زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

کره شمالی نمیشیم؟

من Ted talk خیلی دوست دارم و همیشه نگاه میکنم. Tedx ها بگیر نگیر زیاد داره اما Ted Talk ها اکثرا خوبن. امروز یکی از بچه ها این Ted Talk رو برام فرستاد که خیلی ذهنم رو مشغول کرد. دختره یه نفر از کره شمالی هست که از اونجا فرار کرده و الان ظاهرا امریکا زندگی میکنه. حرفاش خیلی تکان دهنده بود. میگفت فقط سه نسل طول کشیده که کره شمالی تبدیل به کشوری بشه که امروز هست. اعتقاد داشته که رهبرش خداست و تنها معنی ای که از عشق میفهمن عشق به رهبر هست. میگفت که همه چیز آموزش هست. وقتی کسی بهش یاد نداده که مهربانی یعنی چه دیدن مردن یکی دیگه هیچ احساسی رو در وجود برانگیخته نمیکرده. نه اینکه آدم سنگدلی باشه. اینه که هیچ کسی بهش یاد نداده. اینکه خیلی ها حتی نمیدونن مفهوم آزادی یعنی چی.

https://www.ted.com/talks/yeonmi_park_what_i_learned_about_freedom_after_escaping_north_korea?language=en

زیر نویس فارسی هم داره (نمیدونم سایت Ted توی ایران بازه یا فیلتره؟)


چند وقت پیش که داشتم با یکی از بچه ها حرف میزدم حرف از کره شمالی شد و میگفت امکان نداره که ایران هیچوقت کره شمالی بشه. بهش گفتم استدلال من اینه که هیچ اتفاق بزرگی  یک شبه اتفاق نمیفته. همیشه برای پیش بینی مقصد باید به مسیر توجه کرد. وقتی اینترنت رو با یک اشاره یک هفته قطع میکنن, به نظرت مسیری که ایران طی کرده در چند دهه گذشته بیشتر به نزدیک شدن به کره شمالی بوده و یا کره جنوبی؟ چیزی نگفت بعد سکوت سنگینی اتاق رو پر کرد.

نظرات 28 + ارسال نظر
اسم مهم نیست یکشنبه 31 فروردین 1399 ساعت 03:03

پست بذار... خبری از خودت بده... دلتنگیم. ما با وبلاگت خاطره‌ها داریم
واقعیتش سرکوب کردن افکار منتقدانه و خلاقانه راجب مسائل معمولی هم تو ایران همین الانش اتفاق می‌افته از سنین بچگی. توانایی بالقوه شدیدی داریم کره شمالی بشیم

چشم

hamide پنج‌شنبه 28 فروردین 1399 ساعت 19:56

وودی میشه بگی کجایی؟ تو این قرنطینه واجبه ک حداقل هفته ای ی بار تو ی پست بزاری ، با ی آدم قرنطینه اینکاارو نکن

راست میگی. الان قرنطینه است من هر روز باید پست بذارم

زینب شنبه 23 فروردین 1399 ساعت 13:31

سلام وودی :)
چند وقته میام سر میزنم میبینم پست جدیدی نیست.
اومدم کامنتا رو خوندم، خوشحالم که حالت خوبه :)

سلام
کلی داستان پیش میاد نمیشه همه رو بنویسم. الان یک ماهه تو خونه نشستم داستان ها دارن کم میشن اگر خدا بخواد برسم دو کلمه بنویسم.

Rn جمعه 22 فروردین 1399 ساعت 16:26

اومدم ببینم کارت اعتباری چیه، بلاگ شما اومد بالا. خیلی خوشم اومد. با اینکه دو سه تا پست هنوز بیشتر نخوندم. از این ب بعد مرتب میام

خوش آمدین

رضا شنبه 9 فروردین 1399 ساعت 05:35

سلام استاد وقت بخیر , کماکان منتظر پست جدید هستیم
یه پیشنهادم دارم اینکه لازم نیست محتوا خیلی طولانی باشه همینکه بروز کنید و یه مختصری توضیح بدید ما تامین میشیم : )

میتونید مثلا روزی 15 دقیقه به اینکار اختصاص بدید
حتی اگر محتوای طولانی هم باشه 4-5 روز که 15 دقیقه وقت بذارید و محتوا رو تکمیل کنید , میشه حدود 1 ساعت که فک کنم زیادم هست برای یک پست : )
البته اینکارتون لطف هست و ما هم سپاسگزار بودیم هستیم و خواهیم بود :)

شما کارهای بزرگی حتما تو این دنیا تا الان انجام دادید ولی یکی از بزرگترین هاش حتما همین وبلاگ و وبلاگ قبلیتون هست چون به شدت کمک خیلی ها بوده و محتوای مفیدی داشته , حتی اگر روزمرگی آمریکاتونم بذارید بازم ممکنه در تصمیم گیری برای زندگی کسانی که در شرف مهاجرت هستن هم تاثیر گذار باشه و بهشون کمک زیادی کنه

سلام
بله هر پستی میانگین بین 30 دقیقه تا یک ساعت طول میکشه. یه اتفاق کوچیکی که میفته کلا دیگه وقت نمیشه یا انرژی اش نیست.

پسرک پنج‌شنبه 7 فروردین 1399 ساعت 21:48

اگه کاری رو که میخوای انجام بدی تنهایی به سرانجام برسونی به نظرم مشکلی نیست ولی بخوای با کسی شریک بشی یا کمک بگیری قضیه فرق میکنه مثلا فکر کن برای کارت چندصد هزار دلار نیاز داری بخوای عین استارتاپ ها این پول رو بگیری شاید در کوتاه مدت برات خوب باشه اما در آینده چند برابر این پول رو باید به دیگران بدی ولی وقتی بتونی روی پای خودت وایسی خیلی خوب میشه. مثلا من همین الان با سرمایه‌گذاری تو ترکیه میتونم ماهی 300 هزار دلار دربیارم با این پول معلومه به کمک/وام دیگران نیاز ندارم
چند تا سایت خوب میشناسم که آدرسشون رو برات میفرستم

باشه ممنونم

رضا چهارشنبه 6 فروردین 1399 ساعت 03:59

سلام استاد خوبی انشاالله؟
پستی که نذاشتی ولی کامنت ها رو که تایید کردی خوشحال شدیم که حالت خوبه

سلام. ممنون. بله خیلی وقت بود سر نزده بودم. پست هم میذارم. داستان زیاد دارم اینجا.

.... سه‌شنبه 5 فروردین 1399 ساعت 13:47

وای خوشحالم خوبید، سال نو مبارک
«آهنگ تا خدا هست ،زندگی هست »قمیشی هم تقدیم به شما دکتر وودی
حال دلتون گرم

ممنونم خیلی لطف دارین. سال نو شما هم مبارک.

... یکشنبه 3 فروردین 1399 ساعت 18:16

سلام وودی!
من امروز با وبلاگتون آشنا شدم و فهمیدم بالاخره بعد مدت ها تونستید اپلای کنید و برید تگزاس.
یه سوال داشتم ازتون و واقعا ممنون میشم اگر جواب بدید.
من خونواده م نمیتونن ازم حمایت مالی کنن ولی خیلی دختر پرتلاش و با انگیزه ای هستم
میخواستم بدونم اگر بورسیه به صورت فول فاند باشه ، آیا فرد میتونه همه هزینه ها رو با اتکای صرف به این فول فاند تامین کنه؟ یعنی هیچ گونه حمایت مالی از سوی خانواده و کس دیگه ای نباشه
باز هم ممنون

سلام. خوش آمدین. کوتاه بله. بلاگ قبلی منو از اول بخونین

یاسی یکشنبه 3 فروردین 1399 ساعت 02:31

چجوری میتونی بعد رفتن اعتقاداتت رو حفظ کنی ؟

به نظر من اعتقادات خیلی ربطی به موندن و رفتن ندارن. اعتقادات بر اساس ورودی ذهنی شکل میگیره. اگر ورودی ذهن هر طوری عوض بشه ممکنه اعتقادات هم عوض بشه و این میتونه با مطالعه یک کتاب هم اتفاق بیفته

مسعود شنبه 2 فروردین 1399 ساعت 08:15

سلام
سال نو مبارک
پست جدید نمی‌داری؟

سلام. میذارم. داستان زیاد دارم اینجا الان.

پسرک شنبه 2 فروردین 1399 ساعت 02:35

ممنون از جواب هایی که میدی و راستی با توجه به قیمت 15 هزار تومنی که دلار داره میتونی به سرمایه‌گذاری تو ایران هم فکر کنی و با سودی که در میاری کارت اون ور راحت تر پیش بره
به طور مثال بعضی از اینا رو هم میشه با 100 هزار دلار انجام داد و کمتر از یک سال سرمایه ات چن برابر بشه :
https://invest.forsatnet.ir/dir.html

سلام
مرسی از معرفی این سایت.
هدف من سرمایه گذاری روی شرکت خودم هست. برای ایران ترجیح میدم که کارهای غیرانتفاعی انجام بدم. ایشاله گرین کارتم جور بشم میتونم دیگه برای خودم کار کنم و اونطوری احتمالا درآمدم خیلی بیشتر میشه و میشه باهاش کارهای دیگه هم کرد.

..... پنج‌شنبه 29 اسفند 1398 ساعت 14:06

سلام وودی اوضاع چطوره؟ان شاء الله که از کرونا در امانی؟

بله خدا رو شکر در امانم.

.... دوشنبه 19 اسفند 1398 ساعت 09:15

واقعا کجایی شما؟ دیگه فکر کنم باید نگرانتون بشم
آخه یعنی چی این همه نبودن ،مخصوصا با این وضعیت ویروس ...
امیدوارم سلامت باشید و فقط مشغله کاری باعث شده باشه خبری ازتون نباشه

مرسی که میپرسین. خوبم. مینویسم. تا زندگی میاد یه روالی بگیره همه چیز به هم میریزه.

یوسف جمعه 16 اسفند 1398 ساعت 17:00

سلام ، وقت بخیر
سوالم رسید به دستتون ؟
اخه پاسخ ندادید
ممنون میشم وقت بزارید ، ممنون

سلام. شرمنده ام. اگر نگرفتین دوباره برام بذارین. یه مدت زیادی سر نزده بودم.

.... دوشنبه 12 اسفند 1398 ساعت 08:52

چرا نیستی؟ خوبی؟

چی بگم؟ بگم بدم؟ نه خوبم

gsa دوشنبه 5 اسفند 1398 ساعت 16:39

وای آره... منم اینو دیده بودم
اتفاقا به همین فکر کردم که نکنه ما هم بشیم کره شمالی، واقعا ترسناکه...

سیما دوشنبه 5 اسفند 1398 ساعت 03:08

سلام
نوشته هاتون رو از سه سال پیش که خودم قصد اپلای داشتم از وبلاگ قبلی دنبال میکردم و لذت بردم.
الان خودم در شرف ویزا هستم و ایشالا تا سپتامبر کانادام.
میخواستم پیشنهاد کنم هر وقت فرصت کردین یه پست در مورد حال دلتون و برآیندش توی این سالا در امریکا بنویسین... از اهمیت و چالش های mental issue هایی که باهاش مواجه شدین و در کل مثل یک معلم چه تجربیاتی از نظر حفظ سلامت روحی و قدرت مواجهه با چالش های زندگی به تازه مهاجرانی مثل من میگین.
ممنون ازت وودی جان

سلام.
به سلامتی و میمنت. بله حتما. اگر سئوالی بپرسین دقیقا میذارم.

زری یکشنبه 20 بهمن 1398 ساعت 12:51 http://maneveshteh.blog.ir

سلام. تد تو ایران فیلتر نیست:)
من هم اون تد تاک را دیدم اتفاقا همون موقع تو وبلاگم هم در موردش نوشتم، با شما موافق هستم. من هم فکر میکنم ایران با توجه به الگو برداری ای که کرده دقیقا هدف را گذاشته که برسه به کره ی شمالی:( تازه یه چیزی داغونتر چون خشونت ایدیولوژی با توجیه مذهب را هم داریم اینجا:( خیلی وحشتناکه

چه خوب. ایدوئولوژی های اینطوری چه مذهبی و چه غیرمذهبی به جز ختم دیکتاتوری راهی نداره

F شنبه 19 بهمن 1398 ساعت 07:40

سلام. چه طور میتونم rss وبلاگتونو پیدا کنم؟ اگر ممکنه اون رو همینجا توی قسمت پاسخ ها بذارید.
میخواستم آدرس بلاگتونو به feedly اضافه کنم که متاسفانه قبولش نمیکنه

سلام. نمیدونم. دوستان کسی هست بدونه؟

Mona دوشنبه 14 بهمن 1398 ساعت 01:44

Hi Woody,
Sorry, I didn't read your new post, so this is not relevant.
Just wanted to ask you to watch Miss Americana
I'd like to see waht's your idea about it (if you still care about Taylor

Thanks
Watched it the first day in the theater

مریم پنج‌شنبه 10 بهمن 1398 ساعت 01:53

ببین کامنتم خیلی بی ربطه به پستت:
من خیلی سال پیش اونموقع که تازه داشتی دانشگاه انتخاب میکردی و بعد رفتی تگزاس میخوندمت و دو سال بعدش خودمم اومدم امریکا! الان ۶ سال از اومدنم میگذره دیگه خودت حساب کن من چند سال پیش میخوندمت! امروز نمیدونم چرا همینطوری یهو اسم بلاگتو زدم! بعد این جدیده رو تو بلاگ قبلی زده بودی ! هنوز نمدونم چکارا میکنی و خولاصه چه خبر! فقط میخام بگم خیلی خیلی حس خوبی بود اون سالا نوشتن تجربیاتت و خوندنت! سلام منو از نیویوک می شنوید.

سلام. خیلی خیلی لطف دارین. به سلامتی.همه چیز خوبه. حالا یه آپدیت میذارم.

خرسی یکشنبه 6 بهمن 1398 ساعت 19:00

تد تو ایران بازه. خیلی غصه میخورم برا ایران دلم میخواس میتونسم یه کاری کنم می بینم سیستم ایراد داره دلم میخواد سیستمو درست کنم می بینم نمیشه پس چکار کنم؟ اون کشورایی که پیشرفته شدن چجوری به جایی که هستن رسیدن؟

سیستم رو باید از آموزش درست کرد.
مروجین خرافات رو بیکار کرد و معلمین واقعی رو پشتیبانی کرد. کشورهایی که پیشرفته شدن یه نسل رو تربیت کردن و ادامه پیدا کرده

.... شنبه 5 بهمن 1398 ساعت 23:00

هزینه هر گیگ اینترنت 4g موبایل اونجا چنده ماهیانه؟

نمیدونم. معمولا اینترنت ها رو ماهیانه میگیرن .
اینترنت به نسبت اروپا و کره و ... ارزون نیست. آنلاین راحت میتونین قیمت ها رو پیدا کنین. اینجا قیمت گذاری خیلی پیچیده است. مثلا ممکنه ماهی 30 دلار برای اینترنت بدی اما یه گوشی مجانی 1000 دلاری روش برداشته باشی. بعد قیمت اینترنت چند میشه؟

رضا جمعه 4 بهمن 1398 ساعت 22:10

دکتر یه سوالی داشتم چون شما تجربه زندگی کردن تو آمریکا رو دارید
با توجه به اینکه بیشتر درآمد ناخالص داخلی آمریکا از خدمات هست
سایتهای خدماتی که زیاد اونجا استفاده میشه و تو ایران نمونه شو ندیدین یا کمتر دیدین میشه چند مورد رو معرفی کنید؟

راستش نمیدونم مثلا چه سایت های خدماتی ای رو میگین اما امریکا معمولا اینترنشنال هست یعنی چیزی نیست که من بدونم که شما نتونین بدونین یا دسترسی داشته باشین

رضا جمعه 4 بهمن 1398 ساعت 22:05

سلام خوشحالم برگشتین
به نظر منم به سمت شمال میریم !!
آخه سرسبزتره و همه چی خوبه , کلی هم حوری و .. در انتظارمونه
جنوب هیچی نداره همش داغی و جهنمه !!

Movafaghiyat چهارشنبه 2 بهمن 1398 ساعت 22:23

قطعا اوضاع روز بروز داره بدتر میشه؛جدیدا هم تصویب کردند که برای مسافرتهای خارجی باید مالیات پرداخت کنیم تا ما هم نتونیم جایی بریم و اون چیزایی رو که نباید نبینیم

آره متاسفانه دیدم

hamide چهارشنبه 2 بهمن 1398 ساعت 16:58

منم اینو قبلا دیدم وودی، دقیقا اونجا به خودمون و نقش مذهبمون فک کردم وقتی از بچگی ی چیزایی رو تو کلت کنن تشخیص درست و نادرست خیلی سخت میشه حالا فک کن مدرسه فقط نباشه و خونه هم باشه چطوری از همچین انسانی توقع فکر کردن داریم اون تمثیل بارزی از تقلیده.
بعد تو 27 سالگی میفهمه چقد دنیا از افکارش بزرگتره ولی دیره اونموقع حداقل برای دنیای الان دیره

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد