زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

دوم ژانویه 2021 - مقایسه زندگی تگزاس و کالیفرنیا - کنار ساحل Pacifica State Beach

امروز صبح که بیدار شدم تصمیم گرفتم که به دوستام پیام بدم و سال نو رو تبریک بگم. یکی از بچه ها که الان لس آنجلس ساکن شده زنگ زد و دو ساعتی باهاش صحبت کردم. میگفت که از شهر راضیه و شاید بخواد برای همیشه اونجا بمونه. منم بهش گفتم لس آنجلس رو خیلی دوست داشتم و شاید منم یه روزی اونجا ساکن بشم. بعد کلی در مورد مزایا و معایب جا به جایی از دالاس به لس آنجلس صحبت کردیم. هر دو تا مون توافق داشتیم که اصلا انتخاب آسونی نیست و دالاس مزایای خیلی زیادی داره که به این سادگی نمیشه از کنارش گذشت. یادمه یکی از خوانندگان همین بلاگ نوشته بود که بعد از خوندن اینجا حاضر نیست حتی یک روز هم تگزاس یا دالاس باشه اما واقعیتش اینه که اگر دو تا ایالت توی امریکا برای ما بهترین باشه یکیش تگزاس هست و اون یکی کالیفرنیا. اگر بخوام خلاصه مقایسه کنم:

------

مزایای کالیفرنیا - آب و هوای خوب تقریبا همه سال مخصوصا جنوب سمت لس آنجلس و سن دیگو, طبیعت قشنگ و جاهای دیدنی فوق العاده,  شرایط کاری خوب (شرکت های موفق بزرگ و استارت آپی) مخصوصا شمال کالیفرنیا سمت سانفرانسیسکو. همین!

معایب کالیفرنیا - 1- گرونی. امان از گرونی. همه چیز 30-40 درصد گرونتر از دالاسه. بعضی چیزا قیمش یکیه. مثلا من Costco خرید میکنم قیمتش لامصب هیچ فرقی نمیکنه و یا خیلی جاها قیمت grocery همونه اما تقریبا همه چیز دیگه مثل بنزین, بیمه, دکتر, ثبت ماشین و ... کالیفرنیا گرونتره. 2- مالیات بر درآمد. تگزاس مالیات بر درآمد نداره. اینجا تقریبا 10 درصد حقوق (علاوه بر مالیات کشوری) به جیب ایالت کالیفرنیا میره. برای کسی که مثل من بالای 100 هزار دلار میگیره یعنی بیشتر از ماهی 1000 دلار اضافه باید مالیات بده! ماهی هزار دلار خیلیه خدایی و آدم میتونه اینجا باهاش هزار تار کار بکنه. 3- خونه گرون. یک میلیون دلار یه آپارتمان قدیمی ساز با ماهی 500-1000 دلار حق شارژه! بیست درصدش هم باید پیش داشته باشی که میشه 200 هزار دلار. دویست هزار دلار آدم از کجا بیاره و بعد هم تا سی سال باید کلی قسط بده! البته مالیات بر خانه یک سوم تگزاسه اما چون خونه ها سه چهار برابر گرونتر هستن ماهیانه همونقدر از جیب آدم میره برای مالیات خونه برای همین مزیت حسابش نکردم. 4- رستوران هم خیلی گرونتره و دریغ از یه غذای عالی که من بگم برم دوباره بگیرم. رستوران شیراز دالاس  اگر از رستوران رافی لس آنجلس بهتر نباشه بدتر نیست. رافی خیلی هم گرونتره. سانفرانسیکو هم که یه غذا در حد رستوران شهرزاد دالاس رو 45 دلار میده (بیشتر از 3 برابر). رستوران های خارجی هم همینطوره.

مزایای تگزاس - 1- مالیات بر درآمد ایالتی نداره. هر چی گرفتی فقط مالیات کشوری رو میدی (که همه میدن) و بقیه اش برای خودته. 2- خونه ارزونه - اینجا 300 هزار تا یه خونه خیلی خوب توی Plano میشه گفت که نزدیک مدرسه هست و برای کسی که خانواده داره و زن و بچه میخواد خیلی خوبه. من با شرایط فعلی ام با شش سال پس انداز درآمدم میتونم خونه رو نقد بخرم! کالیفرنیا تا بیست سال هم نمیتونم (در نظر بگیریم که اجاره خونه اونجا سه برابره و از پس اندازم کم میشه). آب و هوای خوب در 8-9 ماه سال. این همه ملت میگن تگزاس آب و هوا بده فقط چند ماه سال خوب نیست. بقیه سال خدایی اونقدری هم بد نیست. 3- رستوران خوب و ارزون و غذا کیفیت خوب و بزرگ. من ناهار میگرفتم شامم هم میشد. با 15 دلار ما میریم "All you can eat buffet" (یعنی هر چی میخوای بخوری و هرچقدر بخوای میشه 15 دلار) کالیفرنیا چه شمالش و چه جنوبش رستوران ها خیلی گرونتر هستن و غذاها مثل غذاهای زی زی گولو سیر نمیکنن نمیدونم چرا. رستوران غذای معمولی میشه 25-30 دلار و بشقابش هم نصف بشقابی هست که توی دالاس میذارن. بعد از همه کشورها هم هستن و چه غذاهایی که پیدا نمیشن. هیوستون هم که واقعا بهشته در این مورد و یه سر و گردن چه از نظر کیفیت و چه از نظر تنوع از دالاس بهتره. فروشگاه ها صف نداره و پارکینگ هم راحته (نمیدونم مزیت حساب میشه یا نه اما خدایی خوبه)

معایب تگزاس - 1- طبیعت نداره. در مقایسه با کالیفرنیا واقعا طبیعت تگزاس هیچی نیست مگه کاکتوس دوست داشته باشین! جاهای قشنگ کنار شهر آستین هست اما کلا جای طبیعی زیادی نداره. آدم بخواد جایی بره باید چند ساعتی رانندگی کنه بره سمت Arkansas که من خودم این چند ساله یکبار هم نرفتم. 2-هوای گرم توی تابستون. یکی دو ماه Aug و July معمولا خیلی گرم میشه ( من میرم مسافرت!) بعضی وقتا هم آخر Dec و اوایل Jan سرد میشه. اونم میرم مسافرت! باز به سری تهران نیست. گرماش اما از تهران بیشتره فکر کنم. کار زیادی توی شهر نمیشه کرد. اکثر شهرهای کالیفرنیا خیلی زنده هستن و کلی اتفاق و جاهای دیدنی دارن. شهرهای تگزاس اینطوری نیستن.

------

امروز هوا ابری بود تصمیم گرفتم که برم لب ساحل دوباره. 


یه جای جاده مه داشت و حیفم آمد عکس نگیرم. لب ساحل هم خیلی قشنگ بود. با وجود همه سردی باز یه عده ای با لباس های مخصوص شنا موج سواری میکردن. توی راه برای اولین بار از توی یه تونل هم رد شدم. خاطرات بچگیم زنده شد که بابام توی جاده شمال رانندگی میکرد. اتوبان 1 امریکا جزو زیباترین اتوبان های جهان هست و رانندگی توش واقعا لذت بخشه. یه بار دوست دارم از اون بالای بالا تا پایین پایینش رو برم. یکی دو جای دیگه هم توی جاده کنار زدم و از یکی از مسیرهای پیاده روی رفتم. به همه دوستام پیام تبریک سال نو رو فرستادم و همزمان هم با یکی از بچه های دالاس حرف زدم. 












شب که تاریک شد یه قسمت آسمون ماه از زیر ابرها آسمون رو زرد و نارنجی کرده بود که خیلی قشنگ بود.



برای شام دیگه بیرون نرفتم و کنسرو ماهی و لوبیا گرفتم. امشب زودتر برگشتم هتل تا یه کم استراحت کنم. همکارای شرکت برای فردا دوباره نزدیکی همینجا رو پیشنهاد داده بودن و فکر کنم برنامه فردام هم تکراری میشه!

نظرات 6 + ارسال نظر
عسل شنبه 29 آبان 1400 ساعت 23:22

سلام،خیلی اطلاعات خوب و مفید بود ممنون ازتون.من داشتم سرچ میکردم که مزایا و معایب تگزاس نسبت به لس انجلس چیه که توضیحات شما رو خوندم که عالی بود.ما خودمون تو لی انجلس زندگی میکینم پنج ساله ولی الان داشتیم کمی تحقیق میکیردیم که زندگی تو دالاس چجوریه با هیوستون چون خیلی مشکل اب‌و هو اداریم خیلی مرطوبه

سلام. خواهش میکنم. دالاس کمتر مرطوبه.

احسان پنج‌شنبه 1 مهر 1400 ساعت 15:18

سلام. ببخشید مالیات سالانه چقدره؟

اینجا چند تا مالیات داره. از اینجا میتونین ببینین که بر اساس محل زندگی مالیات چقدره
https://smartasset.com/taxes/income-taxes

Sina سه‌شنبه 23 دی 1399 ساعت 20:59

سلام ببخشید فضولیه ولی میشه بگین چ ماشینی گرفتین آخه گفتین اون ماشینی که دوس داشتینه البته باز ببخشید که پرسیدم اما کنجکاو شدم بدونم

اگر بلاگ قبلی رو خونده باشین نوشته بودم که چی میخواستم بگیریم. مدل 2016 با همه امکاناتش رو گرفتم.

mohsen kaheh چهارشنبه 17 دی 1399 ساعت 17:13

سلام وودی جان امروز اتفاقی با وبلاگت اشنا شدم .خیلی جالب وتاثر گذار بود.البته من اول وبلاگ قدیمی رو خوندم بعد وبلاگ جدیدت رو دیدم . خواستم ازت تشکر کنم . دمت گرم همین

سلام. خواهش میکنم

هرچی چهارشنبه 17 دی 1399 ساعت 15:12

منم نظر شخصی خودمو بگم: آب و هوا برام مهم نیست با هر آب و هوایی میشه کنار اومد و حتی گاهی آب و هوا بنظرم تکراری میشه جایی مثل کالیفرنیا. بنظرم درآمد و مالیات و امکانات شهر خیلی مهم تره. راستش یچیزی هم میخوام بگم هم به نفع خودم نیست به عنوان مهاجر هم ریسیست حساب میشم ولی جاهایی مثل لس آنجلس و نیویورک و سنفرنسیسکو مهاجر کم درآمد و تحصیل نکرده و توریست خیلی زیاده و من اصلا اعصاب اون هرج و مرج رو ندارم. خودم برای مهاجرت گشتم لیست جاهایی که مالیات بر درآمد و مالیات خونه و مالیات خرید 0 هست رو پیدا کردم

خیلی بستگی به شرایط زندگی آدم داره. برای کسی که زیر ۳۰ یا ۳۵ سال هست و ازدواج نکرده این شهرهای بزرگ پر از فرصت هست و ارزش اضافه مالیات رو داره.

just سه‌شنبه 16 دی 1399 ساعت 21:09

salam tu caalifornia mashin kharidin ya rent kardin?

سلام. فعلا اجاره کردم. بعدا یکی میخرم میذارم اینجا.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد