دیگه. تصمیم گرفتم که فلوریدا هم نمونم چون از آب و هواش راضی نبودم. خیلی شرجی و مرطوب هست. فقط سه ماه سال خیلی خوبه اونم از دسامبر تا آخر فوریه. شایدم مارچ هم خوب باشه اما در کل خیلی گرم میشه. کوه و جنگل هم نداره. شهر بزرگش هم میامی هست که بدم نمیاد ازش ولی به اندازه لس آنجلس گرون شده و فقط اینجا مالیات بر درآمد نداره که برای درآمد من تقریبا ماهی 900 (الان) تا 1600 (بعد از افزایش حقوق) دلار میشه وگرنه بقیه هزینه ها مثل تگزاس کم نیست.

واقعیتش اینه که من الان باید میلیونر شده باشم ولی تنبلی از خودم بود. یعنی یه جاهایی باید ریسک میکردم و پاش میاستادم نکردم. الان هم دیر نشده. بدترین حالت اینه که میرم کالیفرنیا میبینم از پس زندگی و مخارجش برنمیام برمیگردم تگزاس دیگه! ولی بعیده آدم پول خوب دربیاره جای گرون بهش خوش نگذره.

نظرات 13 + ارسال نظر
ثنا جمعه 27 بهمن 1402 ساعت 20:12

سلام
خب بعد گذشت یکسال بهمون بگو چیکار کردی جونم

اااا نوشته بودم که. رفتم سانفرانسیسکو. شرکتی که کار میکردم پولش تموم شد. یه مدت اونجا بودم. یه سفری هم رفتم لس آنجلس. دیدم اینجاها خیلی گرونن برای منی که فعلا درآمد ندارم فکر کردم بهتره برگردم دالاس. الانم دالاس ام دارم برای کار اپلای میکنم. کار پیدا کنم فعلا یه مدت دالاس میمونم. پیدا هم نکردم یه سفر میرم ایران ببینم بعدش چی میشه

من پنج‌شنبه 7 دی 1402 ساعت 06:16

سلام

سلام

پسرک دوشنبه 8 اسفند 1401 ساعت 22:34

اتفاقا به نظرم در ایالت های کم جمعیت‌تر شانس اینکه یکی رو برای ازدواج پیدا کنی بیشتره البته بستگی به شرایط خود آدم هم داره مثلا از نظر چهره اوکی باشی یا وضع مالی، زبانت خوب باشه ولی کار نشد نداره
دخترای شهر ها و ایالت های بزرگ استاندارد های سختگیرانه‌تری دارن

نظرت خیلی درسته. یه شهر خیلی کوچیک معمولا دخترای کم توقع تری داره. ولی خب اونا هم میخوان پیش خانواده اشون توی اون شهر کوچیک باشن معمولا که کار خاصی نیست. نمیدونم باید دید قسمت چی میشه. برای من بیشتر دخترا اینقدر خوبن که اصلا نمیدونم کیو باید پیدا کنم. هر کسی یه جوری خوبه

هرچی پنج‌شنبه 4 اسفند 1401 ساعت 13:20

برات آرزوی موفقیت روز افزون و ازدواج دارم :)) خیلی تلاش کردی و وقتشه یک نفس راحت بکشی

مرسی ممنونم

پسرک سه‌شنبه 2 اسفند 1401 ساعت 02:47

چرا نمیری ایالت های سرسبز و کم جمعیت؟ مثل وایومینگ یا ویرجینیای غربی؟ عکس های ویرجینیا رو نگاه میکنم همش کوه و جنگل هستش :)
درسته ایالت های محافظه‌کار هستن ولی چون جمعیت کمی دارن آدم های نژادپرست دور و برت کم هستن
شاید منم یه روزی یه مزرعه بزرگ تو وایومینگ بخرم که حتی تا چند هزار متریم هم یه آدم نباشه

نوشتم که میخوام برم یه جایی یه کسی رو برای زندگیم پیدا کنم اگرنه که همون دالاس هم خوب بود.

هرچی پنج‌شنبه 27 بهمن 1401 ساعت 16:31

1. ما هم قیافه مون داغونه، ولی تو فقط میخوای یکیو پیدا کنی سریع تر از تنهایی دربیای، اگر بعد ازدواج حوصله ت سر بره چی؟ بگی ای بابا ازدواجم کردم باز روحیه م داغونه.

2. من آب و هوای ابری و جنگلی دوست دارم، ولی منظورم همون دی سی بود چون دولت اونجاست احساس میکنم فرصت های شغلی خوبی داشته باشه. الان سرچ کردم تو indeed، دی سی 10 هزارتا شغل داشت برای sw developer، سیاتل 2هزار تا. راستی سیاتل مالیات هم کمتره فکر کنم.

1. قیافه فقط یه فاکتوره که کاریش نمیشه کرد. هزار تا کار دیگه میشه کرد که خوبه. دنبال این نیستم از تنهایی در بیام. خانواده میخوام یه زندگی خوب.
2. چک نکردم اما معمولا سیاتل دومین شهر پر از کار هست برای IT. مالیات بردرآمد هم نداره. البته نظر من اینه که اصلا مالیات رو توی محاسبات نیاریم بهتره.

هرچی یکشنبه 23 بهمن 1401 ساعت 19:57

1. وودی مهربان، یه سوال میپرسم امیدوارم ناراحت نشی، حالا انقدر دنبال زن گرفتنی تیپ و قیافه ت چجوریاست؟
2. من آمریکا نیستم ولی واشنگتن رو دوست دارم چرا آدم باید بره کالیفرنیا، ماشینت رو تو SF دزد زد دیگه. چند وقت پیش یه ویدیو دیدم میگفت کم خطرترین منطقه آب و هوایی ورمانته. که متاسفانه کار تو اونجا نمیگیره.
3. بنظرت فیلد CS و SE اشباع شده؟

1. قیافه و تیپ داغون! شاید 4 از 10 شایدم کمتر :) حالا قرار نیست که هر کسی قیافه و تیپ اش خوب نبود نتونه زندگی تشکیل بده. بالاخره یکی پیدا میشه بخواد با من زندگی کنه.
2. یه پست در مورد شهرهای امریکا میذارم. کار مهمترین فاکتور هست. واشنگتن اگر منظورتون ایالتش هست که به خاطر روزهای ابری زیاد برای من مقدور نیست چون افسردگی میگیرم. اگر شهر دی سی منظورتون هست که هنوز کاخ سفید نطلبیده که برم ببینم. ولی فکر کنم نیویورک رو به دی سی ترجیح بدم اگر بخوام شرق بمونم.
3. نه نه نه. نظر من این فیلدها هیچوقت اشباع نمیشن. علتش اینه که به سرعت در حال تغییر هستن و اسما CS هست اما رسما هر پنج تا ده سال یکبار یه فیلد جدید شده. یه عده ای نمیتونن با سرعتش بیان جلو از فیلد خارج میشن میرن مدیریت. یه عده ای هم جدید میان. آینده تکنولوژی همین کامپیوتر و نرم افزار و هوش مصنوعی و رباتیک و وابسته هاش مثل مکانیک و الکترونیک و ایناست. بقیه فیلدها کم کم از بین میرن.

میلاد یکشنبه 16 بهمن 1401 ساعت 22:57

سلام ببخشید من مدرک کاردانی به کارشناسی عمران دارم و الان در مقطع ارشد مدیریت مالی در دانشگاه گیلان مشغول تحصیلم بنظرتون با توجه به مدرک کاردانی به کارشناسی من چقدر برای اپلای دکتری شانس دارم؟

سلام. فقط مقطع آخر مهمه. معدل و مقاله و نمره زبان و جی آر ای. خود منم کادانی به کارشناسی بودم

Ali A پنج‌شنبه 13 بهمن 1401 ساعت 22:00

مثله همیشه عالی.

لطف دارین

hamideh پنج‌شنبه 13 بهمن 1401 ساعت 00:06

ببین وودی تا حالا فک کردی اگه زن ایرانی نگیری کی برات قورمه سبزی بسازه، درسته شما از ایران رفتی ولی ایران هنو تو وجودتون که هست نیس؟ چی قورمه سبزی با دوغ دلم خواس

شاید باور نکنین اما آخرین بار که قرمه سبزی خوردم پارسال خونه مامانم بود! آره غذاهای ایرانی رو خیلی دوست دارم به شرطی که برنج اشو کمتر بذارن! برگردم تگزاس یه رستوران ایرانی خوب برم. فلوریدا واقعا برهوته برای غذای ایرانی!

رضا رزا یکشنبه 9 بهمن 1401 ساعت 04:32

چرانیویورک نمیری شما؟؟؟ یادم نوشته بودی یه بار رفتی یه مدت؟؟ کلا ایست کوست خیلی بهتر نیست؟؟؟چرا ایرانی ها همه وست دوست دارن؟؟؟ کالیفرنیا بخصوص یا حتی اریزونا! من خیلی نیویرک رو دوست دارم خیلی بهتره دایورس تر زندگی شهری spread out نیست گرونی هم در حد لس انجلس یا حتی کمتر
تازه معروف نسبت زن به مرد خیلی بیشتر شدید تره به شما میخوره بری اونجا حتما دختر هاش قشنگ تر هم هستن البته
به همسر خارجی فکر کن ایده خوبیه ایرانی کمه بخصوص امریکا

نیویورک هم خوبه. منم اونجا رو دوست داشتم. دخترای نیویورک هم خدایی از همه جای امریکا برای من نایس تر بودن. بیشتر دوستای من west هستن و کار هم برای رشته من توی کالیفرنیا و سیاتل بیشتره که اکثرش west هست. سرعت زندگی توی نیویورک خیلی بالاتره. برای شرکت زدن و... هم به جز زمینه های مالی و خونه و هنری شانس موفقیت کمتر از کالیفرنیاست.
واقعیتش اینه که برای من ایرانی و خارجی فرقی نمیکنه. اول خیلی موافق ایرانی نبودم اما بعد از اینکه با چند تا دختر خوب ایرانی بیرون رفتم دیدم میتونه خیلی بهتر باشه چون هم زبان خوبی میشن. اول یکی پیدا بشه بخواد زن من بشه بعد ببینیم ایرانیه یا خارجی!

Za شنبه 8 بهمن 1401 ساعت 11:46

کار کردن سوای اینکه برای آدمی درامد داره ، سبب میشه وارد جامعه و تو جامعه شرکت کنه ، مهارت یاد بگیره، حس مفید بودن داشته باشه، مهارت های اجتماعی و ارتباط گیریش بالا بره، استقلال مالی داشته باشه و به دنبال اون استقلال فکری داشته باشه، واسه همین زن هم باید داشته باشه و حتی بچه هم از یه سنی باید بهش یاد داد که استقلال مالی داشته باشه( شاید هم نه و این فقط یه نظره)

یکی از دوستان من سن دیاگو بودن و بعد فقط سردرد و میگرن گرفتن به خاطر آفتاب تابانش ... جدا از این بحث اب و هوایی و اینا واقعا چرا به شهرهای دیگه و ایالت های دیگه فکر نمیکنی؟ مثلا بوستون، سیاتل،نیویورک،شیکاگو و ... فقط می خوام بدونم امکان پیشرفت در کالیفرنیا بیشتره نسبت به سایر ایالت ها یا چون ایرانی ها اونجا بیشترن و غیره، چون خیلی میگین تو کالیفرنیا میتونم شرکتم رو تاسیس کنم واسه همین می خوام بدونم امتیازات خاصی داره؟؟ ( کاش تونسته باشم منظور سوالم رو برسونم)

با نظرتون در مورد کار کردن موافقم
منم اگر میگرن گرفتم حتما میرم یه جای دیگه اما سن دیگو تا الان بهترین شهری بوده که توی دنیا دیدم.
در مورد شهر های دیگه و نظرم یه پست میذارم.

علی شنبه 8 بهمن 1401 ساعت 08:03

وودی به شریک بیزینس شدن هم فکر کن. اینجوری فقط پول میذاری و احیانا کار به فنا بره اقلا وقتت به فنا نرفته.

شریک بزینس با کی و چطوری؟ بلد نیستم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد