زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

روز انتخابات

امروز روز انتخابات ریاست جمهوری ایران بود. من از سال 88 دیگه رای نداده بودم اما امسال تصمیم گرفتم که رای بدم. چیزی که قانعم کرد این بود که در هیچ جای دنیا تحریم انتخابات جواب نداده. در شرایطی که احزاب سیاسی کشور دعوت به شرکت در انتخابات میکنن تحریم انتخابات معنی نداره. اتفاقا تحریم در این شرایط نتیجه معکوس داره و احتمال این رو زیاد میکنه که افراد نالایق سر کار بیان. در هر صورت به نظرم کارنامه آقای روحانی توی این چهار سال فرای انتظار من بود. اگرچه هنوز زوده که تاثیر بسیاری از سیاست های صحیح پیگیری شده توی دولت ایشون رو دید اما واقعا کاری که ایشون کردند دور از تصور بود.



دلیل دیگه ام این بود که زندگی توی امریکا به من نشون داد که چقدر مردم کشورم از مردم سالاری به شیوه ای که اینجا در جریان هست فاصله دارند. مثلا بحث حق و حقوق اینجا خیلی مسئله بزرگی هست و همه چیز تا آخرش پیگیری میشه که تا جایی که میشه حقی ضایع نشه و یا اگر شده غرامت پرداخت بشه. سطح فرهنگی مردم به مراتب بالاتر از متوسط ایران هست و این به خاطر دسترسی بهتر به نظام آموزشی و اطلاعات هست. جایی هم که فرهنگ مردم نمیرسه قوانین دست و پاشونو میبنده. مثلا اینجا کسی اجازه نداره به خاطر سن, نژاد, دین و ... کس دیگه ای رو استخدام نکنه. یعنی قانونی نیست و اگر کسی همچین کاری رو کنه قابل پیگرد هست. با حرف زدن با بعضی از این خر مذهب های اینجا دیدم که بدشون نمیاد که فقط هم مذهبی های خودشونو بگیرن اما قانون جلوشونو میگیره. مورد دیگه هم اینه که قوانین پویا هست. این نیست که یه قانونی که کار نمیکنه و مشکل داره رو بگن خدا گفته اینطوریه و تا آخر دنیا عوض نمیشه. جامعه ما سالها با این طرز تفکر فاصله داره. اصلا خود مردم عامل این موضوع هستند. داشتم مصاحبه های صدا و سیما رو در مورد رد صلاحیت کاندیداها نگاه میکردم. گزارشگر از مردم میپرسید که به نظر شما آیا شورای نگهبان باید دلیل رد صلاحیت کاندیداها رو اعلام کنه؟ مصاحبه شونده هم یکی پس از دیگری با دلایل دور از عقل میگفتن که نه نباید اعلام کنه. یکی میگفت که اصلا مردم باید برای چی بدونن. من خودم علاقه ای ندارم بدونم چون کسانی که توی شورای نگهبان هستند بهتر میفهمند و اصلا کارشون اینه. اون یکی میگفت که چون ممکنه که کار بدی کرده باشند و پای آبروشون در میون باشه نباید اعلام بشه. منم هاج و واج که چطور یه انسان میتونه با این دلایل خودش رو از حق طبیعی خودش که دانستن هست محروم کنه. حالا این آدم کجا میتونه در یه جامعه مردم سالار زندگی کنه که لازمه اش جریان آزاد اطلاعات و دانستن هست؟ 


جامعه امروز ایران از نظر بلوغ مثل یه کودک هست که نمیتونه خود سالار باشه و برای همین همیشه دنبال یه پدر یا ناپدری میگرده که ازش سرپرستی کنه. خیلی از مدعیان مردمسالاری هم کارشون اینه که بگن این ناپدری فعلی خوب نیست شما باید خودتون سرنوشتتون رو در دست بگیرین  که تا وقتی که این بچه طغیان میکنه و ناپدریش رو ترک میکنه خودشون جای اون ناپدری بشینن. اینا خوب میدونن که این بچه هنوز بزرگ نشده و آخرش نیاز به ناپدری داره.

نظرات 15 + ارسال نظر
ایمان یکشنبه 18 تیر 1396 ساعت 20:42

ممنون از جوابت... دلایل شما هم قانع کننده بود و هم روشنگر.. موفق باشید

خواهش میکنم!

ایمان جمعه 16 تیر 1396 ساعت 14:46

سلام وودی جان
من مخاطب خاموش وبلاگت بودم 1 و2 ... وکلی از مطالب مفیدت استفاده کردم تا حالا
فقط ی چیزو هیچ وقت درک نکردم اونم اینه که افرادی که کشور رو به هر دلیلی ترک میکنن چه جوری این حق رو برای خودشون قائل میشن که برای افراد داخل اون کشور تصمیم بگیرن و رای بدن؟؟ کسی که رفته و از شرایط به دور هست نمیتونه برای کسی که تو اون شرایط به سر میبره تعیین تکلیف کنه! کاملا هم رای شما در سرنوشت افراد داخل کشور موثره!
جال اینجاس که خیلیاشون مقیم دائم هستن و حتی قصد برگشتن ندارن!
قانونی هم که این اجازه رو بهشون میده درک نمیکنم!
من خودم اگه روزی این کشورو ترک کنم هیچ وقت به خودم اجازه نمیدم برای مردم وطنم تصمیم بگیرم
خوشحال میشم استدلالتو برام بیان کنی

سلام
من سعی میکنم از دیدگاه خودم بگم. اول اینکه این حق رو قانون قائل شده. بنده اگر حق این رو داشتم که توی انتخابات فرانسه هم شرکت کنم احتمالا این کار رو میکردم وقتی ببینم که انتخابات فرانسه در زندگی من تاثیر داره. اما اگر فردا روز یه کشور افریقایی به من حق شرکت رو انتخابات رو میداد احتمالا شرکت نمیکردم چون تاثیری توی زندگی من نداره. بنابراین دو تا فاکتور مهم در تصمیم گیری من هست: 1- اجازه قانونی رو داشته باشم 2- بدونم که شرکت در انتخابات توی زندگی من تاثیر میذاره.
بنابراین محل زندگی فیزیکی یه نفر اگر امریکا باشه و یا ایران قاعدتا تعیین کننده نیست. مثلا من امریکا زندگی میکنم اما صحبت های رئیس جمهور ایران تاثیر مستقیم توی زندگی من میذاره. بازتاب صحبت های اون فرد در رسانه های امریکا منعکس میشه و توی رفتار مردم امریکا نسبت به من تاثیر میذاره. این تاثیر فردی و مستقیم هست. تاثیرهای غیرمستقیم هم داریم. مثلا خانواده هایی که ایران زندگی میکنند. مثلا من دوست دارم که خانواده ام که ایران زندگی میکنند دعوت کنم اما وقتی دولت ایران بدون دلیل موجهی با دولت امریکا سرشاخ میشه و باعث میشه که خانواده من نتونن ویزا بگیرن خب تاثیر غیرمستقیم توی زندگی من داره. حالا این ربطی نداره که من اصلا ایران میام یا نمیام.
تاثیر بعدی هم تاثیر انسانی هست. اگر بدونم که انتخاب من باعث میشه که صلح بیشتری برقرار بشه و یه عده ای زندگی بهتری داشته باشن چرا این کار رو انجام ندم؟ اگر رای من باعث میشه که از یه جنگ احتمالی جلوگیری بشه چرا رای ندم؟ وقتی رای من تاثیر مستقیم توی زندگی خانواده من توی ایران داره چرا این کار رو نکنم؟
البته همه استدلال ها مستلزم اینه که رای من تاثیر داشته باشه.
اما اینکه چرا قانون اجازه میده به خاطر سودی هست که داره. غیر از جنبه های وجهه های جهانی (انسانی) کسی اجازه خروج از ملیت ایرانی رو نداره. بنابراین بنده در هر کجای دنیا که باشم تحت قانون ایران هستم و مجبور به تبعیت. چطور میشه به یکی حق رای نداد ولی اجبار قانونی براش ایجاد کرد؟
امیدوارم استدلالی که کردم روشنگر بوده باشه.

علیرضا شنبه 10 تیر 1396 ساعت 09:56

جناب وودی جان در کمال احترامی ک برایت قایل هستم . حرکت رای دادن شما رو مصداق این میدونم که اونسر دنیا نشستی و میگی لنگش کن !
شما چند سال که اینجا نیستی (یک لحظه ب این فکر کن اگر ایران میموندی چه مشکلاتی داشتی !)
شاید فراموش شده ...(خوب دقت کن چی دارم میگم )
مساله رای دادن شما به خودتون مربوطه ولی من در مورد این یک پست دیگه گزاشتم و خاستم اینو بگم که بابا اینا نمیزارن ناظر سازمان ملل در انتخابات نظارت داشته باشه ! از شورا نگهبان و رد صلاحیت تا اخرش وبعد از رای گیری حتی ....حداقل تو رای گیری نمیزارن ببینن اینها چ میکنند !

من فکر میکنم دوری شما از اوضاع اینجا و شرایط اینجا باعث اون ....اگر پوست و گوشت اینو اینجا درک میکردی میفهمیدی من چی دارم میگم !
الان اون سر دنیا و رای بابا دست مریزا !


نهایتا مساله رای ندادن یک 2+2 =4 نیست هزار و یک علت داره .تهش میگم و بحث میبندم و همیشه شما مختاری ک رای بدی یانه اما اخرش رای دادن شما مثل این میمونه که به اشغال میگویید بله !

(البته ما چکاره ایم خلایق هرچه...

شرمنده علیرضا جان مجبورم باهات مخالفت کنم که میگی "اونسر دنیا نشستی و میگی لنگش کن" من براتون دلیل منطقی آوردم که چرا رای دادم و منطقم هم بر اساس نتیجه رای دادن و ندادن بود. قبول دارم که بسیاری مسائل 2+2 =4 نیست (البته معمولا 2*2 رو 4 میگن :)) اما آدم میتونه بحث کنه و منطقی نتیجه بگیره و ربطی به این سر دنیا و اونسر نداره. کما اینکه تا قبل از این انتخابات بنده نظرم این بود که نباید رای داد و با مباحثه نظرم عوض شد. شرایط غیر منصفانه انتخاب رو هم فکر کنم همه میدونیم.

مهدی پنج‌شنبه 8 تیر 1396 ساعت 17:48

مرد حسابی! شورش رو در آوردی، کجایی پس؟ ما دلمون تنگ میشه .

کلی پست گذاشتم که هفته پیش. فکر کنم بهتره روزی یه پست بذارم تا اینکه یه دفعه ده تا با هم بذارم. اینطوری شما هم راضی تر هستی. ولی خدایی دیروز آمدم بنویسم دیگه زمانم رفت که به سئوالا جواب بدم :) بذار امتحان کنم ببینم میشه روزی یه پست بذارم یا نه.

باز پنج‌شنبه 8 تیر 1396 ساعت 14:29

وودی جان سلام مجدد.من همونم ک گفتم ارشد تربیت قبول شدم اشتباهی نوشتم شدم منظورم بود میشم و میخاستم نظرتو بدونم ک پولمو بزارم واسه اپلای یا شبانه برم شریف و تهران اخه بودجم محدوده.البته الان انتخاب رشته کردم هر روز اومدم سر زدم دیر جواب دادی بازم ممنون میشم نظرتو بگی بهم خیلی برام مهمه ب نظرت کار درستی کردم....اخه من بودجم محدود بود گفتم پولمو بزارم امتحان تافل اینا شرکت کنم..

سلام
به نظرم اگر رشته ای که شریف یا تهران قراره بخونین یکی هست به نظرم پولتونو بذارین برای اپلای. این دانشگاه ها اونقدری فرق نمیکنن. موارد دیگه توی رزومه مهمتره. شرمنده نرسیدم دیگه زودتر جواب بدم.
موفق باشین

narges دوشنبه 5 تیر 1396 ساعت 03:55

همین رای دادن ها و نشدن ها و شکست ها راه پر پیچ و خم رسیدن به دموکراسیه
به نظر منم رای ندادن مثل املای نانوشتس ک غلط نداره

باز شنبه 3 تیر 1396 ساعت 00:36

وودی سوالمو جواب نمیدی چون انتخاب رشته ارشد پیش رومه خیلی خوشحال میشم تحلیلتو بهم بگی ممنونم

کدوم سئوال ببخشید یادم رفته. دوباره بذارین اگر جواب ندادم.

اسم مهم نیست پنج‌شنبه 1 تیر 1396 ساعت 19:30

مرسی که وقت می ذاری و می نویسی. واقعا نوشتن خاطرات زمان بره.

خواهش

حسین کاظمی پنج‌شنبه 1 تیر 1396 ساعت 01:14

برات متاسفم با این طرز تفکر فقط همین!

چرا حسین جان؟ اگر دلیل منطقی متناقض با چیزی که گفتم دارین خوشحال میشم که بحث کنین شاید نظرم باز عوض شد

رویا چهارشنبه 31 خرداد 1396 ساعت 20:59

بله متاسفانه همینطوره، بنظرم حتی دیکتاتورترین حکومتها هم یه جاهایی مجبور هستن با خواست مردم سازش کنن اما هنوز راه زیادی داریم تا فرهنگ مردم سالاری رو درک کنیم.
من طرحم رو تو یه شهرستان کوچیک میگذروندم و با مردم اونجا ارتباط نزدیکی داشتم جالب بود برام که اکثرا بخاطر اعتقادات و تعصبات مذهبیشون به یه کاندیدای خاص رای میدادن و کاری به کار اوضاع فرهنگی و اقتصادی و ... نداشتن. مثلا تغییراتی این ٤ سال اخیر براشون مهم نبود

باز چهارشنبه 31 خرداد 1396 ساعت 20:52

وودی جان سلام.ارشد تربیت مدرس قبول شدم تصمیم گرفتم پول شبانه خوندن تهران و شریف رو بدم برا اپلای ب نظرت کار درستی کردم...رشتمم مهندسی مکانیک هست ولی ارشد رو گرفتم میخام فاینانس بیام اروپا یا امریکا ممنون میشم تجربیاتتو بگی

دیگه کاری رو که کردین من چه نظری بدم؟ ایشالله که موفق باشین. در مورد فاینسن نمیدونم.

س چهارشنبه 31 خرداد 1396 ساعت 11:22

سلام وودی جان.
من امسال از دالاس پذیرش گرفتم و انداختم سال بعد. ولی هیچکدوم از استادا برای فاند جواب نمی دن. استادم تو گرایش من کم هست. برق قدرت. نمی دونم برای فاند چه کنم. جای دیگه هم پذیرش گرفتم همین مشکله. خیلی دوست داشتم بیام دانشگاه شما ولی واقعا موندم. شما که اونجا بودین راه دیگه ای برای تامین هزینه وجود نداره؟ ممنون

سلام
برای برق معمولا خیلی سخت فاند میدن. من سه چهار تا از بچه ها رو دیدم که از استادای کامپیوتر فاند گرفتن و یا اینکه بدون فاند آمدن و بالاخره یه جوری اینجا ردیفش کردند. البته اگر بدون فاند ریسک میکنین زود بیایین که شاید بشه قبل از ترم یه فاندی جور کنین (اگر دکترا هستین). اما بودن بچه هایی که یه ترم بدون فاند بودن و بعدش از یه استادی گرفتن.
موفق باشین

سینا سه‌شنبه 30 خرداد 1396 ساعت 15:37

گزارش های صدا و سیما که مهندسی شده هستند همشون و چیزی را تحویل میدن که خودشون میخوان. خیلی جدی نگیر اونارو.. ولی خب بله متاسفانه خیلی ها هستند که این طرز تفکرو دارند

مسئله جدی گرفتن یا نگرفتن یه گزارش نیست. مسئله اینه که درصد بالایی از جامعه هنوز با فرهنگ لازم برای مردمسالاری فاصله داره.

علیرضا سه‌شنبه 30 خرداد 1396 ساعت 12:31

اتحادیه اروپا انتخابات ایران تحریم کرده به دلیل نبود فضای باز سیاسی!
این انتصابات نه انتخابات ! جایی رای میدن ک ازادی باشه نه شورا نگهبان
قوانین اساسی کشور پر از ایراد ...نباید رای داد

آقای علیرضا بنده هم همینطور فکر میکردم اما باید نتایج اعمال رو در نظر گرفت. نتیجه رای ندادن رو از چهل سال پیش تا امروز در خود ایران مرور کنین و ببینین آیا رای ندادن به در نهایت به نفع جامعه تموم شده و یا به ضرر. اینکه بخواهیم صبر کنیم که شرایط ایده آل بشه و بعد عمل کنیم کار عاقلانه ای نیست.

پرتقال سه‌شنبه 30 خرداد 1396 ساعت 05:45

وودی من همیشه میخونمت ولی امروز از صفحه اول بلاگ اسکای اومدم تو وبت... با خودم قبلنا می گفتم احتمال اینکه وب وودی رو تو صفحه اول ببینم صفره! ولی امروز بدون اینکه بدونم تو پست گذاشتی زدم رو نوشتت دیدم عه! وودی!

آره چند تا پست نوشتم!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد