زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

تفکر منتقدانه (Critical Thinking) - قسمت ششم - یک پس رفت و نه یک پیشرفت!

به نظر من تفکر منتقدانه یک روش پیشرفته تر ذهنی نیست و بلکه یک روش بازگشت به عقب برای مغز هست برای کاهش اشتباهات. It's not a upgrade, it's a downgrade. مغز یک مکانیزم بسیار پیچیده برای فیلتر کردن همه چیز داره. برای اینکه پردازش ها رو آسون تر کنه یک سری اعمال تکراری رو حذف میکنه تا سریعتر و با زحمت کمتری عمل کنه. وقتی برای اولین بار پشت فرمون ماشین میشینیم که رانندگی کنیم خیلی کار سختیه. باید به یک عالمه جزئیات توجه کنیم تا بتونیم درست رانندگی کنیم. بعد از یک مدت چند ماهه دیگه رانندگی سخت نیست و مغز بسیاری از اعمال رو به طور اتوماتیک و بدون زحمت ما انجام میده. این موضوع حتی در مورد یادگیری هم صحت داره. مثلا یک بچه معنی دونه دونه کلمات رو میپرسه تا بفهمه چی به چیه اما بزرگتر که میشیم دیگه نمیپرسیم چون فکر میکنیم منظور گوینده حتما همینی هست که توی ذهن ما نقش میبنده که بعضی وقتا هست و بعضی وقتا نیست. مثلا شما یک بیت شعر رو میشنوید و میبیند صد تا تفسیر از توش درآوردن و علتش اینه که هر کسی کلمات و عبارات رو بر اساس تجربیات و دانش خودش تعبیر میکنه.


حالا توی همون مثال رانندگی فرض کنید که قوانین تغییر کنن. مثلا جای چراغ قرمز رو با سبز عوض کنن. اونوقت مغز مدام دچار اشتباه میشه تا زمانی که دوباره بتونه قوانین جدید رو تبدیل به عادت کنه. حالا توی بحث ما قضیه اینه که برای نوشتن یک مطلب خوب و برای درست متوجه شدن مطلب یک نفر دیگه باید یک سری عادات کنار بره. مثلا این عادت که هر چی میگن درسته و هر کلمه ای دقیقا همون معنی ای رو داره که ما فکر میکنیم و یا یک حرف در همه شرایط و زمانها درست هستن و... (مطالبی که قبلا هم بحث کردیم) کنار گذاشته بشه و به هر جمله ای به این صورت نگاه کرد که در چه شرایطی میتونه درست باشه و در چه شرایطی نه. 


با وجود اینکه میشه گفت در حالت کلی تفکر منتقدانه یک پسرفت است ولی این به معنی منفی بودن اون نیست. بعضی وقتا عادات ما صحیح نیستن و باید عوض بشن و تغییر دیدگاه خیلی میتونه کمک کنه. فکر میکنم این روش, روش مورد علاقه افراد خلاق باشه چون باعث میشه به موضوعات از دیدگاه های مختلف نگاه کنن. وقتی به یک چیزی عادت میکنیم دیگه مشکلاتش رو متوجه نمیشیم. به نظر من جایگاه تفکر منتقدانه مثل فیلتری برای مغز است که برای ورودی ها و خروجی ها مغز رو ارزیابی و فیلتر کنه.

تا اینجا هر چی گفتم اصول منطقی در مورد تفکر منقدانه بودند. خب تئوریات به نظرم کافیه. از اینجا به بعد میخواهیم وارد کاربرد اون بشیم. 

نظرات 11 + ارسال نظر
shl جمعه 3 مهر 1394 ساعت 00:28

SalAm woody Aziz

داشتم نظرات رو می خوندم یه آدم بی تربیتی حرمت شکنی کرده بود اصلا همین
طوری خشکم زد و خجالت کشیدم
حالا حالتو فهمیدم وود که چرا نمی نوشتی
چی بگم بخدا من بجای اون بی ادب عذرخواهی می کنم
موفق باشی

اوه جا مونده اون الان وقت ندارم پیداش کنم. امیدوارم چیز بدی نبوده باشه. یه مدت چیزای خیلی بد برام میفرستادن. الان خدا رو شکر یه مدتیه دیگه خبری نیست.

fatimah یکشنبه 18 مرداد 1394 ساعت 22:14

سلام وودی عزیز مطالبت عالیه مثل همیشه

تشکر

کژال یکشنبه 18 مرداد 1394 ساعت 16:31

به اون بی شخصیتی که کامنت گذاشته میخوام بگم
این مملکتی که تو میگی خوابی و نمیدونی خیلی وقته به فنا رفته و توی این مملکت که ادمایی مثه تو توش فراوونه (نه همشون)رو همون بهتر که گذاشت و رفت
تو بمون با اون شعورت اینجا رو بساز

h شنبه 17 مرداد 1394 ساعت 22:03

سلام میدونم خیلی با تاخیره ولی پذیرشتونو در دانشگاه امریکا تبریک میگم امیدوارم موفق باشید الان من تقریبا کل نت رو زیر رو کردم تا به جواب یک سوال برسم ولی متاسفانه نرسیم فکر کردم شاید شما بتونید کمکم کنید من راستش هیچ مشکلی برای پذیرش با فاند ندارم اما واقعیت اینه من حتی یک نفر هم در امریکا نمیشناسم و هیچ اشنایی ندارم و حتی کسی نیست که من رو راهنمایی کنه به همین علت زیاد حرفه ای مسئله پذیرش رو دنبال نکردم از نظر شما آیا واقعا امکان زندگی و ورود به امریکا بدون حتی حتی یک راهنما وجود داره فرد بدون راهنما, برای اجاره خونه رفت و امد کارهای اولیه گیج نمیشه؟من که واقعا گیج شدم اگر می تونید لطفا راهنماییم کنید/با تشکر

سلام
بله بلاگ قبلی منو کامل بخونید جواب 99 درصد سئوالتتون رو میگیرید. ادمیشن هم گرفتید معمولا بچه های دیگه هستن که کمک کنن.
موفق باشید

شادى شنبه 17 مرداد 1394 ساعت 20:15 http://instagram.com/lifeofjadi

واااى... سلااااام وودى
به قدرییی خوشحال شدم از دیدن این وبلاگ که چشمام اشک آلود شد...
امروز وبلاگ ت رو به یکى از دوستام که امریکا پذیرش گرفته معرفى کردم و چه قدر ناراحت شدم از این که دیگه نمى نویسى.. نبودت براى منى که خییییلى سال دنبالت مى کردى جاى خالى بزرگى بود. معرفى وبلاگت به دوستم باعث شد به صفحه ى home ت سر بزنم.. خواستم ببینم آخرین پستت برا کى بود.. آخرین بارى که باهامون صحبت کردى که در کمال تعجب دیدم زده فروردین ٩٤.. باورم نمى شد... خییییییلى خوشحالم که برگشتى.. همیشه باش

سلام
ممنون

ناصری شنبه 17 مرداد 1394 ساعت 16:32

چیزای سختی بودن هیچکدوم رو درست و حسابی نگرفتم
چیزا اسون بنویس

چشم

الهام جمعه 16 مرداد 1394 ساعت 00:37

سلام
مشتاقانه منتظر کاربرد تفکر منتقدانه هستم...خیلی خیلی عالی بودن...ممنون از شما

emad پنج‌شنبه 15 مرداد 1394 ساعت 00:53

کسس مادرت مادر جنده همین تو وامثال تو وطن فروش هستین این مملکت را به فنا می خواهید بدید غرب زده بی بته

کژال چهارشنبه 14 مرداد 1394 ساعت 15:34

سلام
از تفکر منتقدانه خوشم میاد
راستش برای خوندن این پست دوباره از اولین پست تفکر منتقدانه رو خوندم و آخرش داشتم فک میکردم بپرسم خوب یعنی که چی ؟و ...
که خودت گفتی وارد کاربرد بشیم
شاید اون موقع بتونم بهتر سوالامو عنوان کنم...

ممنون

جواد چهارشنبه 14 مرداد 1394 ساعت 11:39

آقا سلام علیکم
امروز اتفاقی یه سری زدم به وبلاگ قدیمتون فروردین 94 رو دیدم خیلی خوشحال شدم
بهتون تبریک می گم رفیق مجازی که مطالبتون اینقدر طرفدار داره
خیلی با مطالب گذشته حال کردیم
امیدوارم تو این یکی هم همینطور باشه ( البته که هست )
فقط چون مطالب گذشته پشت سر هم خونده می شد عین یه سریال تو ذهن ما می گذشت این خلل دو ساله رو یه جوری پوشش بده البته کوتاه
بگو این دو ساله چه کار کردی؟،کجا ها رفتی؟ ،درس به کجا رسید؟
البته اگه صلاح می دونی
خوش باشی

سلام
شرمنده آقا جواد نمیرسم دیگه داستان رو بنویسم. تا همون جا هم کافی بود. برسم یه مقداری در مورد چیزایی که توی امریکا دیدم و سفرهام مینویسم.
موفق باشید

ارچر سه‌شنبه 13 مرداد 1394 ساعت 00:06

وبلاگ به ............ رفته

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد