زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

چنگیز خان مغول یک قهرمان ملی

امروز یاد یه خاطره ای افتادم که نمیدونم در موردش نوشتم یا نه. چند سال پیش توی یکی از جلسات ToastMasters که میرفتم یه نفر اهل مغولستان آمد در مورد چنگیز خان مغول صحبت کرد. خلاصه ده دقیقه ای از محاسن چنگیز خان و فتوحات و افتخاراتش گفت. یه طوری حرف زد که گفتم نکنه اشتباه شنیدم که داره راجع به چنگیزخان صحبت میکنه. بعد از صحبتش پرسیدم که منظورت چنگیز خان بود که نصف دنیا رو گرفته بود؟ گفت آره! باید در موردش بخونی. He was a national hero! یه قهرمان ملی بود. یه آدم خیلی فوق العاده ای بوده. من واقعا افتخار میکنم که توی کشوری به دنیا آمدم که اون یه روزی رهبرش بوده. 


منو میگی کلا لال شدم. بعد نشستم فکر کردم که چقدر چیزایی که از بچگی به آدم یاد میدن توی افکار آدما تاثیر میذاره. اونی که توی مغولستان به دنیا آمده فکر میکنه که چنگیزخان یه آدم فوق العاده ای بوده  و منی که توی ایران بودم و در مورد وحشیگری های مغول ها در حمله به ایران خوندم فکر میکنم عجب آدم خونخوار بی رحمی بوده. بعد فکر کردم از کجا معلوم اون درست نمیگه؟ به این نتیجه رسیدم که جوابش رو قضاوت "تاریخ" باید بده. همیشه که بچه بودم فکر میکردم آخه این درس تاریخ به چه دردی میخوره. بعدا فهمیدم اگر یه درسی توی جهانبینی آدم تاثیر مهمی داشته باشه همین تاریخ هست. شاید من چنگیز خان مغول رو ندیده باشم. شاید ندونم که اون موقع چطور آدمی بوده اما میتونم در موردش توی تاریخ بخونم. چطور میتونم جنگ هایی که کرده رو انکار کنم؟ چطور میتونم به اسارت بردن زن ها و بچه ها رو و به آتش کشیدن شهرها و کتابخونه ها رو انکار کنم؟


شاید بگین تاریخ رو فاتحان مینویسن و الان تاریخی که مغولستان نوشته شده رو با تاریخ اینجا مقایسه کنین فرق میکنه. درسته! اما حقایق تاریخی غیرقابل انکار هستند. جنگ های انجام شده و آدمای کشته شده و شهرهای به آتش کشیده شده نشونه چی هستن؟!  آدم باید چند تا تاریخ رو بخونه تا بتونه قضاوت درستی داشته باشه. منم تاریخ مغولستان رو یه طرفه بخونم فکر میکنم که چنگیزخان قهرمان ملی بوده. منم نوشته های مجیزگوهای چنگیزخان رو بخونم فکر میکنم بزرگترین رهبر جهان بوده.


نتیجه: نگاه دقیق وقتی حاصل میشه که آدم همه اطلاعات موجود رو مطالعه کنه و بعد با کنار هم قراردادن حقایق در مورد یه چیزی نظری داشته باشه, نه اینکه چون از بچگی بهش گفتن چنگیز خان خوب بوده پس بهش افتخار کنه!

نظرات 22 + ارسال نظر
طالبیان یکشنبه 14 خرداد 1396 ساعت 15:18

علی جمعه 18 فروردین 1396 ساعت 15:12

واقعیت اینه که چند نفر که دور و بر یک نفر هستن هم میتونن چند تصور کاملا متضاد از شخصیت و کارهاش داشته باشن تاحدی که یکی اون رو بپرسته و یکی ازش نفرت داشته باشه

یعنی حتی وقتی شما مستقیما با یک نفر برخورد داشته باشید اون هم به مدت طولانی مثلا ده سال باز هم شناختن اون سخته چه برسه به این که بعد چند قرن بخواید با خوندن چهارتا کتاب درموردش قضاوت کنید

تاریخ درحقیقت مثل یک فیلمه که هیچ برداشت واقعی نمیشه ازش داشت
فقط میشه به عاقبت انجام هرکار دقیق تر نگاه کرد و محتاطانه تر عمل کرد

حرفی که میزنین صحیح هست. اتفاقا برای همینه که باید به عاقبت (نتایج) کارها نگاه کرد و نه رفتار و اعمال یک شخص. باید دید که نتیجه عمل یه فرد چه چیزی بوده و آیا این عمل نتایج مثبتی رو به بار آورده یا منفی. حتی مثبت و منفی هم بستگی به شرایط محیطی و زمانی داره.

محمد چهارشنبه 2 فروردین 1396 ساعت 07:29

https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%87_%DA%A9%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B4

داداش من وودی نمی دونم چقدر به ویکی پیدیا اعتماد داری ولی این لینک با تمام منابع در مورد خود کتیبه کوروش که صراحتا به برگزیدگی خودش توسط مردوخ خدای بابل گفته در خط های وسط از تسلیم مردم و پیش پای کوروش افتادن ان ها گفته بازسازی معابد در بابل رو انجام داده در حالی که ما میدونم هیچ پیامبری نه توسط یک خدای باستانی مبعوث میشه و نه معابد رو بازسازی میکنه
متن کتیبه خیلی رساست
انشاء الله که به عقاید کسی توهین نکرده باشم
فقط بحثم این بوده که تاریخ خیلی وقتها چیزی بجز یک نوشته روی سنگ نیسس حالا چه کوروش چه ا.ح.م.دی.نژاد :
اخرش این جریانات تموم میشه باید فکر امروز بود نمی دونم چقدر اطلاع دارید ولی امروز کوروش و زردشت شده پتک توی سر مردم مسلمان و شیعه ی ایران اطلاع ندارم به شبکه های مجازی ایرانی هم میاید یا نه به خصوص اینستا من خودم بسکه بحث کردم در مورد همین جریان که اقا بیخیال پادشاهی کشورو بچسب از بردش توی مخش نمیره که نمیره واقعا هم سخته تا کی باید افسوس بخوریم ۲۵۰۰سال گذشته افتخار امروز رو از دست دادیم حالا به فردی که پادشاه بوده اصلا خیلی هم منصف بوده خیلی هم ادم درست و حسابی بوده بچسبیم؟؟الان هم یکسری از مسولین دم از کوروش گرایی میزنند که چی بشه تا کی جهان سومی ؟؟؟؟؟کوروش اگر خوب و اگر بد ۲۵۰۰سال پیش به رحمت ایزدی پیوست الان کشور در معرض جنگ با ال سعود اسراییل امریکا داعش چین ترکیه و.......




می خوام بدونم کوروش میاد این مشکلات رو تموم کنه یا نه؟؟؟؟

امیدوارم ناراحت نشده باشید ولی خب این عقیده ی من هست
اگر هم احساس ناراحتی کرد از همینجا معذرت خواهی حقیر رو بپذیرید انشاءالله که مورد بخشش شما قرار بگیرم

درسته اما به نظرم کسانی که کوروش رو علم میکنند فقط دنبال وسیله ای برای جمع کردن یه عده ای مخالف با شرایط فعلی زیر سایه جدیدی هستند. این نیست که حالا اعتقاد داشته باشن کوروش خدا بوده یا پیغمبر بوده. کلا عملکرد این افراد هم باید در ظرفیت زمانی خودشون بررسی بشه که البته دستاوردهای کوروش با توجه به شرایط زمانی اون موقع بسیار تحسین برانگیز هست. همینقدر که برخلاف اکثر فاتحان اجازه آزادی ادیان میدهد نشون میده که بسیار جلوتر از زمان خودش بوده. حالا اینکه ما انتظار داشته باشیم که هر جمله منشور کوروش مطابق سلیقه ما باشه خب نمیشه. حتی قانون اساسی امریکا که اونقدر هم کهن نیست الان پر از مطالبی هست که امریکایی ها شرم میکنن ازش.

a_girl جمعه 27 اسفند 1395 ساعت 20:48

سلام ببخشید می تونم یه سوال در مورد اپلای بپرسم؟

من 11 جا اپلای کردم که یه تعدادیشون ددلاین 15 دسامبر بودن و یه تعدادی 15 ژانویه و یه تعدادی هم اول فوریه و تا به حال غیر از یه ریجکت هیچی نگرفتم. ریجکت نشدم ولی اکسپت هم نشدم. حالا سوال من اینه که از دانشگاه های 15 دسامبر دیگه قطع امید کنم؟ حداقل اگه نمیخوان منو بگیرن چرا میل نمیزنن بگن؟

سلام
نظری ندارم. میتونین به دانشگاه ها ایمیل بزنین و پیگیری کنین. بعضی ها تصمیم گرفتن و هنوز اعلام نکردم اما بعضی ممکنه ریجکت کرده باشن ولی یادشون رفته باشه بهتون ایمیل بزنن چون اینجا بعضی دانشگاه ها هنوز سیستم پستی هست و با پست که میفرستن چند هفته ای طول میکشه برسه ایران.

محمد پنج‌شنبه 19 اسفند 1395 ساعت 18:50

خیلی جالبه منم در مورد پدر بزرگوار بعضی از دوستان(کوروش)خیلی شنیدم ولی زمانی که تحقیق کردم متن کتیبه ایشون رو خوندم متوجه شدم نه بابا خیلی از غافله عقبم این بزرگوار هم اصلا بی طرف نبوده دستور مستقیم به کشتار مردم بابل داده دستور به پرستش بت های بابل در کشورشون داده(در حالی که بت پرستی رو کنار گذاشته بودن و اماده دین الهی داشتن شده بودن) داخل این منشور به قول بعضی از دوستان حقوق بشر چیزی به جز افتخار به خودش به عنوان کسی که پادشاهی رو کشته و مردمو مجبور به بوسیدن پاهاش کرده و هنوزم در عجبم کسی این اطلاعات رو نمی خخونه ولی اینقدر افتخار افرین شده برای خودمون راستی دلیل مرگش رو میدونید؟به خاطر ملکه ی مناطق شمال ایران(بیوه بوده در مناطق روسیه فعلی)جنگ بزرگی راه انداخت بعد از شنیدن جواب منفی که تعداد بسیار زیادی(فکر کنم 20هزار ایرانی)کشته شدن و خودش هم کشته شد......

خیلیا هم میگن ایشون همان ذولقرنین(صاحب دو شاخ که واقعا شاخ داشته ایشون طبق سخن امام باقر ع )بودن در ححالی که ذولقرنین زمانی به حج میرن که حضرت ابراهیم ع پیشوازشون میرن خب این حداقل برمیگرده حدود 3300سال پیش در حالی که اقای کوروش خان 2500سال پیش بودن.....


خواستم بگم تاریخ خودمون هم به ما خورانده شده و واقعا ما چیزی که صحیح باشه رو نمی دونیم مطالب ضد و نقیض هستند کاش بجای گذشته ی (چه خوب چه بد)دنبال امروز بودیم دنبال خدا بودیم دنبال علم بودیم دنبال انسان کامل بودیم............

محمد جان نتایج تحقیقات شما برای بسیاری جای شگفتی داره. کاشکی این نتایج رو یه جوری در اختیار دیگران هم میذاشتین تا بشه قضاوت کرد تا چقدر به واقعیت نزدیک هست.

هستی پنج‌شنبه 19 اسفند 1395 ساعت 12:10

سلام وودی
یه خرده در مورد شبکه های اجتماعی موبایل تو امریکا بنویس. اینجا که ملت همه جوگیر تلگرام هستند. اونجا هم اینجوریه؟

چشم الان یه پست میذارم.

سلام چهارشنبه 18 اسفند 1395 ساعت 14:58

میگن مالیات اونجا سنیگه وخرج بالاست میشه توضیح بدهی

یه پست میذارم.

صادق سه‌شنبه 17 اسفند 1395 ساعت 13:07

مثل همیشه عالی مینویسی و بیطرفانه.

وودی جاان من اکثر مطالب قبلی شما رو خوندم. ولی همشون رو فکر نمیکنم. واسه همین ممکنه این درخواستی که ازت دارم رو، شاید قبلن خودت مفصل گفته باشی؛ که در این صورت معذرت خواهی میکنم اگر تکراری هست.

میخاستم در مورد اصل فلسفه "مهاجرت"ت بدونم؛ اصلن چرا مهاجرت؟!

آیا اگر بهترین دانشگاه ها هم داخل ایران بود؛ شما باز هم مهاجرت رو انتخاب میکردید؟!

آیا خستگی از محیط اینجا باعث مهاجرتت شده؟!
خیلی دوس دارم این مسائل بررسی بشن؛ البته در مورد شخص شما منظورم نیستااا منظورم کلی هست.

به عنوان مثال؛ شخصن طرز تفکر آدمای اینجا (ایران)، با روحیات من سازگار نیست.
حتا اگر مسائل اقتصادی و سیاسی جامعه رو هم فاکتور گرفته باشم.
که همین انگیزه ای میشه واسه مهاجرت من؛ حالا نمیدونم واقعن چند درصد افراد به بهانه تحصیل این کار را میکنن. هر چند خود تحصیل هم یک عامل انگیزشی مهم هست.

سلام.
در مورد فلسفه مهاجرتم نوشته بودم. بسیار سفر باید تا پخته شود خامی. صوفی نشود صافی تا درنکشد جامی (سعدی)
بله حتما اگر بهترین دانشگاه ها هم ایران بودند بازم میرفتم. جالبه بدونین یه سری بچه های اینجا از لیسانس تابستون رو توی یه کشور اروپایی میگذرونن.

مهدی سه‌شنبه 17 اسفند 1395 ساعت 04:12

سلام جناب وودی...
ببخشین یه سوالی ذهن منو درگیر کرده
این ویزای eb3 قضیش چیه؟؟؟
سایتای مهاجرتی یه جوری ازش تعریف میکنن که انگار ویزای بهشته و مثل هلو به آدم میدن و گرین کارت دائم میدن تنها شرطش هم پیشنهاد کار داشتن از آمریکاست...
حالا سوال پیش میاد این چجوریه؟واسه چه مشاغلی؟اصن مگه امریکا مرض داره نیروی کار از کشور دیگه بیاره جوونا خودش بیکار شن؟میشه یکم در موردش توضیح بدین؟عملی هست اصلن؟؟؟
بعدشم لطفا یه ایمیل به من بدین یه مقدار کار خصوصی دارم باهاتون نمیشه تو کامنت ها گفت...اگه اسکایپ دارین ایدی اسکایپتون رو ایمیل کنید...لطفا...شاید شما بتونی منو از این برزخ رها کنی...مرسی

سلام
نمیدونم چه تعریفی میکنن اما برای کسانی که ویزای کار دارن و مدرک فوق لیسانس ندارن EB3 گرین کارت هست. خیر به این آسونی ها نیست و شرکت باید نشون بده هیچ امریکایی نیست که استخدام کنه و بعد نشون بده این فرد تواناییشو داره. در ضمن مشکل اصلی EB3 اینه که تاریخش جاری (current) نیست یعنی همه چیز که درست باشه باید 3-4 سالی توی صف باشین که آیا بگیرین یا نه.
در ضمن هزینه ای حدود 10 هزار دلار برای شرکتها داره و مگه اینه طرف رو بشناسن و چند سالی هم براشون کار کرده باشه که بخوان همچین هزینه ای کنن. شرکت ها حتی EB2 رو هم به خاطر هزینه هاش به این سادگی پر نمیکنن.

باران دوشنبه 16 اسفند 1395 ساعت 17:22

سلام جناب وودی
میشه از اخبار و حال و هوای فرمان جدید مهاجرتی ترامپ بگید؟
ممکنه دوباره لغو بشه؟
ما زندگیمون افتاده دست این آقا

سلام
پریروز دوباره لغو شد. نگران نباشین

dad دوشنبه 16 اسفند 1395 ساعت 16:13

یک مرد 42ساله آمریکایی به‌نام برایس اسکات در شهر هیوستون ایالت تگزاس به یک زن ایرانی که مادر دو فرزند است تعرض کرد. این اتفاق روز پنجشنبه رخ داده و دختر 12ساله این زن که در آپارتمان محل سکونتشان شاهد این تجاوز بوده به پلیس اطلاع می‌دهد.

دختر این زن اعلام کرد مادرش توسط مرد همسایه که به‌زور و شب‌هنگام وارد آپارتمان شده بود هدف تعرض قرار گرفت. مرد آمریکایی زن را با اسلحه تهدید کرده بود.

گفته می‌شود مادر دو فرزند به‌تازگی از ایران به آمریکا مهاجرت کرده بود.

زمانی که پلیس پس از تماس تلفنی به محل آپارتمان رسید مرد متجاوز با دستپاچگی فرار کرد و کارت شناسایی خود را جا گذاشت. اما پس از طی مسافت کوتاهی توسط پلیس بازداشت شد.

منبع خبر؟ چه ربطی به موضوع داشت؟

آدم معمولی یکشنبه 15 اسفند 1395 ساعت 02:09 http://IandLive.blogfa.com

حقیقتش اینه که خوبی و بدی همون دید سیاه و سفیده خودمونه، در صورتی اکثر چیزها دو رو داره
مثلا همین امروز خودمونTمردم آمریکا 500 سال دیگه از دولتمردای امروزشون به خوبی یاد میکنن که با دخالت توی سیاست های کشور های مثل ایران جلوی گسترش زیاده خواهیشون رو گرفته
اما مردم ایران چی؟؟ آیا اونا هم همین فکر رو میکنن؟
خوب و بد لغت هایی هست که ما ساختیم

البته که تفسیر خوبی و بدی از نگاه و زاویه انسان ها متفاوت هست. اما آیا فکر میکنین انسان ها با اطلاعات مشابه تفسیر یکسانی از خوبی یا بدی نخواهند داشت؟ مثلا کسی پیدا میشه که کشتن یه نفر بیگناه رو خوب بدونه؟

javadth شنبه 14 اسفند 1395 ساعت 01:50 http://javadth.ir

چنگیز خان با کشتاری که کرد از انتشار سالانه 40 میلیون تن co2 جلوگیری کرد

حجم کتاب های علمی و تاریخی رو کم کرد


از هر 4 نفر موغولی ازمایش dna بگیری یکیشون از نوادگان چنگیز خان هستش

شاید اما شما این اطلاعات رو از کجا آوردین؟

مهدی شنبه 14 اسفند 1395 ساعت 01:05

وودی جان،دموکراسی مفهومی است که هنوز که ما در قرن بیست ویکم هستیم،در90درصد کشورهای دنیا جا نیفتاده.حالا چه برسه به 200 یا 300 یاحتی 1000سال قبل که مثلا فاتحانی مثل چنگیز وتیمور یا سلاطینی مانند سلاطین عثمانی وصفوی یا دیگر حکومت ها دموکرات باشند و مردم سالارانه رفتار کنند.به نظر من با افکار و اندیشه های قرن بیست ویکم نمیتوان،مسائل ورخدادهای قرون قبل را تجزیه وتحلیل کرد وفهمید.باید این را دانست که قتل وخونریزی فاتحان،خواسته تاریخ بوده وباید به آن احترام گذاشت.حتی مردم قرون قبل نظیر مردم 500یا600یا700سال قبل به کشت وکشتارها وحمام خون شاهان خود افتخار می کردند وهمواره بافخر از این قتل ها در کتاب های تاریخی یاد میکنند.به همین دلیل میتوان گفت همه سلاطین گذشته،قهرمان ملی هستند و هرکسی از هر قومیت وملیت،حق افتخار کردن به آنها را دارد.

دیدگاه جالبی رو مطرح میکنید اما فکر نمیکنم به سادگی بشه گفت که مردم قرون قبل "به کشت وکشتارها وحمام خون شاهان خود افتخار می کردند" اگر بخواهیم از نگاه انسانی موضوع رو بررسی کنیم کشتن آدم ها و حمام خون و... انسانی نیست و فکر نمیکنم ربطی به این قرن یا 800 سال پیش داشته باشه. البته اینو که مینوشتم فکرم این بود که آدم نباید چیزایی رو که بهش میگن صد در صد قبول کنه چه برسه به اینکه بهشون اعتقاد پیدا کنه.

ariyo پنج‌شنبه 12 اسفند 1395 ساعت 20:38

واسه منم یه بار شبیه این اتفاق افتاد منتها توی یه همایشی بودیم که استاده داشت در مورد نادرشاه و فتوحاتش صحبت میکرد و ازش تعریف و تمجید میکرد و از خوبی ها و قدرتش و از این جور چیزا میگفت . یه چندتا هندی هم توی همایش بودند! آخر جلسه یکی از هندی ها گفت این نادر شاهی که هی از خوبی ها و عظمتش میگی به ما حمله کرد و کشورمونو ویران کرد و کلی غنائم و ثروت های مارو ببره همین حمله زمینه ساز شد تا انگلیس بتونه خیلی راحت ما رو استعمار کنه ! تو دلم گفتم همچین هم بیراه نمیگه و حرفش کاملا منطقیه ! اما از طرفی فکر میکنم تبلیغ قهرمانان ملی مون یه نیروی محرکی باشه برای پیشرفت کشور و برانگیختن حس ناسیونالیستی! به نظرت اینطور نیست ؟ شایدم من توی جامعه بسته ای مثل ایرانم اینجوری فکر میکنم !
موفق باشی

بله منم میخواستم به همین بسته بودن جامعه و نبودن اطلاعات اشاره کنم و بگم که آدم وقتی با ملیت های دیگه آشنا میشه و مطالعه میکنه دید بازتری نسبت به مسائل پیدا میکنه.

بادکنک پنج‌شنبه 12 اسفند 1395 ساعت 03:39

وودی بترکی با این پستهای لوسّت...

لوس؟

رضا چهارشنبه 11 اسفند 1395 ساعت 18:44

در ضمن متن تون عالی بود کتاسفانه خیلی از این پیش زمینه های ذهنی که تو ضمیر ناخودآگاهمون نقش بستن ضربه خوردیم مخصوصا در مورد دین

رضا چهارشنبه 11 اسفند 1395 ساعت 18:42

ببخشید میدونم که میدونید بهتر ازمنولی حواستون نبوده نوشتید he was a national here
بازم عذر میخوام حاج وودی

بله شرمنده تصحیح شد.

حسین کاظمی سه‌شنبه 10 اسفند 1395 ساعت 23:48

راستش تو وبلاگ قبلی در مورد ظلم به تاریخ و اینا نوشته بودی.راستی الان مشهدم .تو و سایر دوستان رو دعا کردم

ممنونم.

محمد سه‌شنبه 10 اسفند 1395 ساعت 22:43

خوب اینجاست که باید یه نگاهی به تاریخ خودمون بندازیم
این امپراطوری ایران مثل ساسانیان یا هخامنشیان ...
یا حتی شاه عباس صفوی !!! چقدر جنگ کرده تا رقبا را از میدون بیرون کنه وخودش شاه بشه بعد از اون طرف هم کشور را آباد کرد...

اینا هم قهرمان های ملی هستن ...
از یه نظر هم طبیعیه ... کسی که کشور گشایی میکنه جنگ هم جز شه
میخواد حمله اعراب مسلمون باشه میخواد کوروش یا هر کی دیگه باشه

صبا سه‌شنبه 10 اسفند 1395 ساعت 08:07

خب ما در مورد خیلی از قهرمان های ملی و دینی مون مثل همون دوست مغلوستانی اطلاعات داریم ونه بیشتر.
تلنگر خوبی بود

درسته. اگر معیار نتایج عملکرد باشه میشه بهتر نظر داد.

نسیم سه‌شنبه 10 اسفند 1395 ساعت 05:42 http://www.kharnebesht.blogsky.com

بستگی داره چه کسی تاریخ رو بنویسه .... و هیچ وقت در تاریخ نویسی بی طرفی معنا نداره!

بی طرفی خوبه باشه اما حتی اگر نباشه میشه با خوندن نظرات مختلف به جمع بندی بهتری رسید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد