زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

چند ماه اتلاف زمان

یکی از چیزایی که از روز اولی که آمدم امریکا اذیتم میکنه اینه که نمیتونم برای خودم هر انتخابی میخوام داشته باشم. ویزای دانشجویی شدیدا محدود کننده هست. زمان دانشجویی نمیتونستم هر کاری میخواستم بکنم. الانم که فارغ التحصیل شدم و سر کار هستم بازم تا گرین کارت نگیرم نمیتونم انتخاب داشته باشم.

وقتی وارد این شرکت شدم قرار شد که برام گرین کارت رو فایل کنم. بعد از چند ماه که دیدم خبری نشد, پرسیدم و گفتن که ما قانون داریم که حداقل باید یکسال اینجا باشی. حالا یه شرکت کوچیک هستن و قانون نوشته ای نیست. قبول کردم و موندم. بعد از یکسال شروع کردن و 4 ماه طول کشید که وکیل شرح کار (job description) بنویسه که یک صفحه بیشتر نیست وقتی اعتراض کردم گفتن که نه میخواهیم دقیق باشه. بعد هفت هشت ماه طول کشید که تعیین حقوق (wage determination) بشه.


دیدم واقعا دارن طولش میدن و تصمیم گرفتم که خودم شروع کنم. اینجا برای دکتراها و کسانی که مقاله دارن و کلا شرایط رزومه خیلی خوبی دارن  این امکان وجود داره که خودشون گرین کارت برای خودشون فایل کنن و تقریبا 90 درصد دوستای من اینطوری گرین کارت گرفتن. این شد که با یه وکیل شروع کردم که خودم فایل کنم. بماند که 8000 دلار هم هزینه وکیل دادم و این تقریبا 7 ماه پیش بود. تهیه مدارک و ... تقریبا 6 ماه طول کشید. این کار به طرز باور نکردنی ای زمانبر بود. بیشتر از 1000 صفحه فقط پرینت های مدارک شد.  وکیل ام گفته بود که چون این دو سه سال که فارغ التحصیل شدی توی دانشگاه نبودی و مقاله جدیدی ندادی شانس ات خیلی کمتر شده و این شد که  این مدت یه مقاله دیگه هم آماده کردم اما بعد از اینکه توی یه کنفرانس قبول شد گفت چون citation نداره برای کیس ات قابل استفاده نیست و منم مجبور شدم که مقاله رو پس بگیرم و هزینه کنفرانس رو ندم. البته وکیلی که دارم وکیل مناسبی برای کار من نبود. همآزمایشگاهی های من  که با وکیل های دیگه کار کردن با مقاله های کمتر و سایتیشن های پایینتر بدون مشکل گرین کارتشون رو گرفتن.


دیگه قرار شد بدون مقاله جدید بفرستیم اما درست زمانی که مدارکم تکمیل شد که بفرستم مدارک شرکت هم آماده شد که بفرستن (PERM). دو سه هفته هم علاف این شدم که کارای این وکیل ها رو هماهنگ کنم که تداخلی توی ارسال مدارک پیش نیاد و آخر سر هم تصمیمم بر این شد که مدارکی که وکیل خودم شروع کردم رو فعلا نفرستم تا وکیل شرکت لاکپشت وار چیزایی که آماده کرده رو بفرسته. وکیل شرکت هم توی شرح کار یه اشتباهی کرده و الان نگرانه که یه وقتی به خاطر اون کل پرونده ام قبول نشه. میخواستم مدارکم رو به اسم یه شرکت دیگه فایل کنم که وکیل ام گفت ممکنه پرونده شرکتت به این خاطر قبول نشه. خلاصه این همه تلاش که مدارکم رو بفرستم توی این چند ماه کاملا تلف شد. البته همش برای این بود که معلوم نبود که وضعیت اقامتم چی میشه اما خدا رو شکر چند هفته پیش ویزای کار ام قبول شد و الان نگرانی ای برای موندن ندارم. فقط مونده که هر چی زودتر گرین کارتم فایل بشه که تا یکسال دیگه بیاد که بتونم برگردم ایران خانواده ام رو ببینم.


حس میکنم که خیلی از وقتم امسال برای این مدارک هدر رفت چیزی که شاید قابل اجتناب بود. اگر وضعیت اقامتم مشخص بود این همه مشکل نداشتم. همچنین کاری که برای شرکت خودم کردم یه جورایی از بین رفته است مگر اینکه بتونم یه وقت زیادی بذارم و خودم تبدیل به بزینس اش کنم. 

چند روز پیش یه نگاهی به اهداف امسال کردم و با Excel یه ارزیابی زمانی کردم دیدم به اندازه 3900 ساعت کار بیشتر از زمانی که بعد از کارم دارم کار تعریف کردم. البته اشتباه اصلی این بود که برای فایل کردن این مدارک فقط 60 ساعت زمان پیش بینی کرده بودم که عملا بیشتر از 600 ساعت وقتم رو گرفت و  هنوزم کامل نشده. بسیاری موارد پیش بینی نشده پیش آمد که طول کشید. به همین دلیل مجبور شدم اولویت بندی کنم و فقط دو سه تای اولویت بالاتر که این پرونده و مقاله ام بود رو در نظر بگیرم و بلاگ نویسی رفت کنار.  برای امسال کلی برنامه ریزی داشتم که به همین خاطر به هم خورد. حس میکنم که این چند ماه رو از دست دادم. اگرچه شاید در شرایط نامشخصی بودم و شاید یه جورایی مجبور بودم اما در عمل به نظر میرسه که کارهایی که این مدت کردم تاثیری توی زندگی آینده ام نداره.


حالا که یه جورایی تکلیف این پرونده ها مشخص شده و احتمالا از طرف شرکت مشکلی نیست و پیش میره تصمیم گرفتم که یه برنامه ریزی مجدد کنم و اینبار یه کم واقع بینانه تر زمانبندی کنم که بتونم همه کارهایی که میخوام رو انجام بدم از جمله نوشتن این بلاگ و نوشتن بعضی اتفاقاتی که توی این مدت برام پیش آمد و برام مهم بودن. دوست ندارم خاطرات خوبم پاک بشن


نظرات 18 + ارسال نظر
پیام چهارشنبه 3 مهر 1398 ساعت 21:49

تبریک بابت گرفتن ویزای کارت، به امید موفقیت در کارهای دیگه فکر میکنی چقدر فاصله زمانی بین زمان ورودت به آمریکا تا زمان احتمالی گرنت گرین کارتت فاصله میشه؟ آیا میشد کمترش کرد؟ و اینکه تا سیتیزنشیپی چقدر دیگه طول میکشه؟

ممنونم. تا الان هفت سال گذشته از زمان آمدنم. میتونستم سال سوم گرین کارت رو گرفته باشم. بدون ریسک میشد سال پنجم گرفته باشم. منتظر این شرکت شدم و الان دیگه امیدی نیست تا دو سال دیگه هم بگیرم. بعد از گرین کارت پنج سال تا سیتیزن شیپی اما سیتیزنی هیچ امتیاز برتری به جز رای دادن نداره. در واقع گرین کارت همون اقامت دائم هست و بعضی ها انتخاب میکنن که تا آخر عمرشون هم اینجا سیتیزن نشن (مزایای مالیاتی هم داره اگر سیتیزن نباشی)

زینب شنبه 30 شهریور 1398 ساعت 23:20

ببخشید اون وکیلی که دوستاتون برای ویزای نخبگی اقدام کردن و راضی بودن رو میشه مشخصاتشون رو بفرمایید؟

wegreened.com

toranj سه‌شنبه 12 شهریور 1398 ساعت 15:32

سلاممم خوبین؟؟
راستش من دانشجوی سال دو فیزیوتراپی هستم تو ترکیه و میخواسم برای ادامه تحصیل بورس آمریکا بگیرم...نمیدونم از کی باید اقدام کنم؟ و اینکه باید حتما از ارشد اقدام کنم یا توهمین سال های ابتدایی هم میشه ادامه شو گرفت رفت اونجا؟

سلام
ببخشید در مورد رشته شما چیزی نمیدونم. بهتره هم رشته ای هاتونو از اپلای ابراد پیدا کنین و بپرسین

taee دوشنبه 21 مرداد 1398 ساعت 13:45

سلام دوست عزیز برات ارزوی موفقیت دارم یه سوال اگه الان برای ادامه تحصیل و بورسیه تصمیم بگیریم . براشم تقریبا دوسال زمان بزاریم چقدر احتمالش هست که بشه تو دانشگاه برای دکتری پذیرش گرفت البته یه کشوراروپایی

سلام
خیلی بستگی به شرایط فعلی رزومه اتون داره. اگر بلاگ منو کامل بخونین نوشتم که چطوری احتمالش رو اندازه بگیرین

fafa پنج‌شنبه 17 مرداد 1398 ساعت 23:58

سلام. خوشبحالتون که تونستید اونجا برید. من دانشجو دکترام و یکسری از دوستام رفتن ولی خانواده من اصلا و ابدا اجازه نمیدن...
نمیدونم چطوری راضی میشن؟

سلام
یه جایی توی زندگی باید خودتون باشین و خودتون تصمیم بگیرین. اگر اونقدر بزرگ شدین که دارین دکترا میخونین حتما میتونین برای آینده خودتون تصمیم بگیرین. حداقل فرصت مطالعاتی یه جایی برین و یه مدت از خانواده دور باشین
ببینین مامان من چند ماه اینجا بود میگفت برگرد دیگه. مدرکتو گرفتی بیایی یه کاری پیدا میکنی و همینجا پیش خودمونی... همیشه خانواده همینه

ملودی پنج‌شنبه 17 مرداد 1398 ساعت 15:39

چه جالب. من تا الان فکر میکردم آمریکا فقط واسه پیشرفت کاری و مالی خوبه وگرنه یه جای بسیار شلوغ و خیلی ببخشید خر تو خره که پر از اختلاف طبقاتی و افراد با سطح زندگی بی کیفیت و مهاجرین بیکاره
و اینکه دوست نداری مسافرت بری خارج از آمریکا؟ گفتی ایران کار خاضی ندارم بنابراین اقامت برام مهم نیست، ولی بهرحال آدم نیاز به فریدم داره بین کشورها تردد کنه و با ویزای سینگل نمیشه.

نه امریکا یه قاره است. همه جوره زندگی توش هست. حتی اگر بخواهین توی چند قرن پیش هم زندگی کنین جاهایی هستن که اینطورین. بله بالاخره اونم درست میشه

.... سه‌شنبه 15 مرداد 1398 ساعت 20:17

شاید اگه از همون اول هر جوری شده به فکر ازدواج بودی (به هر حال تو ایالتی مثل تگزاس دخترایی هستن که قضیه ازدواج رو بین خودتون نگه دارن) تا الان گرین کارت رو گرفته بودی . بعد اون 8 هزار دلاری که دادی به وکیل کمکی بهت میکنه یا دود شد رفت هوا؟

ازدواج و اقامت از نظر من دو تا موضوع جداگانه هستن
بله دود شد رفت

gsa سه‌شنبه 15 مرداد 1398 ساعت 18:43

سلام دکتر وودی جان
به به به سلامتی تبریک میگم بابت ویزای کاری...، امیدوارم به زودی گرین کارت بگیری

اگه تونستی بعد از گرین کارت، خانواده رو هم ببر پیش خودت
والا اینجا هر روز بدتر از دیروز میشه

همین الان ی حشره رنگ پوست داشت روی دستم راه میرفت! :| حشره ها هم ترسناکتر از قبل شدن :|


امیدوارم هر روزت از دیروزت بهتر و قشنگتر باشه
شاد باش و پر انرژی ادامه بده دکتر جان

سلام
خیلی خیلی ممنونم. بله جویای احوال خانواده هستم میدونم وضعیت بهتر نشده که هیچی بدتر هم شده. خدا به همه شادی و انرژی بده

ملودی دوشنبه 14 مرداد 1398 ساعت 20:18

آدم اینارو میخونه استرس میگیره
میگما کاش رفته بودی کانادا تا الان سیتیطن میشدی برمیگشتی امریکا.
راستی نظرت در مورد کانادا چیه کلا؟ من میخواستم برم ولی چون خیلیا دارن میرن حس خوبی ندارم

کانادا هم خوبه اما زندگیش به خوبی امریکا نیست. با این حال بچه هایی بودن که آمدن اینجا و به خاطر سختی اقامت قیدش رو زدن و برگشتن کانادا

.... دوشنبه 14 مرداد 1398 ساعت 08:32

تبریک برای ویزای کاری...بقیه شم به امید خدا درسته میشه ...

خیلی ممنونم

آلبرتو یکشنبه 13 مرداد 1398 ساعت 18:51 http://www.zirebaran.blogsky.com

سلام. امیدوارم هرچه زودتر گرین کارت شما اماده بشه و انگیزه ای دوباره بگیرین.
درضمن هنوز نیمی از سال باقی مانده، اگر 6 ماهش از دست رفت مهم نیست، ادامه دادن مهمه.
منم بخاطر کنکور ارشد 11 ماه درس خوندم و حداقل 150 تا رتبه ام بدتر از چیزی که میخواستم شد و همین باعث شد دو ماه عملکردم صفر مطلق بشه و افسرده بشم. اما میخوام یکی دو روز تفریح کنم و یک برنامه ریزی جدید و قدرتمند انجام بدم برای ادامه کار

سلام. ممنونم. بله نیمی از سال مونده و میخوام حسابی جبران کنم.

محمد یکشنبه 13 مرداد 1398 ساعت 00:09

سلام وودی
ببخشید PERM یعنی چی؟

سلام. به سلامتی هر وقت وارد مراحل اقامت اینجا شدین متوجه میشین. توضیحاتش طولانی تر از حوصله من هست

رویا شنبه 12 مرداد 1398 ساعت 08:11

سلام بالاخره چشممون به جمال آقای وودی روشن شد خوشحالم که این مدت دنبال بحثهای اقامت بودید امیدوارم همیشه تو زندگی دستتون بند مواردی باشه که واستون تعیین کننده و امیدوارکننده هست نه داستانهای دیگه باید تلافی این مدت نبودن را دربیارید و مرتب بنویسید موفق باشید

سلام. چشم

علی شنبه 12 مرداد 1398 ساعت 01:20

سلام،
یه سئوال، با این همه سختی که کشیدی برای موندن توی آمریکا، اگر برگردی به عقب کانادا رو انتخاب می کردی؟ به دلیل اینکه اونجا راحتتر اقامت میشه گرفت.

سلام
نه انتخاب نمیکنم. واقعیتش اینه که اقامت اینجا رو گرفتن خیلی سخته ولی کار خاصی هم ایران ندارم. به جز خانواده ام دلیلی ندارم بخوام برگردم

محمد جمعه 11 مرداد 1398 ساعت 02:01

وای باور نمیشه پست گذاشتی
باو زود به زود پست بذار دیگه

چشم دیگه بیشتر میذارم

hamide پنج‌شنبه 10 مرداد 1398 ساعت 23:13

وودی عزیز سلام خوشحالم از این که پست گذاشتی داشتم به این باور میرسیدم که مثل "یک ایرانی در بوستون" وبلاگو فراموش کرده باشی که خب اینجور نیس، پستتو خوندم داشتم فک میکردم خودت بهمون یاد دادی هیچ چیز اتفاقی نیست، پس حتما نبوده. راستی وودی چقد همه کارات حساب شده و با منطقه :( خسته میشی از این همه منطق خب

نه به نظر خودم خیلی حساب شده هم عمل نکردم اگرنه نباید اوضاعم این بود

استنلی پنج‌شنبه 10 مرداد 1398 ساعت 20:52

In Woody We Trust

sama پنج‌شنبه 10 مرداد 1398 ساعت 14:37

وودی عزیز خیلی نگرانت بودیم .خیلی خوشحالم که دوباره پست گذاشتی .امیدوارم از اینجا به بعد کارت بیفن رو روال و سریع پیش برن

سلام خواهش میکنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد