زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

از سعدی دور شدیم

امروز روز بزرگداشت سعدیه. البته وقتی میری خارج از کشور دیگه تقویم ایران فراموشت میشه ولی خب اینقدر توی جاهای مختلف دیدم نوشتن که منم یادم آمد و گفتم شاید بد نباشه یه چیزی بنویسم.


امروز از هر بزرگ و کوچکی توی ایران بخواهی که اسم چند تا شاعر رو بگه سعدی اولی یا دومی یا سومیه. میشه گفت همه به گوششون خورده ولی از همونا اگر بپرسی که کدوم کتاب های سعدی رو خوندن فکر کنم هزار تا یکی هم حتی یک کتابشو هم نخونده باشه. چرا؟ نمیدونم. یکی نیست بگه بابا اینا فقط قشنگ نیست. اینا فقط شعر نیست. اینا زندگیه. به شخصه هیچ جایی ندیدم که اینقدر درس زندگی و آدم بودن رو خوب توضیح داده باشن که سالها میگذره و قدیمی نمیشه.


یادمه اون موقعی که تازه رفته بودم دانشگاه یه درس داشتیم ادبیات. هی میگفتم بابا این ادبیات به چه درد ما میخوره به زور میدن به خوردمون. اما به عنوان تمرین ازمون خواستن که چند تا حکایت بوستان یا گلستان رو خلاصه کنیم و بنویسیم. بعد من که شروع کردم به خوندن دیگه نتونستم ولش کنم. رفتم عضو کتابخونه شدم و صبح و ظهر توی دانشگاه عشقم این بود که کلاسا زودتر تموم بشه و بشینم بقیه این کتابا رو بخونم. واقعا یکی از لذت بخش ترین دوران عمرم همون روزا بود. میتونم بگم که خیلی از شاهکارهای ادبیات دنیا (ایران) رو خوندم. نه تنها اون موقع لذتش رو بردم بلکه الان که نزدیک یک دهه از اون روزا میگذره هنوزم طعم خوشش زیر زبونمه و چند تا بیت که یه جا میبینم که قبلا خوندم کلی یاد گذشته میکنم. 



قدیما توی مکتب خونه ها بوستان و گلستان درس میدادن و ای عجب که چقدر جوانمردی و راستی و خوبی ارزش شده بود. بعدا که مدارس آمدن کم کم این چیزای خوب هم فراموش شدن. نه اینکه من مخالف مدرسه ام, بلکه نکته مهم برای هر تغییری اینه که چیزای خوبی که قبلا بوده از بین نره. حالا مدرسه کنار, فرهنگ کتاب خونی و ... هم کنار, لذتی که توی خوندن این کتابا هست توی هیچ چیز دیگه ای توی دنیا نیست. چرا آدم خودشو از همچین لذتی محروم کنه؟ من میگم خیلی حیفه که کسی فارسی بلد باشه و یه بار بوستان و گلستان و نخونده باشه. شاید اگر ما سعدی رو خونده بودیم امروز وضعمون این نبود. شاید انسانیت و صداقت هنوز ارزش بود و دروغ و نامردی ضد ارزش بود.


جوانمرد و خوشخوی و بخشنده باش            چو حق بر تو پاشد تو بر بنده پاش


ره نیک مردان آزاده گیر                              چو استاده ای دست افتاده گیر         


سیاه اندرون باشد و سنگ دل                    که خواهد که موری شود تنگ دل


کسی نیک بیند به هر دو سرای                  که نیکی رساند به خلق خدای


کرم ورزد آن کس که مغزی در اوست            که دون همتان اند بی مغز و پوست


خنک آن که آسایش مرد و زن                      گزیند بر آسایش خویشتن


بخور تا توانی به بازوی خویش                     که سعیت بود در ترازوی خویش


چو مردان ببر رنج و راحت رسان                   مخنث خورد دسترنج کسان


برانداز بیخی که خار آورد                            درختی بپرور که بار آورد


مبخشای بر هر کجا ظالمی است                 که رحمت بر او جور بر عالمی است


جفا پیشگان را بده سر به باد                      ستم بر ستم پیشه عدل است و داد




وقتی اینا رو میخونم فکر میکنم که خیلی از سعدی دور شدیم! امیدوارم یه روزی برسه که همه ما حداقل یکبار سعدی رو هم خونده باشیم و نصایحش رو سر لوحه زندگیمون کنیم.

نظرات 22 + ارسال نظر
امیر شنبه 19 اردیبهشت 1394 ساعت 17:28

سلام آقای دکتر خدمتتان ایمیل زده بودم و درخواست راهنمایی کرده بودم ممنون میشم به ایمیلم پاسخ بدهید.

سلام
همه ایمیل ها رو امروز جواب دادم. اگر نگرفتید دوباره برام بزنید
موفق باشید

fateme پنج‌شنبه 17 اردیبهشت 1394 ساعت 23:54 http://miracleofme.mihanblog.com/

دقیقا موقعی اومدی که وبم قااات زده بود
مرررررسی که سر زدی
اما منظورم از سر زدن راهنمایی بووووود
چرا راهنماییم نکردی؟؟
لدفن راااهنماییم کنییییییددد مرسی

زیر سئوالتون راهنمایی نوشتم دیگه.

ستاره سهیل پنج‌شنبه 17 اردیبهشت 1394 ساعت 18:51

وودی جان
به نظرت یه نفر رشته کامپیوتر با معدل 18 کارشناسی و 18.5 ارشد هر دو از دانشگاه تهران سال اول ارشد اپلای کنه بدون "مقاله" و" ریسرچ خیلی پر بازده" یا بهتره بعد تموم شدن ارشدش و دفاع و با داشتن مقاله اپلای کنه؟(منظورم اینه جاهایی که میشه پذیرش گرفت خیلی متفاوت میشه؟)

سلام
بدون مقاله باید دنبال فاند تی ای باشین که اونم توی دانشگاه های رنک متوسط شانس بیشتری دارین. برای اونم باید تافل و جی آر ای خیلی بالا داشته باشین. از پایان نامه ارشد هم حتما یکی دو تا مقاله در بیارین. من با احتساب اونا میگم. رقابت خیلی زیاده و باید با دست پر اپلای کنید.
موفق باشید

fateme پنج‌شنبه 17 اردیبهشت 1394 ساعت 14:36 http://miracleofme.mihanblog.com/

اسم وبلاگتم خیلی قشنگه
وبلاگ من فعلا چیزی نداره
اما سر بزنی ممنون میشم

fateme پنج‌شنبه 17 اردیبهشت 1394 ساعت 13:22

سلاااام
من وبلاگ قبلیتونووو دیدم...
رویای منم اینه که برم امریکا تحصیل کنم...اما خودمم میدونم که شرایطم اصلا خوب نیستت
اما من نهایت تلاشمو خواهم کرد و میدونم بلاخره نتیجشم میبینم...
من 17 سالمه و تیزهوشان درس میخونم رشته تجربی..معدلمم خوبه ینی از 19 و نیم بالاتره...خیلی دوست دارم که رشته دندون پزشکی درس بخونم توی امریکا
از نظر مالی هم بدک نیستم...ادمه تلاش گری هم هستم...مخصوصا اگه واسه چیزی باشه که دوسش داشته باشم...
من فقط راهمو میخوام بدونم..دوست داشتم یه نفر که بزرگتر و باتجربه تر از منه راهنماییم کنه
میشه شما راهنماییم کنید که بهترین راه برای رسیدن به این رویام چیه؟!@¿¿¡
واقعا ممنونم

سلام
ببخشید من در مورد رشته شما نمیدونم. هزینه های تحصیل هم اینجا خیلی زیاده. اگر خیلی وضعتون خوبه که از همین الان زبان بخونید و از همین اول دانشگاه بیایید برای دندون پزشکی. اگر اونقدر وضعتون خوب نیست که از خرج تحصیل امریکا بر بیایید خب چاره ای نیست ایران یه چیزی شروع کنید به این امید که یه روزی برای تحصیلات عالیه بیایید
موفق باشید

محمد چهارشنبه 16 اردیبهشت 1394 ساعت 19:02

سلام. وودی جون من شاغلم وقتم خیلی کمه مقاله ندارم . حالا موندم وقتم رو به نوشتن یه مقاله صرف کنم یا اینکه اونوقت رو روی زبانم بزارم تا نمره بهتری بیارم..نظرت چیه از بین مقاله ونمره بهتر زبان کدوم ......برای دکتری

سلام
سئوالت خیلی کلی هست نمیدونم.

پریا چهارشنبه 16 اردیبهشت 1394 ساعت 12:52

سلام وودی جان
امیدوارم خوب باشی
یه سوال، آیا سنوات هم تاثیر منفی داره؟ اگه بله چقدر؟ ینی مثلا بشی پنج ترمه امتیاز منفیه؟
ممنون

سلام نه

ariyo سه‌شنبه 15 اردیبهشت 1394 ساعت 17:00

سلام . خیلی خوب مینویسی. خیلی به درد من میخورن . من وبلاگ قبلیتو هم دنبال میکردم . منم خیلی دوست دارم توی دانشگاه های آمریکا درس بخونم . در حال حاضر ترم دوم کارشناسی پیوسته مهندس پزشکی دانشگاه آزادم به نظرت میتونم برای ارشد بیام آمریکا ؟ زبانم تعریفی نداره . خیلی دلم میخواد اونجا تحصیل کنم . دارم زبانمو تقویت میکنم . ایرانی هارو میذارن که تو این رشته تحصیل کنن ؟ هزینش چقدر میشه؟؟؟ لطفا راهنماییم کن .
دمت گرم دادا
راستی اگه میتونی از ایمل جوابمو بده و اگه نمیتونی مشکلی نیست

سلام
رشته شما رو نمیشناسم ولی میدونم نزدیک به مهندسی برق و کامپیوتر یا بایومدیکال هست و ایرانی هم توی این رشته ها زیاد داریم. جواب بقیه سئوالات توی بلاگ قبلی هست.
موفق باشید

احمد سه‌شنبه 15 اردیبهشت 1394 ساعت 00:06

با نظر علی کاملا موافقم، نه اینکه این وبلاگ بد باشه ولی قبلی فوق العاده بود امیدوارم اینم مثل اون بشه، به نظرم اگه از عکس استفاده کنی (مثل گزارش تصویری) دیگه لازم نیست زیاد بنویسی وقت کمتری هم میگیره البته خودت در این مورد استادی

buzz lightyear 20 یکشنبه 13 اردیبهشت 1394 ساعت 03:49

hey buddy
I've read your Previous blog Largely , I'm in shiraz university and my major is english literature , obviously I like american culture (not all of that of course)
I've found you a nice guy and I'm happy that you're continue blogging
I should go to sleep now
see ya

hey
sea ya!

علی جمعه 11 اردیبهشت 1394 ساعت 14:25

سلام
داستان وودی را دوست داشیم همگی و
ما بازدید رو یک میلیون رسوندیم تا باز همون سبک و سیاق وبلاگ و نوشته هاj را بخونیم. متاسفانه وبلاگ الان شبیه یک مجله علمی-ادبی خشک و بی روح شده.
می دونم که به نظر مخاطبین و دوستات اهمیت می دی
مرسی
در ضمن روزت هم مبارک

سلام
شرمنده. بیشتر از این در توانم نیست.

اصغر پنج‌شنبه 10 اردیبهشت 1394 ساعت 23:28

آقا سلام علیکم. من دانشگاه شما پذیرش گرفتم. یه سوالی دارم. من یه ماه پیش واسه آپارتمانهای داخل دانشگاه اقدام کردم. به نظرت به من میرسه، یا اینکه از الان دنبال اجاره ی آپارتمان، بیرون از دانشگاه، باشم؟

سلام
ببخشید نمیدونم.

Later سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1394 ساعت 23:35

Hi
Thank baby
Yeah, It was obviously clear and complete
For the second one, mostly I was talking about job and money which you answered well, but somehow wanted to hear about bigger than getting job. Bigger projects and investments.
I was expecting new posts about them, but your answer was enough as well as always
:)
FYI, I read every ! thing that you have ever written, twice
But more than one year ago
So, I've missed something then.
Sorry.

Again and again so many thanks.
Good luck
:)

Later سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1394 ساعت 13:20

Hi my dear Woody,
Hope everything is Ok.
Here I have a couple of questions or requests that would be a great pleasure, if you pay attention.
By the way, sorry for taking your time.

1- Even though you are a first rank student in my idea, Weren't the universities that you applied, kind of out of your league? Cause you told us not to apply too high.
You know, I'm sure that most of us were better than such universities, if we were aware of such stories sooner and not ruining our gpa for nothing.
I'm too scared of thinking about such places with this gpa. I believe in myself, but these grades doesn't demonstrate my potential.
Weren't your choices too risky? high? ucla? austin? others?
:)

2- If you had time, I'm so curious about reading about success in belde kofr. What happens there? Example of successful friends that you saw or heard of them during your presence there.

Great regards to Woody.
Good luck man.

Hi.

1- To my observation, the students from the best universities of Iran can be successful in top universities like UCLA, UCSD,... I just don't know about Stanford or Berkeley. However, their applicant pool contains a variety of students with different backgrounds. Suppose that they are going to admit a PhD student. Why should they prefer someone from an unknown or less known university in Iran over someone who got his degree from Imperial College? Usually they don't. That's why our chances are much lower for these schools. In fact, a few of them like UCSD that got many Iranian from Sharif admit more Iranian students, but it is not true for others. They try to be conservative and less risky by rejecting Iranian applicants. So, it's not us, it's them.
Just in case, I hadn't applied for UCLA, Austin, ... I got admission from half of my list; this shows that I had a good apply choices.

2- You should define success first. One can be considered successful regarding one objective and unsuccessful regrading another objective. For example, a man who made a good family can be considered successful if his goal was having a family, and unsuccessful if he doesn't have a good income. But I think you mean in general. I can say that all those who I know got good job after graduation and they are having a good life. I hope I answered your question.

Good luck

آیدین سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1394 ساعت 07:26

سلام ، عالی بود وودی عزیز . از نوشته تان لذت بردم . قلم تون طلا

fatemeh یکشنبه 6 اردیبهشت 1394 ساعت 13:26 http://farhangian-khoyuno.blogfa.com

وودی عزیز سلام.
از وبلاگت خیلی لذت بردم. مخصوصا داستان وودی برام خیلی جالب بود. خیلی آپدیتی و من از اینجور آدما خیلی خوشم میاد. قلمت هم شیواست. کم پیش میاد بشینم و وبلاگ کسی رو بخونم ولی الان حدود ی ساعته که دارم بی وقفه مطالبتو می خونم...
برات آرزوی موفقیت می کنم.

سلام
ممنون

fati شنبه 5 اردیبهشت 1394 ساعت 20:46

سلام وودی جان. شما تو وبلاگ قبلی یه لیست از وسایلی که با خودتون بردین امریکا گذاستین و نوشته بودین بعدا اگه وقت کردین ریوایزش میکنین اگه ممکنه و وقت دارین این کارو انجام بدین اگرم وقت ندارین لااقل در مورد وسایل برقی بگین چه چیزایی بیاریم بهتره. لینک اون صفحه از وبلاگ رو براتون میذارم
مرسیییییییییییییی
http://zireasemanekhoda.blogsky.com/1391/05/page/5

سلام
لوازم به اندازه ای بیارید که دو سه ماه نخواهید هیچی بخرید تا با محیط اینجا آشنا بشید. اگر نمیارید هم پول بیارید که بخرید ولی معمولا چون اولش نمیدونید از کجا خرید کنید ممکنه یه چیزایی رو گرونتر بخرید. اینجا همه چیز هست. لوازم برقی هم تا جایی که میشه هیچی نیارید. اینجا همه چیز ارزونتر و بهترش گیر میاد. اگر میارید تبدیل برق برای امریکا هم بیارید. بقیه چیزایی هم که نوشته بودم خوب بودن. گوشی موبایل هم از ایران بیارید. هدفتون این باشه که لوازم ضروری بیارید که نخواهید اینجا تا یه مدت بخرید. چیزای ایرانی مثل سبزی خشک و زعفران و ... هم اگر بیارید خیلی خوبه چون اینجا خیلی گرونتر از ایرانه.
موفق باشید

hamid جمعه 4 اردیبهشت 1394 ساعت 20:19 http://shoru.blogfa.com

سلام!
وبلاگ قبلیتون رو از پست اول تا اخر ب شکل رندوم و نسبت ب جذابیت موضوع ها خوندم!
از سبک زندگیتون خیلی خوشم اومد و بازهم دنبال میکنم مطالبتون رو ، امیدوارم همیشه موفق باشید

ناصری پنج‌شنبه 3 اردیبهشت 1394 ساعت 11:14

هیچکس نمیتواند یک شخص را تغییر دهد
اما یک شخص میتواند دلیلی برای تغییر یک فرد باشد

فرزاد پنج‌شنبه 3 اردیبهشت 1394 ساعت 03:11

صحیح است . البته سخنی که مخاطبش انسانیت است نه مکتب و دین و فرقه در دکترین فعلی ایران نقشی ندارد . باید دلیل این مخالفت ها را در گروهی که مخالف بل ملت ابراهیم حنیف است جستجو کرد . کلام مولانا سعدی و حافظ خاری است برگلوی کسانیکه دین را جز انسانیت می بینند

A GH چهارشنبه 2 اردیبهشت 1394 ساعت 22:16 http://doctorshiri.blog.ir/

خبرت هست که بی روی تو آرامم نیست

طاقت بار فراق این همه ایامم نیست


http://ganjoor.net/saadi/divan/ghazals/sh120/

زندگی چهارشنبه 2 اردیبهشت 1394 ساعت 20:53

سلام ... نگاه من رو به سعدی عوض کردین! فکر نمی کردم که اینطور هم بشه به این افراد نگاه کرد...
متشکرم!

راستی منتظر یک پست در زمینه یکی یا دو مورد از تغییرات یا تعدیلات در زمینه ارزشهای مذهبی هستم.... من هم امریکا بودم، و کلی از پوست خودم در امدم... و ارزشهام رو دوباره ارزیابی کردم...
دوباره متشکرم

سلام
خوشحالم که نگاه یه نفر رو عوض کردم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد