زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

ارتباط سادگی دیوانگی با نادانی

یکی از دوستان برای پست "نادان ها به بهشت نمیروند" نظر گذاشته بود که "خوش بحال دیوونه که لبش همیشه خندونه." این حرف بسیار صحیحه اما در جای خودش. در ادبیات ما بعضی جاها صفاتی مثل "دیوانگی" محترم شمرده شده و متاسفانه یه عده ای رو (اغلب از نادانان) به غلط انداخته که این صفات پسندیده نادان ها هست. باید بگم که اتفاقا افرادی که در ستایش دیوانگی سخن گفته اند بسیار دانا بودند.همون حافظ ای که میگه از مردم نادان ملامت ها کشیده میگه:

گفتم آه از دل دیوانه حافظ بی تو

زیر لب خنده زنان گفت که دیوانه ی کیست

این دیوانگی پریشانی عشقه نه نادانی. و البته در مکتب عشق "کافریست رنجاندن." نه اینکه انسان به اسم دیوانه شدن خودش رو به نفهمی بزنه.

دیوانگی تنها صفت بحث برانگیزی هم نیست که ستایش شده. مثلا "سادگی" هم که اکثر مردم ممکنه معادل نادانی بگیرن هم ستایش شده  یادمه یکی از داستان های مثنوی (احتمالا دفتر ششم داستان اون سه پسر و پادشاه چین ولی دقیقش یادم نمیاد) که در ستایش ساده بودن. بازم هست مثلا این بیت:

گوهر آینه جان همه در ساده دلی‌ست

میل تو بهر تصدر همه در فضل و فن است

ساده دلی اینجا معادل نادانی نیست بلکه متضاد زرنگ بودن هست. متاسفانه چون اکثر نادان مردم ساده دل هم هستند به نظر میرسه که این افراد بیگناه باشند و به ترتیب اولی زشتی نادانی معلوم نباشه. در حالی که این دو تا کاملا مستقل هستندیه فرد میتونه دانا باشه و ساده دل هم باشه (زرنگ نباشه) و یا اینکه نادان باشه و ساده باشه.

به نظر من هیچ دلیل علمی و عقلی و انسانی و... ای وجود نداره که کسی بخواد نادان باشه. این پست رو در ادامه قبلی نوشتم که اگرچه مشخصه اما باز بر تفاوت نادانی و سادگی و دیوانگی تاکید کنم.

نظرات 14 + ارسال نظر
علی شنبه 18 آذر 1396 ساعت 17:47

دکتر جان درخواست یه مشورت ازت دارم
پیامم رو از طریق صفحه تماس با من فرستادم
ممنونم میشم اگر راهنمایی کنید
مرسی

برام ایمیل بزنین. از بالای صفحه هم میشه پیام خصوصی داد.

سجاد یکشنبه 12 آذر 1396 ساعت 22:01

دکتر جان میخواستم در صورتی که شما موافق باشید راجع به یه سری موضوعات (که نمیشه توی وبلاگ و کامنت ها بحث کرد) با شما تبادل نظر داشته باشم. اگز موافق بودید بهم ایمیل بزنید در غیر اینصورت همین که ایمیلی نزنید به منزله جواب منفی هست.

مشکلی نیست. ایمیل بزنین. بچه زیاد سئوال میپرسن.

سجاد یکشنبه 12 آذر 1396 ساعت 21:56

سلام دکتر جان
میخواستم پیشنهاد کنم در رابطه با مطالب اقتصادی و پول و کارآفرینی توی امریکا مطلب بزارید. قوانیناشون. حمایت هاشون. فرصت ها . جوی که هست و ...
ممنون

سلام. بله حتما. همین هفته یه چیزای خیلی خوبی میذارم.

علیرضا یکشنبه 12 آذر 1396 ساعت 18:58

سلام
وودی یکم بیشتر درباره خودت و اتفاقاتی که میوفته بنویس،خیلی وقنه ننوشتی ...

آره میدونم سرعت اتفاقاتی که میفته خیلی بیشتر از سرعت نوشتن من شده.

علی یکشنبه 12 آذر 1396 ساعت 12:38

کم کار شدیا دکتر دیگه پست نمیزاری زیاد نکنه خبراییه دکتر

آره داشتم از کار بیکار میشدم اوضاع جذابی نبود و خونه رو هم عوض کردم که چند روزی کار برد. آخر سال هست و کلی کارهای عقب افتاده دارم.

علی یکشنبه 12 آذر 1396 ساعت 09:15

سلام وودی جان
از طریق صفحه تماس با من وبلاگت یه پیام فرستادم
وقت کردی چک کن
ممنون
همیشه موفق و سلامت باشی

سلام. اگر جواب نگرفتین برام دوباره بذارین. این مدت پیام زیاد گرفتم نمیدونم همه رو جواب دادم یا نه.

gsa شنبه 11 آذر 1396 ساعت 00:40

دکتر جان کجایی؟
چرا همه چی اینجوریه؟
داورای ژورنالی که توش مقاله سابمیت کردم جواب نمیدن...
دکتر وودی ما هم خیلی وقته پست نزاشته...
استادمم که چه عرض کنم...
اصن انگار هیچی نمی گذره

هرجا هستی، شاد باشیو خوشحال دکتر وودی جان
امیدوارم درگیر خریدهای کریسمس باشی

من چی بگم تا میاد زندگی یه کم روال بشه یه اتفاقاتی میفته که کاملا خارج از کنترل من هست.

پریسا سه‌شنبه 7 آذر 1396 ساعت 21:03

سلام. یه لطف میکنین در مورد مهاجرت با ویزای کاری توصیح بدین؟و اینکه شما با وجود سابقه کاری خوب ک گفتین چرا برای مهاجرت روی ویزای کاری تمرکز نکردین؟ ویزای تحصیلی گزینه بهتری هست یا ...؟
بازم ممنون که هستین و مینویسین

سلام
ویزای کاری امریکا رو از ایران نمیشه گرفت. کلا با ملیت ایرانی گرفتنش خیلی سخته. دوست من چندین سال هم ارمنستان و آلمان کار کرده بود اما آخرش بهش ویزا ندادن.

پیام یکشنبه 5 آذر 1396 ساعت 02:26

سلام وودی جان،

پنج شش سال پیش که وبلاگتو اتفاقی پیدا کردم در مورد اپلای و زندگی در خارج بیشتر کنجکاو شدم. اون زمان از اولین پستت پله پله خوندم و تاثیرات مثبت زیادی گرفتم. جدا از موارد عام تو وبلاگ هات، نظراتی که چند سال پیش در موضوعی دادی با اینکه تند بود ولی خیلی واقعی بود.
هیچ وقت یادم نمیره که گفتی استارت این وبلاگ نویسی از کجا بوده، به ویژه اون مصاحبه رتبه های برتر کنکور رو اشاره کردی.
نظر خوبیه که چیزی بخوای شاید در کوتاه مدت خیلی باهاش فاصله حس کنی ولی در بلند مدت فراتر از اون بهت میرسه. با اینکه الان تو یکی از دانشگاه های اسمی انگلستان درس میخونم که از رویای اون روزای اولم خیلی بالاتره و تا رسیدن به اینجا الگوهای زیاد دیگه ای بود، اما تو یه چیز دیگه ای! شاید به خاطر اینکه پله پله و ساده نوشتی و برای آدمی مثل من که امید نیاز داشت دیدن این موفقیت و شکست ها و رسیدن تو به اون خواسته ها خیلی خوب بود.
البته از اول نظرات مخالف زیادی با دیدگاهت داشتم از جمله بحث های اعتقادی. چه خوب رفته رفته میبینم تو این زمینه داری به دنیا بهتر نگاه میکنی. یکی هم بحث های مجردی و آمریکا رفتن که با جفتش مشکل داشتم و هنوزم دارم. به دوستام سخت و سفت میگم خیلی بیشتر به این دو موضوع فکر کنن که تاثیر زیادتر از اونی که انتظارشو دارن میذاره! بله میدونم آمریکا عالیه و تو خیلی موضوعات یک هست اما برای ما دردسرهایی داره که خودت بهتر میدونی و چشیدی.

وودی جان تشکر بابت این تداوم و ثبات قدم در انتشار بی ژیله پیله دریافت هات از دنیا.

تو وویجر افرادی مثل من بودی

موفق باشی

سلام
خواهش میکنم. امیدوارم که به همه اهدافتون برسین.

ارمین شنبه 4 آذر 1396 ساعت 01:24

دراینجا لازمه ذکر کنم که سادگی با مینیمالیستی فرق داره

بله

gsa چهارشنبه 1 آذر 1396 ساعت 16:12

سلام دکتر وودی جان :)

اول مرسی بابت مطلب خوبت
ولی ی سوال:
دانایی و ساده دلی (زرنگ نبودن)؟! مگه میشه؟!
فکر می کنم نباید ساده دلی رو با زرنگ نبودن یکی گرفت، مگر اینکه منظور از زرنگی، بدجنسی باشه!
ولی اگر منظور سادگی هست که مثلا طرف ممکنه گول بخوره یا متوجه منظور و یا رفتار و حرکات بقیه نشه و اینا... فکر می کنم این بر میگرده به دانا نبودن اون شخص تو این زمینه ها...
کسی که دانا هست، مسلما زرنگ هم هست، البته از نوع خوب منظور باهوش بودن و ایناست
ولی این احتمال هم وجود داره که مثلا به کسی که سریع میبخشه یا براش بعضی مسائل اهمیت ندارن هم بشه گفت ساده دل
در کل چیزی رو سخت نگیره، اونم نه به این حاطر که نفهمیده، به این خاطر که مهربونه، به این خاطر که شاید بیش از حد داناست و میدونه ارزششو نداره...

نمیدونم من اینجوری فکر می کنم...

بهرحال بازم ممنون بابت بروز کردن وبلاگت

سلام خواهش. منظور از زرنگی توی پست قبلی "نادان ها به بهشت نمیروند" توضیح داده شده بود.

سجاد چهارشنبه 1 آذر 1396 ساعت 12:51

سلام بر دکتر عزیز
به نظر میاد که منظور منو از گفتن " خوش بحال دیوونه که لبش همیشه خندونه" متوجه نشدید. من پیشنهاد میکنم که مجددا کامنتی که گذاشتم رو بخونید.
من این جمله رو بخاطر احوال نادانها ننوشتم بلکه بخاطر احوال عاقل هایی مثل شما نوشتم.
بنظرم اینکه ما راجع به نادان هایی که ابزار دست اربابان پول و قدرت میشن صحبت کنیم وقت تلف کردنه. چون کاری از ما بر نمیاد و این موضوع از ابد تا ازل وجود داشته و وجود خواهد داشت تا زمانی که هیچ نادانی وجود نداشته نداشته باشه. که همچین چیزی هم غیر ممکنه.
کلا حرف زدن راجع بهش وقت تلف کردنه.
تنها کاری که ما میتونیم بکنیم اینه که تلاش کنیم جزو این دو دسته نباشیم.و حواسمون باشه که یک وقت از این دو دسته ضربه نخوریم وگرنه جهل و حرص و طمع هیچ وقت از بین نمیره...

سلام. سجاد جان متوجه کامنت شما شدم.

سیاوش سه‌شنبه 30 آبان 1396 ساعت 19:41

شایدحتی زرنگ بودن هم بد نباشد حقه باز بودن امرنکوهیده باشد ساده بودن به معنی حقه باز نبودن بهتر از زرنگ نبودن باشد می توان ساده بود و زرنگ البته زرنگ در معنی که عرض شد

البته. برای اینکه اختلاف معانی پیش نیاد معانی رو تعریف کرده بودم.

ملودی سه‌شنبه 30 آبان 1396 ساعت 14:36

یاد دوتا موضوع بی ربط افتادم.
با قسمت دیوانگی یاد خرمگس اجتماعی و سقراط و اینکه خرمگسی بود بر تن اسب فربه آتن که می گزید و بیدار می کرد. یکی از استادامون حرفشو پیش کشید بدجوری ذهنم رو مشغول کرد.
یحتمل اونموقع سقراط رو دیوانه میپنداشتن. دیوانگی به سبک ملا نصرالدین و سقراط یکی دیگه از جنبه های دیوانگی.
با ساده دلی هم یاد مینیمالیسم افتادم که همون ساده زندگی کردن هست و به هم ربطی ندارن ولی چون مخالف شدید مصرف گرایی هستم خواستم یه اشاره ای بکنم دلم خنک بشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد