زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

کتاب صوتی Audiobook و سایت Navaar.ir

یکی از اهداف پارسال این بود که هفته ای یک کتاب باید بخوانم. وسط سال که رسید دیدم واقعا نمیرسم. شرکتمون یه گروه کتابخوانی تشکیل داد که هر ماه یک کتاب که همه میخواندن رو بحث میکردن. برای اینکه برسم اجبارا سایت audible رو امتحان کردم. اولین کتابی که برداشتم art of war بود. گوینده اش یه خانم پیر بود و کیفیت صدا خیلی جالب نبود. همون کتاب رو با یه گوینده دیگه برداشتم و بازم خیلی بد بود. فکر میکردم که هیچوقت نمیتونم با کتاب صوتی ارتباط برقرار کنم چون من از راه دیدن یاد میگیرم و نه گوش کردن.  همیشه از کتاب های صوتی گریزان بودم و علتش هم این بود که نمیفهمیدمش.  کتاب بعدی ای که برداشتم Blink بود. این کتاب برخلاف کتاب قبلی بسیار قابل فهم تر بود. گوینده کتاب هم بسیار زیبا و روان صحبت میکرد. این شد که کم کم افتادم توی راه کتاب های صوتی. 



میتونم بگم یکی از بهترین تجربیات سال 2018 همین کتاب های صوتی بودن. هر هفته به عشق یه کتاب جدید و یه موضوع متفاوت شادمان تر از گذشته بودم. اینقدر چیزهای باور نکردنی یاد گرفتم که قابل وصف نیست. میشه در مورد هر کدومش یه پست جنجالی نوشت و حتما در مورد بعضی کتاب ها مینویسم چون واقعا نگاهم رو به زندگی عوض کردن. گفته میشه که کتاب هایی که امروز میخونی اثرش رو پنج سال دیگه میبینی. خیلی دوست دارم ببینم پنج سال دیگه چی میشه. شاید گوش دادن اولین کتاب ها سخت بودن اما الان بسیار لذت بخش هستن. فکر کنم یادگرفتن از طریق گوش دادن هم مثل دیدن فقط یک مهارت هست که با گذشت زمان بهتر میشه.


یه اشتباه دیگه ای که این چند سال میکردم این بود که خلاصه کتاب ها رو میخوندم و یا اینکه فقط یه ویدئوی کوچیک از کتاب میدیدم. اون موقع اصلا درک نمیکردم که این اشتباه هست و به همون چیز کوچیکی که یاد میگرفتم دلخوش بودم. امروز که خود کتاب ها رو میخوانم (یا گوش میدم) متوجه شدم که خواندن خلاصه هیچوقت مثل خوندن خود کتاب نیست. علت اصلی اش هم اینه که کتاب داستان های زیادی داره که باعث میشه اون خلاصه توی ذهن حک بشه. خلاصه ها فقط کمک میکنن چهارچوب کتاب رو متوجه بشی ولی زود فراموش میشن. همچنین خیلی وقت ها خلاصه ها نکات کلی رو فقط در بر میگیرن ولی کتاب دارای جزئیات زیادی هست که در خلاصه ها نمیاد. الان اول خلاصه رو یه نگاهی میکنم تا متوجه بشم موضوع از چه قراره و بعد کتاب رو به طور کامل گوش میدم و همزمان هم یادداشت برداری میکنم و بعدا یادداشت هامو مرور میکنم. از یه کتاب شاید به اندازه چندین جمله بیشتر یادداشت برداری نکنم اما همونا نکات مهمی هستن که یاد گرفتم و ارزش مرور دارن.


الان ماه ها میشه که اشتراک سایت Audible رو دارم و هر ماه حداقل یک کتاب از اونجا میگیرم. به نظرم کسی که امریکا کار میکنه و دوست داره که سرمایه گذاری کنه بهترین کار اینه که روی خودش سرمایه گذاری کنه و حداقل ماهی یک کتاب بخونه. ماهی 17 دلار پول یه وعده غذای بیرون هست و چیزی نمیشه. همچنین سایت navaar.ir رو هم پیدا کردم که کتاب های صوتی فارسی داره. هنوز مشترک نشدم اما حتما این کار رو میکنم. فکر کنم خیلی آسونتر باشه وقتی که رانندگی میکنم و وقتی که کار سنگینی ندارم کتاب فارسی گوش کنم. بعضی کتاب هایی که انگلیسی گوش کردم هم به صورت ترجمه شده توی این سایت پیدا کردم که میتونه خیلی جالب باشه که ترجمه اشو هم گوش کنم. کتاب های صوتی واقعا کتاب نیستن. برنامه های رادیویی هستن و مثل داستان های جذابی هستن که هر چی گوش میدی باز میخوای گوش بدی. فقط مهمه که گوینده اش کتاب رو فهمیده باشه و خوب اجرا کنه.


من هیچ ارتباطی با این سایت ها ندارم و هیچ چیزی در ازای معرفی اش نمیگیرم. اتفاقا نمیدونم چرا اما همینکه بعضی کتاب ها فقط روی اپ اشون هست و اون نماد اعتماد رو گذاشتن نسبت بهشون بی اعتماد هستم. اما کاری که میکنن واقعا قابل تحسین هست و تا جایی که مجبور نباشم اپ اشون رو نصب کنم خودم هم حتما ازش استفاده میکنم. اولین کتاب هم دوست دارم "قلعه حیوانات" رو دوباره بعد از سالها بخونم. حتی گوش دادن نمونه اش هم لذت بخشه. (اگر دوست ندارین مثل من از نرم افزارهای ایرانی با آرم اعتماد ملی روی گوشی اتون استفاده کنین میتونین BlueStack رو نصب کنین و روی ویندوزتون امتحان کنین. اینطوری دیتا موبایلتون هم استفاده نمیشه)


کتاب های صوتی میتونه بهترین راه کار افزایش سطح مطالعه باشه.

نظرات 10 + ارسال نظر
مریم پنج‌شنبه 10 بهمن 1398 ساعت 02:09

این پستو خوندم گفتم یه پیشنهادی بدم بابت اپی که ازش کتاب گوش میدی! من scribd‌استفاده میکنم ماهی ۱۰ دلاره و هرچقدر دلت بخواد میتونی کتاب گوش کنی مثه ادیبل نیس که فقط یه کتاب گوش بدی اونم ۱۵ دلار! یه کم دیرتر کتابا میاد تو این سایت ولی خیلی از کتابارو داره!

وای خیلی خیلی ممنونم. چقدر این سایت عالی هست. برم سابسکریپشن Audible رو لغو کنم.

صادق چهارشنبه 26 دی 1397 ساعت 19:26

سلام وودی عزیز
میخواستم نظر بدم دیدم عینن همون چیزیه که جواد قبلن گفته بود تو نظرش

سلام. خواهش

جواد یکشنبه 23 دی 1397 ساعت 08:50

سلام ووودی جان

الان غیر از کتاب صوتی یه عالمه پادکست صوتی هم توی ایران فعال شده که شنیدنشون واقعا باحاله.

چنل بی
بی پلاس
ناو کست
فردوسی خوانی
اینا پادکستای بینظیری هستن.

سلام. بسیار هم خوب. دوست من سالها پیش رادیو اینترنتی داشت بنده خدا رو اینقدر اذیت کردن که گذاشت رفت.

mohammad پنج‌شنبه 20 دی 1397 ساعت 21:54

سلام
قلعه حیوانات که عالیه ولی اگه وقت کردی کتاب جاناتان مرغ دریایی ریچارد باخ رو هم گوش کن.
مطمئن باش کمک زیادی بهت میکنه.
یا علی

سلام
فکر کنم دو سه سال پیش یکی از دوستان کامنت گذاشته بود و کتاب رو همون موقع خوندم و یادمه خیلی هم بلند نبود. ممنونم.

P جمعه 14 دی 1397 ساعت 19:14

سلام
librivox.org
این سایتم هست مجانیه کاملا فکر کنم خیلی هم کتاب داره
اپ اندرویید و آی او اس هم داره

مرسی از وبلاگ خوب شما

سلام. مرسی نگاه کردم. کتاب های قدیمی خوبی داشت اما کیفیت این چند تایی که باز کردم پایین بود. لذت گوش کردن به کیفیت خوب ضبط اش هست

پردیس جمعه 14 دی 1397 ساعت 05:17

منم تجربه کتاب صوتی رو داشتم و عالیه. واقعا میشه از فرصت های پرت استفاده کرد برای گوش دادن به کتابا. من آدبل رو یک ماه رایگان استفاده کردم و گوینده هاش هم نسبت به بقیه سایتهایی که گوش کرده بودم بهتر بود فقط مشکلم باهاش این بود که نوشته بود هر ماه فقط یه کتاب با سابسکریپشنش میشه گوش کرد و اگر کتاب بیشتر بخوای گوش کنی باید پول کتابه رو بدی که گرون درمیومد. مثلا همون یک ماه رایگانش رو من کتاب دومش رو ۱۲ دلار پولشو دادم و گوش کردم. چون قصدم این بود که بیشتر از یه کتاب در ماه گوش بدم دیدم برام نمیصرفه هم پول سابسکریپشن هم پول کتاب و آنسابسکرایب کردم. شما چجوری بیشتر از یه کتاب گوش میدید؟

منم ماهی یکبار یه کتاب میگیرم. برای سال نو میشد با یک اعتبار دو تا کتاب از لیستی که معرفی کرده بودن گرفت که من 6 تا کتاب جدید گرفتم. البته لیستشون کتاب هایی که میخواستم نبود اما باز اوکی بود.ماهی یکی دو تا کتاب رایگان هم میذارن که من تا حالا برنداشتم.
بقیه موارد رو از هم تا جایی که باشه از یوتیوب تامین میکنم. البته خیلی محدوده اما بهتر از هیچیه.

gsa پنج‌شنبه 13 دی 1397 ساعت 21:04

سلام دکتر وودی جان :)

100% موافقم با بحثت :)


سایت http://www.iranseda.ir/ (ایران صدا) هم هست، حتی ی سری کتاب ها رو به صورت نمایشی و چند صدایی خوندن و گذاشتن که خیلی بهتره

حرف از کتاب و کتاب صوتی شد... چندسالی هست که کتاب های صوتی گوش میدم، اولین بار با کتاب های آنشرلی و زنان کوچک (زبان اصل) شروع کردم و کتاب بابا لنگ دراز که وای چقدر حرف برای گفتن داشت و قشنگ بود :) فراتر از کارتوناشون که ما میدیدم :)

پیشنهاد میدم اگر وقتشو کردین این کتابا رو هم
وش بدین یا بخونید :)
کتاب کیمیاگر پائولو کوئیلو هم بنظرم یکی از کتاب های خیلی خوب و آموزنده برای زندگیه...

اما راستش نمیدونم چرا از دو تا کتاب خیلی معروف "بیشعوری" و "قلعه حیوانات" خیلی خوشم نیومد، یکمی اولشونو خوندمو گذاشتمشون کنار... نمیدونم شاید خیلی خوب باشن... شاید ی روزی باز رفتم سراغشون... (ولی بعید میدونم... نتونستم باشون ارتباط برقرار کنم)

بازم ممنون بابت این پستت
لطفا کتاب های خوبی که میخونی یا گوش میدیو برای ما هم بگو

شاد باشی و سلامت و موفق

سلام

آره حتما که دوست دارم این شاهکارهای ادبیات رو هم بخونم. کیمیاگر ایران که بودم کتابش رو خوندم و جالب بود.
بیشعوری رو نخوندم اما قلعه حیوانات از نظر ادبی و تشبیهات و ... عبارات واقعا تحسین برانگیزه. شاید اگر تشبیهات رو به نظام های دیکتاتوری و سوسیالیستی در نظر بگیرین و کتاب رو بر اساس اون بخونین جذاب تر باشه. اینم صفحه ویکیپدیا
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%82%D9%84%D8%B9%D9%87_%D8%AD%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%AA
جایی که خوک ها انقلاب رو صاحب میشن و خودشون جای دیکتاتور میشینن و همه سرمایه مزرعه صرف ساخت آسیاب بادی ای که پیش نمیره میشه و هر شب یک بند از قانون اساسی پاک میشه و آخرین بند هم عوض میشه به "همهٔ حیوانات باهم برابرند، امّا برخی برابرترند" واقعا خیلی خلاقانه است.

حتما در مورد کتاب هایی که دوست داشتم مینویسم.

سینا پنج‌شنبه 13 دی 1397 ساعت 08:04

اخه بدبختا چی کارت میخوان بکنن اون سر دنیا که بشون بی اعتمادی.
اتفاقا من فیدیبو رو نصب دارم کتابای صوتیشم خیلی کیفیت بالاس اونم امتحانی بکن. و واقعا اینی که میگی ادم عوض میشه رو حسش کردم نسبت به دین دنیا افراد همه چی

وقتی یک وب سایت رو باز میکنین احتمال دسترسی به اطلاعات شما کمتر از وقتی هست که یک اپی رو نصب میکنین. مثلا عکس هایی که با گوشیتون گرفتین و یا کانتکت های تلفتون و ... توسط اپ های مختلف قابل دسترس میشه. ممکنه به نظر چیز مهمی نیاد اما این امکان وجود داره که از طریق اکانت های شما به شرکت هایی که کار میکنین ضربه وارد بشه و یا پسوردهای دیگران با پیام های جعلی دزدیده بشه و خیلی چیزهای دیگه. اینه که نباید هر اپلیکیشنی رو روی گوشی اتون نصب کنین. این یه چیز کلی برای همه اپ هاست و نه اپ این وب سایت. ممکنه این اپ کاملا هم مطمئن باشه و هیچ سوء استفاده ای هم ازش صورت نگیره اما همینکه کاربر رو "مجبور" به استفاده از اپ برای گوش دادن کتاب های خریداری شده میکنن هشداردهنده است. به شخصه دلیلی برای این اجبار نمیبینم. بعد من به خاطر مزایاش دارم اینجا معرفی میکنم دوست ندارم فردا کسی که بلاگ منو میخونه به خاطر نصب یک برنامه خدایی نکرده به مشکلی برخورد کنه. به خاطر "امنیت" خودتون و دوستانتون هر اپی رو نصب نکنین.

ممنون که فیدیبو رو هم معرفی کردین. خیلی جالبه که این پست رو نوشتم دوستان یه سایت هایی رو معرفی کردن که ندیده بودم.

ساناز پنج‌شنبه 13 دی 1397 ساعت 05:36

سلام
من از اپلیکیشن کتابراه استفاده میکنم و راضی هستم. البته من خیلی اهل کتاب صوتی نیستم به خاطر اینکه برام مهمه صدای گوینده را دوست داشته باشم و روای دلنشین روایت کند.
این اپلیکیشن کتاب صوتی هم دارد. امتحان کنید شاید مطابق میلتان بود.

امیدوارم سال جدید(2019)، سالی سرشار از سلامتی ، شادی و موفقیت برایتان باشد.

با سپاس
ساناز

https://www.ketabrah.ir/

سلام. ممنون که معرفی کردین. سایتشون رو دیدم.

آرزو پنج‌شنبه 13 دی 1397 ساعت 00:35

سر کلاس زبان تیچرمون حرف این سایت رو زد نوار رو میگم میخواستم امتحان کنم ...ولی یادم نبود چه سایتی رو گفت همین که پستتون رو خوندم یادم اوفتاد...
حالا احتمالا بزارم تو کارام گوش دادنش رو... کتاب بیشعوری رو با صدای خوبی گذاشته بود یه مقدار شو گوش دادم ...
در هر صورت مرسی

بله. اتفاقا اولین کتابی که سرچ کردم و به اونجا رسیدم همین "بیشعوری" بود که یکی از دوستان از ایران آمده بود و کتابش رو آورده بود و گفتم ببینم میتونم آنلاین پیداش کنم که به اونجا رسیدم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد