زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

کانال Crash Course

چند وقت پیش که داشتم در یوتیوب غور میکردم به یه کانالی برخوردم به اسم Crash Course. به خاطر این کانال یه هفته ای زندگیمو تعطیل شد و از صبح تا شب (حتی توی شرکت) داشتم ویدئوهاشو نگاه میکردم. درس های مثل فلسفه و اقتصاد و ... برام خیلی جذاب بودند. درس اقتصاد رو که داشتم نگاه میکردم فکر کردم که خدایا چرا این همه ما درس خوندیم توی ایران هیچ کسی به ما اقتصاد یاد نداد؟ من فردا میخوام توی جامعه زندگی کنم میخوام خانواده ام از لحاظ اقتصادی تامین باشن چرا مبانی اقتصاد رو هم نمیدونم. بعد یادم افتاد که توی مدرسه یه درسی داشتیم به اسم اقتصاد ولی یادم نمیاد که یک صدم این چیزایی که توی این فیلم ها یاد گرفتم اونجا یاد گرفته بودم. مثلا توی درس اول و فقط درس اول فهمیدم که "خودکفایی ناکفایی هست و ناکفایی فقر میاره" خب یه همچین موضوع ساده ای که هر کسی که درس اول اقتصاد رو خونده باید بدونه رو چرا من نمیدونستم؟ یا برام همیشه سئوال بود که چرا امریکا چیزایی رو که تولید میکنه هم وارد میکنه که توی درس های بعدی فهمیدم. یا اینکه چطور شد که هند و چین این همه پیشرفت کردند و ... خب اینا رو بررسی کردند و علم کردند و آموزش میدن. این درس اقتصاد 1 بود. تازه فهمیدم که این امریکایی ها توی دانشگاه وقتی میگن (ECON1)  داریم چه چیز هایی رو یاد میگیرن.  خیلی دوست دارم بدونم آخه به ما چی درس دادن و چرا یه دانشجوی امریکایی باید اقتصاد بیشتر از من بدونه؟

یادمه یکی از آشناها چند سال پیش پول ارث باباش رو که سالها توی بانک براش نگه داشته بودند رفت بگیره و بعد گفت برای اینکه ربا نشه کل سود پولی که توی بیشتر از یک دهه روی پولش آمده بود رو پس داد به بانک. خب این آدم اگر یه کم اقتصاد میدونست و در مورد تورم و نحوه کنترل پول میدونست میفهمید که اون مثلا سودی که بهش دادن حتی جبران کاهش ارزش پولش رو هم نمیکنه. ربا چیه؟ بله 1400 سال پیش 1 سکه به یکی میدادی سال بعدش هم همون ارزش بود اما الان سیستم اقتصادی دنیا یه دنیای دیگه است. خود دلار امریکا سالیانه متوسط 2-3 درصد کاهش ارزش داره و این بر اساس علم اقتصاد هست برای اینکه مردم پولشون رو به کار بندازن و زیر لحاف نذارن. امریکا بهره بانک ها 0.01 درصد هست. یعنی تقریبا هیچی. یعنی بانک ها سالی 2-3 درصد پول شما رو صاحب میشن اگر پول توی بانک نگه داری چون ارزشش کم میشه. خب اینا از کم سوادی مردم استفاده میکنن که پولشون رو بگیرن. یکی از دوستان چند وقت پیش میگفت آره این بهره ها ربا هست و بانکداری اسلامی نمیدونن چیه اینا و... آخه من به این آدم چی باید بگم وقتی هنوز مفهوم تورم رو نمیفهمه. منم همیشه فکر میکردم تورم چیز بدی یا رکود چیز بدیه. بعد از این درس ها بود که تازه فهمیدم اینا جزوی از اقتصاد هست و اصلا نباشه چرخ های اقتصاد امروز نمیچرخه. بعضی ها واقعا از نادانی مردم سو استفاده میکنن و البته وظیفه هر کسیه که خودشو از نادانی در بیاره. آدمی که نمیدونه هم به خودش خیانت کرده و هم به خانواده اش. خدا رو شکر که امروز دسترسی به اطلاعات اینقدر آسون شده.


عین همین برای تاریخ. اصلا نمیدونم چرا تاریخ جهان رو به ما یاد ندادن. خب ما این همه وقت گذاشتیم تاریخ خوندیم توی مدرسه چرا هیچوقت در مورد تاریخ ژاپن به ما نگفتن؟ حالا بماند که همین تاریخی هم که خوندیم انگار همه چیزش با یه عینک خاص نگاه شده بود. یعنی من بعد از این همه درس خوندن نباید یه کم در مورد دنیایی که توش زندگی میکنم بدونم؟ همینطور فلسفه یا روانشناسی و بقیه درس ها. اینقدر این کانال برام جدید بود که انگار توی این دنیا زندگی نکرده بودم. تصمیم گرفتم که هر چی اینجا هست رو نگاه کنم و مثل این باشه که از اول لیسانس بخونم.

نظرات 16 + ارسال نظر
نقی دوشنبه 2 بهمن 1396 ساعت 14:19

این cracshcourse از coursera که قبلا گفته بودی بهتره؟

یه جورایی این بهتره. این خیلی خلاصه است و برای کسی که بخواد کلیت موضوعات مهم یه عنوان رو متوجه بشه عالیه. درس های coursera خیلی محدوده.

نقی دوشنبه 2 بهمن 1396 ساعت 14:17

در مورد تاریخ ژاپن یه مختصر میتونین بگی؟ چرا الآن میگن این قدر با فرهنگن در جنگ جهانی دوم خیلی کشتار کردند؟ سیستم دولتیشون اون زمان متفاوت یا اون زمان فرهنگشون متفاوت بود؟

سلام. در مورد تاریخ ژاپن نمیدونم.

gsa چهارشنبه 27 دی 1396 ساعت 23:13

سلام وودی جان، خوبی؟ همه چی عالیه؟

مثل همیشه خیلی خیلی عالی...
راستش من کلا از اقتصاد می ترسم که احتمالا بخاطر آموزش فوق العاده و شرایط بهتریه که دارم


خب.... کم کم دارم به لحاظات دفاع از پایان نامه م نزدیک میشم راستش یکمی استرس دارم خدا فقط رحمم کنه با اون استادم... ولی حداقل از شر استادم خلاص میشم!


راستی وودی جان بدت نمیاد که بعضی وقتا استرسامو میام بخش نظرات وبلاگت می نویسم؟ ببخشید...
و اگه واقعا دوس نداریو فکر می کنی کار درستی نمی کنم لطفا بم بگو


ی سوال داشتم...
دوست نداری استاد بشی؟ خیلی خیلی خوب توضیح میدی

سلام. شکر خدا همه چیز خوبه.
من بعد از این کورس فهمیدم باید مبانی اقتصاد رو حداقل میدونستم. خدا رو شکر هنوز هم دیر نشده بود که اینو دیدم.
به سلامتی. بله استرس دفاع و اینا هنوزم یادمه. من هنوز دارم روی شرکتم کار میکنم اون یه کم پا بگیره ممکنه به عنوان lecturer شروع کنم یه درسی رو درس بدم چون درس دادن رو خیلی دوست دارم.

حسین چهارشنبه 27 دی 1396 ساعت 12:20

سلام بر وودی عزیز چیزایی که از این کانال یاد گرفتین را به اشتراک بزارین تا ما هم یاد بگیریم

سلام. دوست داشتم اما مطمئن فرصت اش نمیشه. ایشاله خودتون نگاه کنین و بهره ببرین.

پری سه‌شنبه 26 دی 1396 ساعت 19:05 http://tehran2berkeley.mihanblog.com/

خیلی این پست رو دوست داشتم.
کلا که به سیستم آموزشی مون نقدهای بسیاری وارد هست ولی چند تا از بزرگترینش اینه که اولا ما درس ها رو کاربردی یاد نمیگیریم. چون بهمون کاربردی درس نمی دن و کاربردی هم ازمون نمیخوان. دیگه کاربردی ترین چیزی که تو فیزیک دبیرستان خوندیم نمک پاشیدن رو یخا بود.
دومیش اینه که آموزشمون تک بعدیه. به جای اینکه وارد دانشگاه که میشیم یه دانش اولیه از همه چیز داشته باشیم، الکی یه مشت فرمول تخصصی حفظ کردیم. یه دانشجوی رشته ریاضی اگر خودش یه مطالعه ی جانبی روانشناسی و فلسفه و بیولوژی نداشته باشه در پایان دوره تحصیلش هییییچ شناختی از این زمینه ها نداره.
سومیش اینه که اصلا سیستم آموزشمون پروژه محور نیست. آشناهایی که من آمریکا دارم از همون دبیرستان مدام در حال پیپر نوشتن و تحقیق کردن و نظریه پردازین. فک کن! نظریه پردازی. یعنی نه اینکه صرفا بره یه مشت اطلاعات نخونده از نت کپی پیست کنه. باید یه وقتی بذاره و نظر و عقیده ی خودش رو هم وارد تحقیقش کنه. برعکس ما که تازه تو مستر یاد میگیریم تحقیق یعنی چی اصن.

حتما این ویدیویی که معرفی کردی رو خواهم دید. مرسی که انقده خوبی. همیشه وقتی میام وبلاگت کلی چیز جدید یاد میگیرم.
راستی! امسال دانشگاه شما هم اپلای کردما! شاید اگه خدا خواست اومدم و همشهریتون شدم

بله دقیقا. همونطوری که قبلا هم نوشته بودم سیستم امریکا خیلی کاربردی تر هست و فشار کار هم توی طول ترم هست. برای هر درس اینقدر تمرین و کار میخوان که نمره پایان ترم اهمیت کمتری داره. به سلامتی. اینجا جمع های دوستی خوبی داریم قدمتون روی چشم.

narges دوشنبه 25 دی 1396 ساعت 19:12

من رفتم دیدم این کانالو توی یوتیوب خیلی خوب بود من ادبیاتشو نگاه کردم قسمت اولشو
مرسی
و اینکه دقیقا چه درسی رو به ما توی دانشگاه خوب یاد دادن؟ من با اینکه توی یکی از بهترین دانشگاههای ایران درس خوندم هر چی بلدم به جرات میگم 100 درصد نتیجه تلاش خودم برای یادگیری اون بوده وگرنه اساتید ما با ی برنامه ریزی خیلی نامناسب برای تدریس (یک سوم مطالب درس رو در طول ترم و دو سوم رو هفته اخر تند تند گفتن و تمام!) و خیلی عوامل دیگه به هیچ عنوان مبانی درسی رو به ما خوب یاد ندادن.

درست میگین برای همینم یه راه جبران معرفی کردم.

سجاد دوشنبه 25 دی 1396 ساعت 13:57

وودی جان سلام
به نظرت روزی میاد که نقاب از چهره مبارک برداری؟

سلام
نقابی به چهره ندارم.ظاهر و باطن همینم.

سجاد دوشنبه 25 دی 1396 ساعت 10:23

سلام
دیشب رفتم داخلش ولی متاسفانه من انگلیسیم خوب نیست و زیرنویس فارسی هم بررسی کردم نداشت. بالاجبار زیرنویس انگلیسیشو فعال کردم اونم بیشتر از ده درصدشو متوجه نشدم.
حدودا سه سال پیش تلوزیون یک بنده خدایی رو نشون میداد که 22 تا زبان رو بلد بود و اومده بود یه آموزشگاه زبان تاسیس کرده بود و به همون روشی که خودش یاد گرفته بود(توی سه ماه) رو آموزش میداد. اون موقع اصلا تو این فازا نبودم و الانم اسمش یادم نیاد .توی نت هم چیزی نتونستم پیدا کنم ولی الان واسه ارشدم خیلی اذیت شدم مجبور بودم بدم مقالات رو ترجمه کنم.حالا میفهمم که چقدر نیازه ...

سلام
برای یادگیری زبان باید زحمت کشید. منم ارشد خیلی اذیت شدم زبانم اصلا خوب نبود اما خودمو بالا کشیدم.

محمد جواد دوشنبه 25 دی 1396 ساعت 01:04

متاسفانه یوتیوب تو ایران فیلتره و نمیشه دید
و اگر هم با فیلتر شکن بخوای ببینی باید کلی هزینه نت بدی

سجاد دوشنبه 25 دی 1396 ساعت 00:24

سلام و درود بر دکتر عزیز
علت اینکه دغدغه اقتصاد نداشتیم و یا اینکه بهمون یاد ندادند این بوده که از کودکی توی سر ما خوندند که درس بخون تا در نهایت بعد از موفقیت در درس یه کار خوب گیرت بیاد و پولدار شی. هیچ وقت کارکرد پول رو بهمون یاد ندادند. من مفهوم تورم رو روزی فهمیدم که پولای تو بانک پدرم بی ارزش شده بود. مفهوم ارزش پول رو روزی فهمیدم که دلار از 1000 تومن شد 4000 تومن. مفهوم ثروت رو روزی فهمیدم که پدرم با وجود چند صد میلیون دارایی که داشت درامدی نداشت. کارکرد پول رو روزی فهمیدم که دیدم پولدارها دائما پولدار تر و فقیرها فقیر تر میشن. مفهوم سرمایه رو روزی فهمیدم که یک سری فرصت ها از دستم رفته بود و فهمیدم که بزرگترین سرمایه آدم زمانه. بخصوص توی فعالیت اقتصادی. همه این اتفاقات اولش مثل معما بود و حتی همین الان هم میدونم که خیلی از اقتصاد نمیدونم. ولی میدونم که نمیدونم. فرق من با کسانی که نمیدونن که نمیدونن اینه که من میرم دنبالش تا بدونم ولی اونا نمیرن تا وقتی که کار ب جاهای باریک بکشه...
خب خداراشکر الان خیلی تو این زمینه مطالعه میکنم و امیدوارم که موفقیت های بیشتری کسب کنم.
پس حالا که فهمیدیم بریم دنبالش...
البته به نظر من یه روز زمانی که امریکا هم تو موقعیت کشور ما بوده طرز تفکر مردمش هم مثل الان مردم ما بوده. من به سیر تکامل پله پله اعتقاد دارم. بالاخره باید طی بشه نمیشه تا پا توی پله ای نذاشتیم بخوایم پا تو پله بعدی بزاریم. حالا این وسط یه عده زرنگ ترند سریع تر طی میکنند یه عده کندتر...
در کل ممنون بابت پست قشنگت خیلی وقت بود منتظر همچین پستایی بودم. ولی بازم خیلی چیزها راجع به پول و اقتصاد توی امریکا هست که چیزی نگفتید. ما منتظریم...

سلام
اون خیلی چیزا راجع به پول و اقتصاد واقعا خیلی هستند توی کورس هایی که گذاشتم اگر دنبال کنید اینقدر یاد میگیرین ایشاله که نیازی به یه وبلاگ کوچولو نداشته باشین.

azadeh یکشنبه 24 دی 1396 ساعت 23:21

مرسی وودی جان
سایتهای پیشنهادی تو عالین من از پاتریک دیوید خیلی استفاده کردم امیدوارم این از اون هم بهتر باشه

هست. وودی چیز بد معرفی نمیکنه.

ملودی یکشنبه 24 دی 1396 ساعت 08:44

همون بهتر ما اقتصاد نداریم الان با این نحوه تدریس اساتید از اقتصاد فراری بودیم. در طول تحصیلم تازه این ترم یک استاد فوق العاده گیرم افتاد.
مساله بعدی اینکه من شخصا یه مبلغی پول داشتم واقعا نمیدونستم با این وضعیت بازار و اینها چکارش کنم. ببرم کار بزنم از دستم بره یا مثلا بذارم بانک سود بگیرم ارزش پولم سال بعد کم بشه؟ دیگه خلاصه نمیدونم چطوری آتیش بزنم به مالم

تا جوانی پولتو روی خودت سرمایه گذاری کن.

علیرضا شنبه 23 دی 1396 ساعت 17:40

سلام بر وودی عزیز

ممنونم از بابت این سایت خوبه که به ما پیشنهاد کردی

امیدوارم نهایت استفاده را ازش کنیم

ارادت فراوان

خواهش میکنم.

حسین شنبه 23 دی 1396 ساعت 09:13

سلام دوست عزیز

بامطلبتون موافقم یکی ازایرادهای ما اینه که فکرمیکنیم اگه پولمون توبانک بمونه وماهیانه درامدی داشته باشیم خوبه چرا چون پول سرجاشه ومبلغی هم درامدداشتیم امانکته همین جاست اینکه به پولت اضافه نشده اون درامد ارزش واقعی پول شمانیست وضمنا ارزش واقعی پولت نسبت به یکسال قبل کاهش پیدا کرده به دلایلی مثل تورم ویاهرچیزدیگه
اقتصاددرون خودش ریسک رو داره وکاراقتصادی بایدباچاشنی ریسک همراه باشه البته کنارش بایدبازی کردن تو بازار رو بدونی نحوه سرمایه گذاری وخرج کردن
که متاسفانه این موضوع تو بازارایران جواب بده نیست به دلیل اینکه خیلی چیزا یهو اتفاق میفته واون مفهوم بازاراقتصادی واقعی رو که مجموعه ای شرایط رو دردرون خودش باید داشته باشه نداره

سلام. موافقم اما بیشتر از اون اینه که ما اقتصاد نمیدونیم. اصلا بهمون یاد ندادن. اگر یه درس اقتصاد بخونیم تازه میفهمیم که دنیا چه خبره.

سلام جمعه 22 دی 1396 ساعت 16:23

جدا از چیز هایی که یاد ندادن همون هایی که یادمون دادن مشکل داره. میدونی چرا همیشه فکر میکنیم بهمون چیزی یاد نداند چون حتی یاد دادن مبانی های ساده هم زمان درستش رو می طلبه که متاسفانه در موقع خودش درس ندادن واسه همین یا خیلی زود بوده و اصلا درکی ازش نداشتیم و برامون دغدغه نبوده و یا خیلی دیر بوده و زمانش از دست رفته و یا در بیشتر مواقع اصلا نگذاشتن زمانش و موقعیتش فراهم بشه تا برات کارایی داشته باشه و همین باعث مرگ تدریجی هزاران هزار اطلاعاتی که خونده شده میشه

بله درسته. شاید اون موقع من دغدغه اقتصاد و تاریخ و فلسفه نداشتم اما همینکه نداشتم هم باز به سیستم آموزشی برمیگرده.

محمد جمعه 22 دی 1396 ساعت 10:53

سلام وودی جان
یه چیزهایی مثل این هستند ولی عموما سایت هستند تا اینکه کانال باشند یکیشون مثل مکتب خونه یا کلاس درس
ولی کلاس های درس اساتید دانشگاه هستند مثل شریف
اتفاقا خودم مبانی اقتصاد مسعود نیلی استاد دانشگاه شریف رو از توی همین سایت دیدم

سلام.همونا هم باید خوب باشه. من ندیدم. اینجا بعد از گوگل یوتیوب بیشترین بازدید رو داره. توی اکثر کشورها هم همینه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد