زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

دانش ریشه ای یا کوهستان دانش (مهارت)

قبلا نوشته بودم که دارم دنبال شکل مناسب برای تصویر دانش یه آدم موفق میگردم. بعضی گفتن شکل T که مثلا توی یه زمینه عمق داشت ولی یه سطحی هم پوشش داده بشه. من خودم چون چند تا زمینه نزدیک به هم رو کار کردم میدونم که این شکل مناسبی نمیتونه باشه. در این مورد یک کم بحث کردیم اما اون موقع شکل مناسبی توی ذهنم نبود. یه مدت فکر میکردم که باید شبیه ریشه درخت باشه و اسمش رو بذارم دانش ریشه ای. مثل اینطوری باشه که چند تا ریشه اصلی که به هم مرتبط هستند با هم رفتند پایین و کنارش ریشه های کوچیکتر (دانش های سطحی تر) قرار گرفته باشند اما تغذیه اصلی درخت از همون ریشه های اصلی دانش باشه که الزاما یکی نیست. یه چیزی مثلا شبیه این شکل زیر.



چند وقت پیش داشتم توی لیندکین مطالب رو میخوندم دیدم یکی یه مطلبی گذاشته در مورد اینکه دانش یا مهارت آدم باید تخصصی باشه یا عمومی باشه. شکلی که اون تصویر کرده بود اینطوری بود که بیاییم به هر مهارت از یک تا ده یک امتیاز بدیم. بعد مهارت ها رو توی یه صفحه دو بعدی پخش کنیم و مهارت های مرتبط رو نزدیک به هم قرار بدیم و شکل رو ترسیم کنیم. 

اینطوری نمودار دانش کسی که فقط توی یه زمینه متخصص هست به این شکل در میاد. در یک نقطه مهارتش به سطح بالایی رسیده و در بقیه نقاط پیشرفت خاصی نکرده.

دانش کسی که بیشتر عمومی هست و تخصصی نداره اینطوری در میاد:


در انتها دانش کسی که هم عمومی هست و هم توی بعضی زمینه های مشابه به هم تخصص داره اینطوری در میاد که این یک حالت ایده آل هست. بذارین اسم اینو بذاریم کوهستان دانش.


منبع

البته این شکل ها با چیزی که توی ذهن من بود یه کم فرق داره مثلا دوست داشتم شکل ها پر نقاط پست صفر باشه و در شکل آخر هم فقط چهار پنج تا نقطه به اوج 8 و 9 و 10 رسیده باشند و همینطور شکل ها هموار تر باشه.


به نظر میرسه که کوهستان دانش ایده آل ترین شکل دانش برای آدمای موفق باشه. یعنی نه تنها در بسیاری زمینه های نزدیک دانش نسبی دارند بلکه در بعضی زمینه ها متخصص هستند. فرض کنین هدف پول باشه و یکی بخواد درآمدش توی 1 درصد بالای جامعه باشه. در این صورت باید مهارت و دانش باید توی اون 1 درصد باشه. کارمند ساده ای که جز استفاده از بدن فیزیکی اش کار دیگه ای بلد نیست (کاری که تقریبا 99 درصد جامعه میتونن انجام بدن) طبیعی هست که درآمدش جز 1 درصد پایین باشه. مثال برعکسش کسی هست که گیتار یاد میگیره و میتونه این ساز رو بهتر از هر کسی توی دنیا بزنه. پس طبیعیه که درآمدش از همه کسانی که گیتار میزنن بتونه بیشتر باشه. بنابراین برای موفقیت در حد جهانی باید مهارتی در حد جهانی داشت. البته این شرط لازم هست ولی شرط لازم و کافی نیست. شرط لازم و کافی برای موفقیت داشتن کوهستان دانش و مهارت در یک تیم کسب و کار هست. یعنی افراد اون تیم هر کدوم یه زمینه ای رو تا حد بالایی بلد هستند و فرد یا افراد اندکی استعداد استثنایی دارند و دانش یا مهارتی در حد جهانی دارند (10 از 10) و در کنار هم یه مجموعه کامل کسب و کار رو در میارند.


البته آدم های موفق معمولا فقط در یک زمینه موفق نیستند. قدیم ها که علوم کوچیکتر بودند بهتر میشد اینو فهمید که طرف علامه میشد. یعنی همه علوم رو کامل بلد بود. علت این موضوع هم اینه که کسی که یه زمینه رو یاد میگیره, یاد میگیره که چطور یاد بگیره! وقتی میخواد یه چیز جدید یاد بگیره خیلی آسونتره. در واقع مغز آمادگی کامل و کافی برای یادگیری پیدا کرده. 


تذکر: مهارت و دانش در این گفتار قابل جایگزینی هستند و حتی هر دو رو میشه به جای هم به کار برد. حالا برگردین و یه بار دیگه متن رو بخونین و به جای دانش, مهارت یا مهارت و دانش رو با هم در نظر بگیرین.

نظرات 17 + ارسال نظر
samon جمعه 30 مهر 1395 ساعت 00:34

ممنون از شما و خانوم ملودی به خاطر جوابتون.
با این توضیحاتی که شما فرمودین، پس منم با این حد از هوش و استعدادم میتونم مثلا پذیرش بگیرم از یک دانشگاه خوب؟ یا مثلا توی کنکور ارشدی که در پیش دارم رتبه ی تک رقمی کسب کنم؟ آخه فکر میکنم اینجور موفقیت ها برای افراد باهوشه و من همیشه محکوم به معمولی بودن و معمولی زندگی کردن هستم.(هرچند منم مثل خانوم ملودی توی مدارس سمپاد درس خوندم، اما دوره ی کارشناسی م رو توی دانشگاه سراسری درجه 2و3 گذروندم! )

من تضمین میکنم که کنکور ربطی به هوش و استعداد نداره. همش اینه که سئوالای سالهای قبل رو دیده باشین و خوب حل کرده باشین. من از یکی از بچه هایی که خودش رتبه زیر 10 داشت پرسیدم و اونم کتابهایی که خونده بود بهم گفت و منم همونا رو و سئولای سالهای قبل رو چهار بار خوندم.

ملودی سه‌شنبه 27 مهر 1395 ساعت 17:44

در جواب اون دوستی که در مورد استعداد سوال پرسیدن، صد در صد استعداد یه مقداریش ژنتیکیه، و در جواب وودی هم باید بگم که اینکه شما تو نمونه دولتی کم آوردی چیز عجیبی نیست، من خودم به زور 7 سال تو سمپاد خودمو نگهداشتم، تنها دلیلشم اینه که اون بچه ها بسیار جدی وقت میذارن و درس میخونن... ربط آنچنانی به هوش نداره فکر کنم. من به شخصه درس بینش رو تو اتوبوس مدرسه میخوندم فقط و 20 میشدم و بعد یادم میرفت. کنکور هم سال اول هیچی نخوندم سال دوم 90 درصد نخوندم رتبه م نصف شد. تو مدرسه نمیشه تشخیص داد. ولی تو دانشگاه یه مقداری میشه هوش افراد رو از هم تمیز داد چون حجم کتابا زیاده اونایی که خیلی درس میخونن دیگه مثل قبل با خیلی درس خوندن نمیتونن موفق بشن.

ممنون.

راحیل سه‌شنبه 27 مهر 1395 ساعت 08:46

با سلام از پاسخ شما تشکر میکنم. امیدوارم موفق باشید

خواهش

ملودی دوشنبه 26 مهر 1395 ساعت 12:19

دوتا سوال داشتم
1- تفاوت فرهنگ رانندگی در ایران و اونجا رو چطور ارزیابی می کنید؟
2 رو یادم رفت بعدا میپرسم.

سلام
1- اینجا راننده ها خیلی ناشی هستن. قوانین رو رعایت میکنن اما اگر یکی رعایت نکنن رحم ندارن. مثلا یکبار یکی همینطوری دستش رو گذاشته بود روی بوق چون اون یکی پیچیده بود جلوش یا یکبار دیدم طرف سرشو آورد بیرون و فحش داد. اما خیلی خیلی کم و نادر پیش میاد. یادمه توی ایران یکبار توی مسیر میدون سپاه تا انقلاب چهار تا دعوا دیدم.
2-باشه پس

محسن دوشنبه 26 مهر 1395 ساعت 01:13

سلام وودی جون
دو سوال بی ربط دارم و قصدم فقط اطلاعات برای خودمه نه فضولی
فک کنم یه جایی گفتی تویوتا کرولا داری
می خواستم بدونم ماشینت مدل چه سالیه و با چه امکانات و قیمتی خریداری کردی؟و اینکه چقد کار کرده بود؟
چون تو ایران تویوتا کرولا GLI مدل بدون کارکرد فول 2016 تقریبا 43000 دلار آب می خوره!

بعد اینکه در نهایت فکر می کنی مردم اونجا کیو برای انتخاباتشون انتخاب کنن؟و اینکه اونجا هم ممکنه بره دور دوم؟چطوری؟

سلام من سه سال پیش 2010 گرفتم 9300 و 84000 مایل هم کار کرده بود. اون ماشین اینجا تقریبا نصف این قیمت هست و به طور از دم قسط بدون بهره هم میدن.

نمیدونم مردم کیو انتخاب کنن. باید دید. من خودم اگر حق رای داشتم به ترامپ رای میدادم. هیلاری یه هیولای به تمام معناست. بله اینجا هم دارن. تازه اگر مساوی بشن ممکنه Paul Ryan رئیس جمهور بشه که اصلا کاندیدا نیست و احتمالا دلیل اینکه دست از حمایت ترامپ برداشته این باشه. خلاصه این پیچیده ترین انتخاباتی هست که دیدم.

آرمین دوشنبه 26 مهر 1395 ساعت 01:11

بازم بنویس. ما منتظریم!!

چشم

ملودی شنبه 24 مهر 1395 ساعت 16:34

قرار بود یک سری پست بزاری که هیچ جای دیگه ای پیدا نخواهیم کرد، این که هیچی اصلا ، کلا لطفا زیاد زیاد پست بذار، یکی وبلاگ شما یکی وبلاگ یکی دیگه از دوستان هست وقتی آپدیت میشه آدم ذوق میکنه، جفتتون هم با بورس نحصیلی دارید در کشورهای بیگانه درس میخونید مطالبتون جالبه.
چی میشه من هم جزو اون 5000 نفر اولی باشم که لاتاری برنده میشن؟ ویزای تحصیلی اینارو دوست ندارم، از "بچگی" دوست داشتم برم. هیچوقت به یکجا بودن راضی نبودم.

گذاشتم دیگه! ملودی خانم لاتاری هم برنده بشی میبینی چقدر تحصیلات توی دانشگاه های خودشون براشون مهمه. بعد کار گیرت نمیاد. بعد میرسی نقطه امروزت که نمره زبان بالا میخوای و یه پذیرش خوب. خود کسانی که اینجا هستن مجبور میشن حقوق چند سالشونو وام بگیرن که درسشونو تموم کنن.
موفق باشین.

samon شنبه 24 مهر 1395 ساعت 01:23

سلام. این نوشته برام خیلی جذاب بود. به نظر شما، افراد موفق، استعداد و IQ شو بالقوه دارن یا اکتسابیه؟
یعنی این دانش کوهستانی یا ریشه ای رو هرکسی میتونه به دست بیاره یا باید انقدر باهوش باشی که بهش دست پیدا کنی؟

سلام
به نظرم یه مقداری ژنتیک هست. مثلا من یادمه مدرسه که بودم شاگرد اول نبودم. یه مدتی رفته بودم یه مدرسه نمونه دولتی کلا کم آورده بودم. فکر کنم استعداد یا IQ ام کمتر از اونا بود. اما علاقه پشتکار تنها راه درست کردن اون کوهستان هست. استعداد فقط در سرعتش تاثیر داره. مثلا یه آدم با استعداد ممکنه یه کاری رو که من توی 10 ساعت یاد میگیرم توی یک ساعت یاد بگیره. البته سرعت یادگیری من هم با گذشت زمان بیشتر میشه اما خب مثلا ممکنه اون توی سی سالگی به یه جایی برسه و من توی چهل سالگی... امیدوارم جواب سئوالتونو داده باشم.

راحیل جمعه 23 مهر 1395 ساعت 23:18

از پاسخ شما بسیار ممنونم. فقط عذر میخواهم بابت سوال مجدد. رشته من برق است اما همانطور که گفتم دانشگاههای محل تحصیلم در ایران اصلا خوب نبودند و خودم تلاش کردم که سطح مقالات و تجربه ام را بالا برم. حال با این شرایط برای اینجانب به عنوان یک خانم با این سن شانسی وجود دارد.؟ حقیقتش این است که باید برای زندگیم برنامه ریزی کنم و نیازمند تجربه شما هستم. باز هم ممنونم. در این شبها دعاگوی شما خواهم بود.

سلام
معمولا سن تاثیری نداره اگر توی همون زمینه فعالیت میکردین. اینکه خانم هستین فقط شرایط ازدواج ایران شاید بهتر باشه از این نظر فرق میکنه اگرنه از نظر اپلای خانم و آقا نداره.
بقیه چیزا هم بستگی داره به تعداد مقالات و سایتیشن و کلا رزومه که چطوریه. اگر رزومه خوبی باشه احتمالش زیاده که بتونین پذیرش بگیرین. پیشنهاد میدم در مورد رزومه اتونو با هم رشته ای هاتون توی اپلای ابراد که کم هم نیستن مشورت کنین.
موفق باشین

الهام جمعه 23 مهر 1395 ساعت 20:21

این مطلبتون اونقدر برام جذاب بود که گفتم حتما ازتون تشکر کنم
شکل اول به نظر من خیلی شکل جالبی هست و به نسبت شکل های بعدی قابل لمس تر
ممنون بابت مطلب خوبتون

خواهش

آرمین جمعه 23 مهر 1395 ساعت 18:24

کسی که دکترای مهندسی برق از یه دانشگاه سطح متوسط توی آمریکا داشته باشه، اگر استخدام جایی بشه ماهی چقد حقوق میگیره؟ حداقل چقد؟ حداکثر چقد؟
من تو وبلاگ ندیدم درمورد درامد ها صحبتی کرده باشی. این سوالمو کامل جواب بده مرسی

http://www.payscale.com/research/US/Job=Electrical_Engineer/Salary

راحیل جمعه 23 مهر 1395 ساعت 17:17

با سلام و احترام سوالی داشتم. لطفا در صورت امکان راهنمایی بفرمایید. با تشکر از شما

من مدرک ارشد و دکتری خود را از دانشگاه آزاد گرفتم 36 سال سن دارم اما رزومه پژوهشی ام خوب است و مقالات خوبی در زمینه کاریم دارم. اما متاسفانه اوضاع کاریم خوب نیست. به نظر شما اگر بتوانم برای پست داک اقدام کنم با توجه به رقابتی که فرمودید برای کار در آنجا است آیا شانسی برای پیدا کردن کار دارم یا خیر. البته بحث سنم هم مطرح است.

باز هم ممنونم/

سلام
رشته های مهندسی اینا خوبه. رقابتی هست اما برای تدریس معمولا مشکل خاصی نیست چون اکثرا میرن صنعت کلی دانشگاه دنبال نیروی کار میگرده. من خودمم ببینم کار دانشگاه راحتتر گیر میاد میرم دانشگاه
موفق باشین

باران جمعه 23 مهر 1395 ساعت 02:37

به چه چیزایی فکر میکنید!!!
من که هیچ وقت بهش فکر نکرده بودم!
راست میگید که «اگر کسی در یک زمینه موفق عمل کنه،معمولا در زمینه های دیگه هم موفق عمل میکنه،چون یاد گرفته روش یاد گرفتن رو».
من از این آدما زیاد دیدم.

مهمه

آرمین جمعه 23 مهر 1395 ساعت 00:05

رنک دانشگاهی که ازش فاند گرفتی چنده؟
کنجکاوم بدونم چرا دانشگاه های نیویورک رو برای فاند اپلای نکردی؟

بلاگ قبلی به اندازه کافی نوشتم

sama پنج‌شنبه 22 مهر 1395 ساعت 23:40

سلام وودی عزیز.ان شاء الله که اوضاع بر وفق مراد باشه .
مطلب خیلی جالبی بود .من فک کنم الان دشت همواری از دانشم
اگه پیشرفتی داشتم خبر میدم
با تشکر

سلام
باشه

آرمین پنج‌شنبه 22 مهر 1395 ساعت 23:39

برای دکترای فیزیوتراپی هم میشه فاند گرفت؟
شما تا حالا کسی رو دیدی که تو این رشته فاند گرفته باشه؟
ببخشی ایقد سوال میپرسم

در مورد این رشته چیزی نمیدونم.

آرمین پنج‌شنبه 22 مهر 1395 ساعت 22:55

تو چرا نویسنده نشدی
بنظرم میتونی این داستانو بصورت یه کتاب بنویسی بدی یه کسی توی ایران چاپ کنه. اگه یکم در موردش تبلیغ کنی خیلی خوب فروش میره

داستان تموم نشده خب

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد