زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

احساس غریب ناامنی

دالاس چند روزیه که خیلی جاها باز شدن. البته ظرفیت اکثر جاها 25 درصد هست. این چند روز چندین بار هم رفتم رستوران غذا خوردم. بیشتر شب ها هم میرم ماشین بازی میکنم که تنها تفریح خوب این روزاست. جمعه شب رفتم سمت Deep Ellum که کمی اونجا راه برم. معمولا محله های دور خونه ام راه میرم اما دیگه تکراری شدن برای همین گفتم حالا که رستوران ها و ... باز شدن برم اونجا شاید یه جایی هم نشستم که غذا یا بستنی بخورم. خیلی جاها هم باز نکردن چون هزینه کارمندها و اجاره و ... نمیتونن با 25 درصد بدن.



اونجا که رسیدم جو به نظر عجیب میامد. صدای هلیکوپتر ها رو میشنیدم که دارن دور منطقه پرواز میکنن. دورا دور هم صدای آژیر پلیس و آمبولانس و یا ماشین آتش نشانی میامد. به اونجا که رسیدم نیم ساعتی بیشتر راه نرفته بودم که دیدم یه عالمه ماشین پلیس ریختن توی منطقه. برای اولین بار بعد از سالها احساس ناامنی کردم. یاد اون روزا افتادم که توی ایران اوضاع اعتراضات بعد از انتخابات بود و چطوری جوان های هم سن و سال من رو وحشی های خدا نشناس توی خیابون ها با گلوله پرپر میکردن. منم میتونستم یکی از اونا باشم و خون من رنگین تر از خون پاک اونا نبود. چند دقیقه ای نگذشت که یه عده ای جوان که بیشترشون سیاهپوست بودن وارد خیابون شدن و پلیس ها هم پشت سرشون بودن اما کاری باهاشون نداشتن. اونا هم پلاکارت دستشون بود و با بلندگو شعار میدادن. یه عده ای هم از کنار خیابون نگاه میکردن. چند سال پیش چند تا پلیس رو توی مرکز شهر دالاس با گلوله کشته بودن و حس میکردم که هر آن ممکنه همین اطراف دیوانه هایی بخوان به پلیس ها تیر اندازی کنن و خیابون ها به عرصه جنگ تبدیل بشه. اینجا امریکاست و حمل اسلحه آزاد هست و اگر قرار باشه درگیری ای بشه این نیست که فقط مردم بیگناه که دست خالی هستن کشته بشن. مردم هم اسلحه به دست هستن و ممکنه بخوان با اسلحه از خودشون دفاع کنن.





پلیس ها اما به نظرم اصلا کاری نداشتن و بیشتر همراهی میکردن که جمعیت با امنیت رد بشن. نه کسی رو متفرق میکردن و نه تذکری به کسی میدادن و فقط پشت جمعیت با ماشین میرفتن و چند نفری هم که بیرون ایستاده بودن کاری به مردم نداشتن و بیشتر دور و بر و مغازه ها رو میپاییدن. خیلی طول نکشید که خیابون هم خلوت شد و همه رفتن.



 من هم رفتم که از خیابون بغلی برگردم خونه اما حس کنجکاوی نگذاشت (شاید هم حس دستشویی بود!) گفتم برمیگردم ببینم چی شده و شاید یه رستورانی هم دستشویی برم و هم یه شام سبک بخورم. برگشتم به جز چند تا ماشین پلیس که سر چهار راه ها ایستاده بودن جمعیتی نبود. بقیه جمعیت بیشتر توی رستوران ها. اون دور هم یه عده ای داشتن آتش بازی میکردن. همینطوری که میرفتم دیدم که شیشه بعضی مغازه ها رو آوردن پایین. من درگیری ها رو ندیدم و نمیدونم که آیا وقتی که شیشه ها رو میکشستن پلیس هم اونجا بوده یا بعدا آمده. اونطرف تر یه مغازه داری داشت بلند بلند فحش میداد که چرا شیشه های مغازه اش رو شکستن و یه عده ای هم دورش جمع شده بودن و میخواستن آرومش کنن. 



 دیشب با یکی از بچه ها حرف میزدم و داشت با شرایط ایران مقایسه میکرد که به نظر من قیاس بی ربطی هست. اعتراض مردم اینجا این نیست که امیدی به تغییر ندارن یا اینکه این حکومت رو نمیخوان. اعتراض به خشونت بیش از حد پلیس هست که اعتراض به جایی هست. دلیلی نداره که دستگیری یه متهم منجر به کشته شدنش بشه. این چند مدت بچه های ایران یه کم اخبار ایران رو برام فرستادن و بیشتر شبیه یک جوک بود. مثلا میخوان بگن که حکومت امریکا فرقی با حکومت ایران نداره و اینجا هم مردم معترض هستن و توی خیابون ها سرکوب میشن؟ نمیخوام راجع بهش بنویسم چون دیگه نمیفهمم حد وقاحت بعضی کجاست که چند صد نفر (شایدم هزاران) رو توی خیابون و نیزار به رگبار میبندن و میکشن و میان توی رسانه ها لبخند میزنن که آب از آب تکون نخورده. کجا امریکا اینطوریه؟ اینجا یه پلیس یه نفر رو به ناحق کشته و همه شهرها صحنه اعتراض شده. اونجا فقط توی یه فقره جنایت توی شبی که عملیات نظامی موشکی فرامرزی میکنن پروازهای مسافری رو کنسل نمیکنن و 176 نفر رو روی آسمون میزنن و نمیذارن صدای اعتراض کسی در بیاد و حتی اجازه نمیدن خانواده قربانیان بیگناه هم مراسمی بگیرن و از تخریب قبرهای اونا هم نمیگذرن. افسوس که این تنها مورد این سالها هم نیست. امریکا  بخواد به اونجا برسه مردم اسلحه به دست به صغیر و کبیر رحم نمیکنن. 


چیزی که من دیدم اینه که هنوز سیاهپوست ها حقوق واقعی اشون رو بدست نیاوردن اگرچه خیلی جاها قانون ها به نفعشون هست. مثلا خیلی جاها برای استخدام اولویت دارن و یا برای گرفتن فاندینگ اولویت دارن و یه جورایی قانون و دولت کمک میکنه که جایگاه واقعیشون رو بدست بیارن. اما همچنان سیاهپوست ها درجات بالایی ندارن و خیلیش هم به خاطر اینه که تلاشش رو ندارن. یه دانش آموز سیاهپوست بیشتر فکر میکنه که باید یه Rapper بشه تا یه تاجر خیلی موفق و خیلی ها هم تحصیل کرده نیستن. مجرمین سیاهپوست هم کم نیستن. اما بخوام درجه نژادپرستی امریکایی ها رو با ایران مقایسه کنم باید بگم که اینجا اگر 10 از 100 باشه ایران بالای 90 از 100 هست. افغانی ها سیاهپوست نیست. برده هم نیستن. حتی بخواهی حساب کنی نژادشون هم ایرانی هست و زبانشون هم پارسی تر از فارسی ای هست که ما صحبت میکنیم اما توی ایران حتی به صورت حکومتی برخوردهای بدی باهاشون میشه. من خودم از نزدیک توی ایران شاهد برخوردهای بد باهاشون بودم و همون موقع از ایرانی بودن خودم احساس شرم و ناراحتی میکردم. گیرم که افغانی کار بنایی میکنه و تو سر مهندس هستی. ارزش هر دو از نظر انسانی یکی هست اما میبینی رفتاری با افغانی میشه در شان انسان نیست. چقدر اخبار ناراحت کننده در این مورد هم دیدم و خوندم. توی ایران مردم حق تجمع برای حقوق اولیه اشون هم ندارن چه برسه به اینکه بخوان برای حقوق نژادی مثلا یه افغانی اعتراض کنن. اینه که سطح تحمل نژادها توی امریکا اصلا و ابدا با چیزی که توی ایران هست قابل قیاس نیست. 


این چند روز شهرهای امریکا curfew یا همون حکومت نظامی خودمون رو برای بعضی منطقه ها که بیشتر تجاری هستن گذاشتن از 7 شب تا 6 صبح گذاشتن. روزها هم بعضی جاها تجمع و اعتراض هست. پلیس امریکا واقعا خشن هست و من خودم به شخصه دو بار برخورد خشن پلیس رو با سیاهپوست ها توی مرکز شهر دالاس دیدم اما به نظرم محدود به سیاهپوست ها نمیشه و پلیس اینجا کلا آموزش میبینه که خشن باشه. بخوام مقایسه کنم به نظر من مجرمین اینجا هم بسیار خطرناکتر و خشن تر از مجرمین ایران هستن و شاید برای همین پلیس اینجا اینقدر خشن آموزش میبینه و البته توی بسیاری از موارد هم تلفات میده. من فیلم به قتل رسیدن اون سیاهپوست رو نگاه نکردم ولی خوندن اخبارش هم شدیدا ناراحت کننده بود. اعتراضات هم بیشتر به خاطر همینه. بعضی تحلیل ها میگن اعتراضات به خاطر موج های بیکاری و شرایط بعد از کرونا هم ممکنه باشه اما به نظرم دور از ذهن هست چون اگر اینطوری بود شعارها هم باید به همون سمت میبود و البته اونا اعتراضات جداگانه خودشون رو هم داشتن.

نظرات 11 + ارسال نظر
gsa پنج‌شنبه 22 آبان 1399 ساعت 17:00

سلام دکتر وودی عزیز، خوبی؟ خوشی؟ سلامتی؟

خیلی وقته هر چی وبلاگ رو چک میکنم پیام جدیدی نمیبینم...
امیدوارم که هرجا هستی شاد و سرحال و سالم باشی
خلاصه که مراقب خودت باش و هر وقت فرصت کردی بازم برامون بنویس

سلام. ببخشید. نوشتم.

جام صهبا سه‌شنبه 27 خرداد 1399 ساعت 09:21

سلام وودی
میشه درمورد اصول رزومه نویسی خوب هم بنویسی

سلام
این بهترین چیزی هست که من در مورد رزومه میدونم.
https://www.utdallas.edu/career/docs/students/resumepacket.pdf

نسیم دوشنبه 26 خرداد 1399 ساعت 18:05

سلام وودی جان من حدودا یک ماه پیش با وبلاگت آشنا شدم نمیگم ریز ب ریز خوندم چون درگیر امتحانات و کنکور ارشدم ولی مطالبت خیلی خیلی مفید و عالیه .خیلی از ابهاماتم رفع شده و این راهی ک شما رفتی همون راهیه ک تو زندگیم دنبالش بودم و خیلی چیزا رو تو زندگیم براش فدا کردم ولی بعضی وقتا کلا نامید میشم از سختی راه بعضی وقتام ک امیدوارم .منم ی وبلاگ زدم مث شما البته ب گرد شماهم نمیرسه فقط نوشتم واسه ثبت کارهای خودم .فقط اینکه اگر سوالی در مورد پروسه اپلای پیش اومد میتونم اینجا بپرسم؟ وقتی دیدم هنوز فعالیت دارین و میشه باهاتون حرف زد کلی ذوق کردم .مرسی ک هستین

سلام. خوش آمدین. بله حتما برسم جواب میدم.

محمد یکشنبه 25 خرداد 1399 ساعت 02:18

من بالای 30 تا کشور از امریکا گرفته تا ژاپن سفر کردم و خودمم ساکن آلمان هستم. باور کنید هیچ جای دنییا به اندازه ایرانی ها خود تحریقی و کمبود اعتماد به نفس ندیدم. شما تو امریکا اجازه ورود خروج ندارید. از مطالب بلاگت مشخصه هنوز یک گرین کارت نگرفتی. حتی اخبار دقیق امریکا رو هم دنبا نکردی که ببینید تو LA یا جاهای دیگه چقدر ادم (هم معترض و هم پلیس ) گشته شدند (سرچ کنید US riots footage) بعد دایم خود تحقیری میکنید. من هیچ علاقه ای به حکومت اخوند زده ایران ندارم ولی واقعیت اینکه که امریکا یه قرار داد قانونی رو که با ایران بسته بود بهم زد و باعث کلی مشکل برای مردم ایران از جمله پدر مادر محترم شما شده. تورم و خیلی مشکلات دیگه تا حدی به خاطر ضعف مدیریت در ایران و بیشتربه خاطر تحریم های یک آدم عوضی به اسم ترامپه. بعد شما هنوز سنگ این کشور فاسد رو به سینه میزنی! چون امریکا زندگی میکنی. اقای وودی شما امریکایی نیستی و مطمن هم باش هرگز امریکایی نمیشی.!

ببخشید من متوجه نکته "خود تحقیری" و ... نشدم. سعی میکنم که توی پست های بعدی ام یه پست برای این موضوع بذارم چون شما اولین نفری نیستین که اینطوری اظهار نظر میکنین. قبلا توی نظرات جواب دادم اما خب همه نظرات رو نگاه نمیکنن.

.... جمعه 23 خرداد 1399 ساعت 15:56

چند ماهه پیشم یه سوال راجبه انتخاب زبان برنامه نویسی و... داشتم که گفتین بهتون ایمیل بدم که بعدش بدلیل مشکل گرین کارت ناراحت بودین یه مدت هم پست نذاشتین منم تصمیم گرفتم فقط وقت بذارم واسه کنکور که یه رتبه عالی بیارم ، این شد که ایمیل ندارم - و الان هیچ به هیچ

خب چرا؟ ایمیل بدین بتونم جواب میدم. ببخشید من به خاطر کارم نمیرسم که مرتب اینجا باشم و پست بذارم.

.... جمعه 23 خرداد 1399 ساعت 15:50

کلی امید و آرزو هدف داشتم (واسه کار درس و.... بعد از شکست و افسردگی و..هزار تا مشکل دیگ امسال تصمیم گرفتم که ارشد شرکت کنم و حتما تهران قبول شم- چند ماه درس خوندم اما 3ماهه اخیرهیچی.. دوره برنامه نویسی رو هم بخاطر اینکه گفتم کنکور دارم و یه دانشگاه خیلی خوب قبول میشم بیخیال شدم
حالا یک ماه مونده به کنکور نمیخوام این یک ماه رو هم از دست بدم - اما بشدت بی انگیزه و افسرده شدم همش میگم نمیرسم نمیتونم نمیشه بلد نیستم دیگ وقت نیست +حس تنهایی شدید ، اوضاع کرونا و......
بنظرتون من چطور حالمو خوب کنم ؟؟یه جمله انگیزشی خیلی موثر میخوامم لطفااااااااااا

من خودم وقتی اینطوری بی انگیزه میشم میرم یوتیوب و چند تا از این ویدئوهای انگیزشی رو نگاه میکنم و کمک میکنه. اهدافی رو که نوشتم نگاه میکنم و انرژی میگیرم که زودتر بهشون برسم.
https://www.youtube.com/channel/UCR54lF_dD3f-8srmRqnTwgQ

پسرک دوشنبه 19 خرداد 1399 ساعت 23:31

در مورد اسلحه و اینا نیازی نیست چیزی بگی :) نتیجه این مثلا اعتراضات 6 ماه دیگه معلوم میشه. حالا چپ ها هر چقدر میخوان میتونن از مردم معترض سوءاستفاده کنن
https://mobile.twitter.com/michaeljknowles/status/1267921090451435520

خواننده ی قدیمی یکشنبه 18 خرداد 1399 ساعت 11:55

سلام وودی.
در رابطه با این جریانات دیدن این ویدیو خالی از لطف نیست.
برخورد زن آفریقایی-آمریکایی با مسلمانانی که در آمریکا از مغازه هاشون مراقبت میکنند:
https://streamable.com/hmwzm5

سلام. من نفهمیدم این چیه. ظاهرا یه خانمی به خاطر اینکه یه عده عرب دم مغازه یه اسلحه غیرمجاز داشتن شاکی بود؟

پسرک پنج‌شنبه 15 خرداد 1399 ساعت 22:54

باید خدا رو شکر کنید که قانون اساسی آمریکا این حق رو بهتون میده که با اسلحه از خودتون به صورت قانونی دفاع کنید :)

چی بگم. من که خودم اسلحه ندارم فکر هم نکنم هیچوقت بگیرم

رویا پنج‌شنبه 15 خرداد 1399 ساعت 15:20

من چیزهایی را که دیدم میگم ضمن اینکه کاملا با تحلیل شما موافقم اگر این سیاهها تو ایران بودن مردم ایران روزی صد نفرشون را میکشتن باور کنید افغانیهای تو ایران خیلی خوبن خیلی از همه نظر شکل و قیافه برخورد نجابت تعهد کاری .البته همه جا آدم خوب و بد هست اما به طور کلی میگم .نمیدونم چرا سیاهها البته نه همشون چه از نظر ظاهری حتی رفتاری حرف زدن نوع پوشش جالب نیستن و آدم حس خوبی ازشون نمیگیرد.خدایا من را ببخش!!

برای من اینطوری نیست که حس خوبی نگیرم ازشون اما بعضی هاشون واقعا رفتار مناسبی ندارن.

رضا پنج‌شنبه 15 خرداد 1399 ساعت 02:27

سلام وقت بخیر استاد
امیدوارم زودتر این وضع رفع بشه (با رعایت عدالت)
چون جنگ و خشونت چه واسه ایران باشه چه واسه آمریکا محکوم هستش

سلام. وقت بخیر. بله

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد