زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

چالرز پانزی - Ponzi Scheme - Charles Ponzi The Documentary

دیشب تا دیروقت داشتم این مستند در مورد زندگی Charles Ponzi نگاه  میکردم. داستان بسیار جالبی بود. کسی که با آرزوی بزرگ میره امریکا تا از نظر مالی بسیار موفق بشه و افتخار خانوادگیش رو برگردونه. روشی که برای پولدار شدن استفاده کرده امروز به Ponzi Scheme معروفه. چیزی که جالب بود این بود که قبلا که در مورد مسائل مالی میخوندم این عبارت رو شنیده بودم اما داستانش رو نمیدونستم.


در واقع خودش آدم بدی نبوده و قصد داشته واقعا یه کار بزرگی انجام بده اما روشی که انتخاب کرده بود روش درستی نبود. روشش اینطوری بوده که به هر کسی که پولش رو تا 90 روز بذاره دوبرابر سود میده. بعد از کسانی که بعدا میان پول میذارن سود قبلی ها رو میده و همینطوری ادامه پیدا میکنه. مثلا از نفر اول 100 دلار میگیره و دو نفر دیگه پیدا میکنه که هر کدوم 100 دلار میدن و با این 200 دلار پول نفر اول رو میده و بعد چهار نفر دیگه پیدا میکنه که نفری 100 دلار میدن و با این 400 دلار پول دو نفر قبلی رو میده و الی آخر. به وضوح یه روزی میرسه که نمیشه به اندازه کافی افراد جدید پیدا کرد.


https://www.youtube.com/watch?v=w4waqVKanxA

Charles Ponzi The Documentary | History of the Ponzi Scheme | The Most Famous ConArtist |True Crime


البته میخواسته از یه جایی به بعد اون پول رو سرمایه گذاری کنه. همه کارهایی که پانزی کرده بود قانونی بود اما نتونست که اون پول رو سرمایه گذاری کنه و موفق باشه. این داستان خیلی نکته ها داره. یکی اینکه نیت اش خیر بوده و قصد داشته که واقعا سرمایه مردم رو چند برابر کنه. نیت پاک به تنهایی فایده ای نداره. اشتباهش این بود که مسیرش رو درست انتخاب نکرده بود. اینه که آدم همیشه باید مسیرش رو درست انتخاب کنه و نمیشه از یه راه نادرست به نتیجه خوب رسید. بعد اینکه اونهایی که توی شرکت پانزی سرمایه گذاری کرده بودن بدون اینکه بدونن داشتن با ضرر دیگران سود میکردن. جالبه که بعد از اینکه ماجرا تموم شد بعضی ها سودشون رو برگردوندن تا دیگران کمتر ضرر کنن!


نظرات 6 + ارسال نظر
پسرک جمعه 17 بهمن 1399 ساعت 23:32

برای یه گروه ایرانی در آمریکا میخواییم اسم انتخاب کنیم، Doves خوبه؟ از نظر سیاست و غیره

سلام. نمیدونم!

علی چهارشنبه 24 دی 1399 ساعت 01:16

you got the point :)))

صبا چهارشنبه 24 دی 1399 ساعت 01:12 http://gharetanhaei.blog.ir/

سلام.
استرالیا از اواخر ۲۰۱۹ یه ویزایی داره به اسم تلنت ویزا، فکر میکنم شما شرایطش رو داشته باشید و گرفتن این ویزا اصلا سخت نیست.
اگر تمایل دارید در این زمینه هم تحقیق کنید.
ایشالله که گرین کارت رو میگیرید و مشکلی پیش نمیاد ولی جهت اون یک درصد امتحان این ویزا ضرری نداره.مطمئنم که استرالیا ۱۰۰۰ برابر بهتر از ترکیه هست.

سلام. باشه یه نگاهی میکنم. حالا شاید گرین کارت رو هم بدون مشکل گرفتم فقط آدم تا نگرفته فکر میکنه

علی سه‌شنبه 23 دی 1399 ساعت 15:36

وودی گیزموندو رو هم بخون در موردش

منظورتون این پادکست هاست؟ https://soundcloud.com/channelbpodcast/iqbtgauqs4f8

هرچی سه‌شنبه 23 دی 1399 ساعت 14:08

بهتره بگیم با روش های غیر منطقی نمیشه پولدار شد. یچیزی تو ذهنش ساخته ولی عملی نبود

بله

hamide سه‌شنبه 23 دی 1399 ساعت 11:18

مث پولای ما تو بورس ایران:((((( 3 تومن برا تافل کنار گذاشتم و همش منتظر بودم ارزون شه ووچر بخرم دیدم هر روز داره گرونتر میشه و ارزش پولم کمتر، تصمیم گرفتم ببرم تو بورس شاید بتونم 5 میلیونش کنم و پول ووچرم دربیاد متاسفانه با این شدت ریزش کمتر شد و ووچر هر روز گرونتر:((( و رسید به 7 تومن، شاید اگه اینقد گرون نبود تا حالا صد دفه آزمونمو داده بودم و استرس از بین رفتن پولمو نداشتم تو بین این ناامیدی هنوز خیلی دلم روشنه،امیدوارم ی روزی اینقد پول دار شم پول ووچر تافل همه دانشجوهای باانگیزه و تلاشگرو بدم تا احساس نکنن جوونیشون تو این مملک خراب شده تباه شده.

پول توی بورس نگه ندارین بهتره. توی ایران راهی برای سرمایه گذاری نیست. اصلا مفهوم سرمایه گذاری وجود خارجی نداره.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد