زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

همه چیز تقصیر منه (The blame is on me)

چند وقت پیش که داشتم ویدئو های پاتریک رو نگاه میکردم یه چیزی ازش یاد گرفتم که دیگه هیچوقت یادم نمیره و اون اینه که "همه چیز تقصیر منه" به قول تیلور خانم "And I realize the blame is on me." نگاه قبلی من به مشکلات  این بود که تقصیر من نیست این به خاطر شرایطه یا تقصیر یکی دیگه است. من مجبور بودم اینطوری شد. در کل هیچوقت سعی نمیکردم که خودم رو مقصر بدونم. اگرچه این دیدگاه میتونه از زاویه "خود" درست باشه اما در کل دیدگاهی از موضع ضعف هست. یعنی من به خاطر شرایط آسیب دیدم و حالا برای اینکه ضعف خودم رو توجیه کنم میگم تقصیر هر چیزی بوده به جز خودم. 

امروز این دیدگاه رو به طور کامل عوض کردم. دیگه هر چیزی که میشه میدونم تقصیر خودمه.خوب که نگاه میکنم میبینم که در بسیاری از موارد تصمیماتی که گرفتم منجر به شرایطم شده. مثلا تا یه مدت زیادی من از دست استادم شاکی بودم. در حالی که الان میدونم تقصیر من بوده. من میتونستم سال دوم برم دانشگاه سن دیگو موقعیت خوبی برام جور شده بود اما فکر کردم کی حوصله داره دوباره از اول کوال بخونه و اونجا هم متوسط شش سال دکترا طول میکشه. اگر رفته بودم دیگه استادم هیچ تاثیری توی زندگیم نداشت. البته همه چیزا منفی نبوده. مثلا من توی شرایط ایران تصمیم گرفتم که برای پیگیری اهدافم از اونجا خارج بشم و اجازه ندادم که شرایط جلومو بگیره. درسته که شرایط منو کند کرد و کلی زمانم رو هدر داد اما در کل الان راضی ام. این نشون میده که تصمیمات من میتونه شرایط امو تعیین کنه. 

وقتی آدم به این درک رسید که از هر چی راضی نیست تقصیر خودش هست میتونه بپرسه که "چکاری میتونم کنم که اینو عوض کنم" و بعدش میتونه برنامه ریزی کنه که بهبودش بده.

نظرات 10 + ارسال نظر
ارمین شنبه 4 آذر 1396 ساعت 01:25

but im only a human .... dont put the blame on me
rag.n bone man - human

gsa یکشنبه 21 آبان 1396 ساعت 09:39

سلام دکتر وودی جان، خوبی ؟ همه چیز اوکیه؟

بعنوان کسی که حداقل تا الان همیشه خودشو مقصر میدونه، میگم اینکارو نکنید...
اینکه همیشه برای هر مسئله ای خودتون رو مقصر بدونید کم کم باعث میشه بیش تر احساس ضعف کنید... حتی خدایی نکرده ممکنه باعث بروز افسردگی بشه (البته بستگی به فرد داره)
این عالیه که کسی رو مقصر شرایط کنونی خودمون ندونیم و این خوبه که بگیم : "اوکی اونجا فلان اشتباهو کردم خواسم باشه دیگه تکرار نشه" ولی اگر کم کم نتونیم خودمون ببخشیم و کم کم خسته بشیم.. اونوقت که بیشتر اذیت میشیم...
برای همین فکر می کنم بعضی وقتا نیازه شرایط موجود قبل رو مقصر بدونیم جون واقعا این انصاف در حق خودمونم نیست که بگیم مثلا فلان اتفاق یا اون تصمیم اشتباه تقصیر من بوده، اون زمان ممکنه به چیزه دیگه ای فکر می کردیم... شرایط سنی، عقلی و جو موجود خیلی تأثیرگذارن ....

نمیدونم... شاید دارم اشتباه می کنم، شاید دارم اینجوری خودمو دلداری میدم ولی اینو میدونم کلا دنبال مقصر بودن یا کسی رو مقصر دونستن حتی خودتو کم کم خسته ت می کنه! دنبال مقصر نباش وودی جان

پیروز باشی و موفق

سلام
به نظرم"خود رو مقصر دونستن" با "خود رو سرزنش کردن" فرق میکنه. من سرزنش نمیکنم. معلومه که سرزنش کمکی نمیکنه. من فقط میگم چطوری میتونم اینو بهتر کنم. چکاری میتونستم کنم که اینطوری نباشه. همونطوری که نوشتم به طوری کلی درسته که با توجه به شرایط و ... در یک موقعیتی یه تصمیمی گرفتیم ولی اگر به نتیجه دلخواه نرسیدیم باید تحلیل بشه که چرا.

لی یکشنبه 21 آبان 1396 ساعت 02:44

http://ut.ac.ir/fa/news/4802/مقایسه-ساختار-پروتئینی-گوشت-حلال-و-غیرحلال-توسط-محققان-دانشگاه-تهران

اخبار بی پایه. (تحقیق گفته شده رفرنس نشده)

محمد شنبه 20 آبان 1396 ساعت 03:46

سلام وودی
این قضیه به اثر پروانه ای هم تعبیر میشه ....

سلام. میشه بیشتر توضیح بدین؟

LoL پنج‌شنبه 18 آبان 1396 ساعت 21:05

دادا هنوز تو کف تیلوری !!!

سجاد پنج‌شنبه 18 آبان 1396 ساعت 21:02

من روزی چند بار سر میزنم که ببینم نظرات مخاطبان رو جواب دادید یا نه؟

ببخشید من هر روز جواب نمیدم. روی کامپیوتر شرکت هم کیبورد فارسی نصب نکردم که از کارم غافل نشم.

سجاد پنج‌شنبه 18 آبان 1396 ساعت 20:04

سلام دکتر جان
منم تا یک حدودی قبول دارم
انسانها دائم دارند با شرایط دست و پنجه نرم میکنن. یعنی هم علت شرایط هستند هم معلول شرایط. پس تا اونجایی که ما کم کاری کردیم تقصیر از ماست ولی وقتی که ما تمام تلاشمون رو بکنیم (و جایی برای تأسف و گفتن ای کاش نذاریم) و شرایط جوری پیش بره که از کنترل ما خارج باشه و به هدفمون نرسیم این دیگه کجاش تقصیر از ماست؟
راجع به مسئله استادتون هم اگر شما با فکر و مشورت به همچین تصمیمی رسیدی یعنی اگه اون موقع برای گرفتن تصمیم عاقلانه تمام تلاشتو کردی ، شما مقصر نیستید
ما انسانها هر لحظه که از عمرمون میگذره اطلاعات و تجربه مون بیشتر میشه و در نتیجه عقل امروزمون فکر میکنیم که تصمیم دیروزمون اشتباه بوده. ولی اگه اون موقع آخرین تلاشمونو کرده باشیم که واقعا یک تصمیم درست بگیریم دیگه وجدانمون ناراحت نمیشه حتی اگه توی تصمیممون اشتباه کرده باشیم.
نمیدونم شاید هم شما درست میگید ولی دوست دارم اگر فکر میکنید اشتباه میکنم منو از اشتباه بیرون بیارید. ممنون

سلام
آقا سجاد کل موضوع من هم همین بود که متوجه بشیم که حتی اون موقع هم تقصیر ماست. ما میتونستیم یه مسیر دیگه ای رو بریم که به اون شرایط ختم نشه. من خودم رو مقصر میدونم نه از این زاویه که از نظر کلی اشتباه کردم. بلکه از این زاویه که چکاری میتونستم کنم که اینطور نشه و بهبودش بدم. وقتی اینطوری نگاه کنم که چطوری میتونستم بهبود بدم شرایط رو میتونم برای آینده از تجربه اش استفاده کنم. اما اگر بگم تقصیر من نبوده تجربه ای هم حاصل نشده که برای آینده ازش استفاده کنم.

ملودی پنج‌شنبه 18 آبان 1396 ساعت 14:31

بنظرم علاوه بر اینکه کسی رو نباید مقصر بدونیم، همزمان نباید بزاریم کسی مارو مقصر بدونه و بره روی اعصابمون.
من امسال فهمیدم باید همینکارو بکنم. برای همینه سوال زیاد میپرسم چون نمیخوام تصمیمات اشتباه بگیرم چون مقصر منم.

بذارین دیگران شما رو مقصر بدونن. حق دارن. این رویه ای هست که من در پیش گرفتم. حتی میذارم منو مقصر بدونن. مهم نیست دیگران چه فکری میکنن مهم اینه که اگر من خودم خودم رو مقصر بدونم برای درست کردنش یه راهی پیدا میکنم.

بعدنا میگم پنج‌شنبه 18 آبان 1396 ساعت 14:27

So long time to c an honorable post of u
Kidding :)

سلام پنج‌شنبه 18 آبان 1396 ساعت 10:03

من همیشه میگم و سعی میکنم خودم هم همیشه رعایت بکنم، که در مورد هر چیزی هر چقدر تحلیل و تفکر کردی که مخالف باشی یا چرا مخالفی ! باید همون قدر فکر کنی و وقت بزاری و در اون موضوع که با چی موافقی و یا چرا موافقی.

خیلی متوجه نشدم. روش ساینس اینه که اثبات کنین درست نیست تا متوجه بشین چی درسته و چی نیست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد