زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

مهارت کلاس جهانی - قانون 10000 ساعت - world-class expertise

بچه که بودم فکر میکردم با چند سال تمرین و تجربه میشه موفقیتی در حد جهانی بدست آورد یعنی توی دنیا به عنوان یه فرد موفق شناخته بشی. سیزده سالم که بود با خودم گفتم تا 18 سالگی میشم و نشد. گفتم تا 20 سالگی باز نشد. گفتم تا 25 سالگی باز نشد. گفتم تا 30 ولی 28 که بودم میدونستم نمیشه و دیگه زمان نذاشتم. هر سال از نظر مهارت و تجربه بهتر و بهتر شدم اما باز کافی نبود. غیر از اینکه شرایط مهیا نبود, مهارت منم به اندازه کافی نبود. این تابستون که رفتم توی این شرکت استارت آپ کوچیک کار کردم دیدم که چقدر پیشرفت کردم مخصوصا توی این چهارسال که وقت آزاد داشتم و به جای اینکه مهارت های فعلی ام رو مرتب استفاده کنم هر چی خواستم مطالعه کردم و پیشرفت کردم. برای اولین بار توی عمرم احساس میکنم که به مهارتی رسیدم که حس میکنم که کمتر کسی توی دنیا هست که به اندازه من زمینه ای که کار میکنم رو بلد باشه. فکر کنم بچه های دکترا نزدیک فارغ التحصیلی یا بعدش همین حس رو داشته باشن. کلا حس خوبیه. فکر میکنم که با چیزایی که از زندگی میخوام فقط یک قدم فاصله دارم. شاید چند سال زودگذر دیگه.


وقتی که مطالعه میکنم یه جا یه نظری خوندم که جالب توجه بود.  Malcolm Gladwell در کتاب Outliers گفته بود برای موفقیت کلاس جهانی باید 10000 ساعت تمرین مستمر (deliberate) داشت. ادعای ایشون اینه که استعداد تاثیر زیادی نداره و فقط زمان صرف شده مهمه. من فکر نمیکنم که درست میگه اما نظر قابل تاملی هست. الان که داشتم این مطلب رو مینوشتم هم به نتیجه این تحقیق  تحقیق دانشگاه پرینستون رسیدم که اینو نشون میده که تمرین توی بعضی زمینه ها کمتر از 1 درصد مهمه و زمینه با زمینه فرق داره (Deliberate Practice and Performance in Music, Games, Sports, Education, and Professions

A Meta-Analysis) به نظر من بعضی افراد توی بعضی زمینه ها با استعدادتر هستند و نیازمند زمان کمتر و بعضی افراد کم استعدادتر و نیازمند زمان بیشتر. همچنین  مسلما بعضی زمینه ها سخت تر هستند و نیازمند زمان بیشتر و بعضی زمینه ها آسونتر و نیازمند زمان کمتر. زمان لازم بستگی به زمانی داره که دیگران تا حالا چقدر زمان گذاشتند. مثلا اگر تمام کسانی که گیتار میزنند تا حالا ماکزیمم 1000 ساعت وقت گذاشته باشند, میشه با صرف 1001 ساعت (با در نظر گرفتن داشتن استعداد مشابه) تبدیل به بهترین گیتاریست دنیا شد. شاید بشه گفت 10 هزار ساعت مینیمم برای هر مهارتی باشه. اگر کسی خیلی خلاق باشه و یه زمینه جدید رو اختراع کنه که فقط خودش مهارتش رو داشته باشه حتی ممکنه بتونه با 100 ساعت هم از بقیه بهتر باشه (فقط تا حدی که از زمینه های مشابه اندکی بهتر بشه).به نظر من مینیمم زمان لازم برای اکثر زمینه ها ده سال هست. بعضی زمینه ها تا بیست سال هم راحت جا داره. بنابراین آدم باید خیلی صبور باشه که بتونه به اون مهارت برسه و تا به اونجا نرسیده نباید ناامید بشه یا انتظار بیش از حد داشته باشه. 

نظرات 31 + ارسال نظر
آریا یکشنبه 16 آبان 1395 ساعت 15:16 http://aalmaan.blogfa.com

این نوشته منو یاد این سخنرانی انداخت:

https://www.youtube.com/watch?v=5MgBikgcWnY

آها. با این موافقم

bahare یکشنبه 16 آبان 1395 ساعت 09:36

سلام
مرسی که مینویسی خدا خیرت بده.
توروخدا زود زود بنویس دل ما رو آب نکن. آدم کیف میکنه میاد اینجا.
ایشالا به زودی یکی از دیتا به ازدواج ختم میشه با بهترین دختر اونجا که لایق وودی باشه. هرچند من قلبا دوست دارم با یه دختر ایرانی ازدواج کنی

سلام. چشم حتما مینویسم.

مهرنوش چهارشنبه 12 آبان 1395 ساعت 22:42

سلام

امیدوارم حالتون خوب باشه
وبلاگتون خیلی خوبه،امیدوارم همیشه موفق باشید
ی سوال داشتم این درسته که دانشگاه ها بیشترشون برای ترم بهار فاند نمیدن؟ و اکثرا برای ترم پاییزه؟؟

درسته اما این نیست که اصلا بهار فاند نباشه.

شروین چهارشنبه 12 آبان 1395 ساعت 19:49

سلام وودی یه چیزی بنویسسسس

چشم!

samon چهارشنبه 12 آبان 1395 ساعت 00:55

سلام آقای مهندس. نظرتون درمورد وبلاگ داشتن چیه؟ مثلا پیشنهاد میکنید هرکسی برای خودش ی وبلاگ داشته باشه یا نه؟ یا مثلا بستگی به هدفش داره و....
مدت هاست به فکر این هستم که ی وبلاگ بزنم و وقایع و اتفاقات اون روزم رو بنویسم و... ، خیلی مردد هستم که کار سودمندی باشه.

سلام
پیشنهاد خاصی ندارم! یه مدت بنویس ببین دوست داری یا نه. برای خودت بنویس. دوست داشتی ادامه بده. دوست نداشتی تجربه ای میشه دیگه.
سودمندی کار من این بود که بعضی وقتا که مینوشتم افکارم دسته بندی میشد.

محمد سه‌شنبه 11 آبان 1395 ساعت 19:44

سلام
یه سوال میتونم ازت بپرسم ؟؟؟؟
شما هنوز نماز میخونین یا نه؟؟
خیلی مهمه واسم اگه میتونی حتما جواب بده
ممنون

سلام
آخه کی همچین سئوالی میپرسه. توی امریکا که اگر از کسی بپرسین جرم هست. اینا رو نگفتم که از زیر سئوالتون در برم. بله میخونم اما اینو یه چیز کاملا شخصی میدونم.
موفق باشم.

Azi سه‌شنبه 11 آبان 1395 ساعت 17:28

سلام وودی
اول از همه تشکر به خاطر وبلاگت
هم یه سوال دارم هم یک خواهش
سوالم اینکه (که خیلی خیلی واسم مهمه) : الان شما بعد از 4 سال تو آمریکا، زبانت چه جوریه؟ چقدر با انگلیسی الان راحتی؟ وقتی با کسی حرف می زنی می تونی واقعا منظورتو برسونی ، کسی رو قانع کنی؟البته نه با تلاش زیاد. لهجه حرف زدنت عوض شده؟ slang ها رو متوجه می شی؟ الان می تونی یه وبلاگ انگلیسی داشته باشی؟

حالا خواهش من: من خودم خیلی وقت واسه زبان گذاشتم مخصوصا رو تلفظ صحیح ، ولی من تا حالا آمریکا نبودم و حتی با یک native هم حرف نزدم که ببینم می تونم ارتباط برقرار کنم ، ولی خب وقتی مصاحبه charlie ROSE , Larry King ,Oprah و .. می بینم تا 95 درصد می فهمم
ولی من می خوام وقتی اومدم آمریکا عین native ها حرف بزنم
الان نظرت چیه؟ چیکار کنم بهم کمک می کنه که تو همین ایران بتونم تو زبانم -اونجوری که شما اونجا تسلط به زبان رو درک کردی- تقویت کنم
خودم خیلی سایت های مختلف خبری آموزشی پیدا کردم که فکر کنم یکی از یهتریناش که پادکست می زاره openlaguage.com است.
من کل وبلاگ شما رو خوندم یادمه یه پست داشتی به نام "زبان توشه سفر" ، ولی ننوشه بودی راههای تقویتش که به درد بخوره واقعا چی هستن. حالا من از این همه توضیح می خواستم خواهش کنم یه پست بزاری و ماهایی که تو ایران هستیم و در حال apply، رو راهنمایی کنی
مثلا چه سایت هایی عالین ، باید رو چی بیشتر تاکید کنیم و ...
البته می دونم نزدیک دفاعته به خاطر همین عجله ای ندارم
در آخر هم ببخشید اگه خیلی طولانی شد

سلام
زبانم خیلی بهتر از زمانی هست که از ایران آمدم. الان اگر لغت کم نیارم منظورم رو خیلی راحت میرسونم. لهجه ام عوض نشده. بعضی slang ها هم که اون موقع فیلم نگاه میکردم در میاوردم بلدم اما خیلی زیاد هست که بلد نیستم.
عین native ها حرف زدن آسون نیست. باید دوست امریکایی پیدا کنی که کمکت کنه. راه های تقویت هم یه پست دیگه گذاشته بودم قبلا. منابع زبان زیاد هستن. ببین با چی راحتی و دوست داری با همون کار کن. لغات خیلی مهمن.

:) یکشنبه 9 آبان 1395 ساعت 22:58

وودی سلام
میگم نمرات دبیرستان مهمه تو پذیرش؟
آخه یجا شنیدم گفتند همه ی دانشگاه ها ترجمه ی نمرات دبیرستان رو میخوان
یه سوال دیگه اونجا معدل متقاضی (مثلا من) رو که میخوان بررسی کنند از بیست نمره بررسی میکنن یا نه تبدیل میکنن به مقیاس چهار نمره ای؟؟

سلام
برای فوق لیسانس؟ دکترا؟ نه نیست. برای لیسانس نمیدونم اما فکر کنم باشه.

رهگذر پنج‌شنبه 6 آبان 1395 ساعت 22:37

سلام وودی خوبی؟ میگم دلت تنگ نمیشه واسه ایران؟
نمیری سر بزنی؟

سلام
خوبم. تا گرین کارت نگیرم نه.

حسین کاظمی پنج‌شنبه 6 آبان 1395 ساعت 10:16

سلام دوباره ببخشید قضیه این ددلاین چیه؟ چون چند تا دانشگاه هم مثل این بودن
https://www.gsb.stanford.edu/programs/mba/admission/deadlines

سلام
بعضی دانشگاه ها به جای Fall و Spring سه بار توی سال اپلیکیشن میگیرن.

ملودی چهارشنبه 5 آبان 1395 ساعت 17:22

من هی میام ببینم پست جدید اومد یا نه، خلاصه آی پی منو دیدین فکر نکنین من یک weirdo هستم.

وقت ندارم آی پی چک کنم. اگر داشتم پست میذاشتم

پری چهارشنبه 5 آبان 1395 ساعت 08:43 http://tehran2berkeley.mihanblog.com/

من عاشق خوندن نوشته هات هستم. اصلا نمیشه بخونم و چیز جدیدی یاد نگیرم. همیشه بنویس.

ممنونم لطف دارین

samon دوشنبه 3 آبان 1395 ساعت 01:09

چقدر جواب ها و درس های خوبی ازتون گرفتم. مرسی. خیلی انرژی گرفتم از این پرسش و پاسخ ها.واقعا ممنونم

خواهش

Azadeh یکشنبه 2 آبان 1395 ساعت 20:11

وای عالیه
من از خوندن مطالب سایتت لذت می برم
راستی وودی علاوه بر مهندس بودن ژورنالیست خوبی می شی زیاد تمرین واست نمی خواد چون بلفطره خیلی شیرین می نویسی و تو انتخاب مطلب خوش سلیقه ای.
تبریکات فراوان

آرمین یکشنبه 2 آبان 1395 ساعت 20:02

1_دانشگاه ucla چقد فاند میده؟
2_کلا دانشگاه های آمریکا حداقل چقد وحداکثر چقد به TA فاند میدن؟
من بلاگتو کامل خوندم اگه میشه یه پست درباره ی وضعیت الانت بزار مثلا اینکه دانشگاه و کارت چطور پیش میره و این حرفا....
مرسی

1- به اندازه کافی اگر داشته باشه :)
2- بستگی به شهر داره. از 900 تا دیدم تا 2500 تا.
همه چی خوبه. تزم تموم شه بیشتر مینویسم.

samon یکشنبه 2 آبان 1395 ساعت 00:21

آخه اگه وودی مثلا از گیتار بیشتر از نویسندگی خوشش بیاد باید چه کار کنه؟ یعنی ما باید بگردیم ببینیم تو چه زمینه ای استعداد داریم و اونو دنبال کنیم؟ یا باید ببینیم علاقه و خواسته مون تو چه زمینه ایه(هرچند شاید استعدادشو نداشته باشیم)؟

علاقه و استعداد باید دو تاش با هم باشه. خب منم گیتار رو بیشتر از نویسندگی دوست دارم اما استعدادم توش کمتره. نه اینکه اگر امروز شروع کنم امکان نداره توش موفق بشم فقط زمان بیشتری طول میکشه.

samon شنبه 1 آبان 1395 ساعت 00:02

خب انسان که ماهی نیست. تازه بازهم اگه توانایی هرکسی رو در رشته یا مورد به خصوصی بدونیم و محدودش کنیم، با خیلی از گفته های آدم های موفق دیگه به تناقض میخوریم.
خیلی از همین انسان های موفق میگن محدودیت هارو فقط ذهنتون میسازه که در واقعیت وجود نداره. یا مثلا میگن اگه 1کاری رو 1نفر در دنیا بتونه انجام بده، پس تو هم میتونی؛ و اگه کاری رو هیچکسی تو دنیا نتونسته باشه انجام بده، تو میتونی نفر اولی باشی که انجامش میدی.
این مسائل با اون حرف انیشتین در تضاد نیست؟

اون یه تشیبه. یعنی مثلا وودی نمیتونه بهترین گیتاریست دنیا بشه ولی اشتباهه که فکر کنیم وودی خنگه یا کار دیگه ای رو نمیتونه انجام بده! استعداد آدما فرق میکنه مطمئنا اما فقط روی زمان تاثیر میذاره. مثلا وودی اگر الان شروع کنه ممکنه 70 سال طول بکشه که بتونه بهترین گیتاریست بشه اما میتونه مثلا توی 30 سال مثلا نویسنده خوبی بشه.
اون قضیه محدودیت ها فرق میکنه. اون یعنی اگر کسی بخواد یه کاری رو کنه میکنه. معلومه که محدودیت وجود داره ولی نباید باعث بشه که آدم از حرکت بمونه. مثلا من بگم هیچ کسی کتابم رو چاپ نمیکنه پس هیچی ننویسم...
پس تضادی نیست. دو تا موضوع مجزا هستند.
یه چیز دیگه هم اینه که بسیاری از این حرفا انگیزه دهنده هستند. روح انسان به طور فطری نامحدود هست و برای همین این حرفها خوراک خوبی برای روح هستند تا از نهایت انرژی اش استفاده کنه به چیزایی که میخواد برسه.

samon جمعه 30 مهر 1395 ساعت 00:56

1- آخه به نظرم این درست نیست که هرکسی با صرف ی تعداد ساعت مشخص به اون مهارت دست پیدا میکنن. بعضی ها ممکنه با صرف زمان کمتری به اون مهارت دست پیدا کنن. ی اصطلاحی داریم که میگیم :خدا فلانی رو آفریده که اصلا این کاره بشه" مثلا خدا فلانی رو پیانیست آفریده. این یعنی طرف استعداد فوق العاده ای مثلا تو پیانو داره و الی آخر...
2- آقا یکی مثل من هرکاری میکنه که ی چیزی اختراع کنه، نمیتونه، اما آقای مصطفی شاملویی 800تا اختراع ثبت شده داره(انگار خدا مخترع آفریده این آقا رو). خب من الان باید چه کار کنم؟ من باید به تلاشم برای اختراع کردن ادامه بدم(علی رقم ناکامی الانم) یا دیگه بیخیال بشم و قبول کنم که من ی آدم معمولی ام؟
3- شما چطور وقتی تو سال های مختلف زندگیتون به هدفتون (که شناخته شدن به عنوان یک انسان موفق بود) نرسیدید، پیش خودتون فکر نکردید که شاید استعداد و توانایی رسیدنش رو ندارید و به همین چیزی که هستید قاتع باشید و هدفتون رو رها کنید؟؟؟؟

1- منم همینو گفتم. بحث من این بود که آدم نباید فکر کنه زود بهش میرسه و وسط راه ناامید بشه.
2- انیشتن میگه "اگر یک ماهی را به واسطه عدم توانایی اش در بالارفتن از درخت بسنجیم، آن ماهی تمام عمرش را بر این باور که یک احمق است زندگی خواهد کرد." قرار نیست همه اختراع ثبت کنن.
3- مسیر هدف مهمه و اینکه آدم توی مسیر خیلی چیزا یاد میگیره. مهم اینه که به سمت هدف حرکت کنه. من اگر هدفی نداشتم چند سال پیش از ادامه تحصیل منصرف میشدم و میرفتم سربازی الانم شاید یه جا اجاره کرده بودم با حقوق ماهی 2 میلیون که کفاف زندگیمو هم نمیداد زندگی میکردم... من دوستامو میبینم که از لیسانس ادامه تحصیل ندادن و الان پیشمونن.

مهدی پنج‌شنبه 29 مهر 1395 ساعت 20:44

وودی مطمنی؟؟؟
فک کنم واسه پزشکی ها این صدق نمیکنه
الان خیلی پزشکا هستن که چند ساله دارن تو فوق تخصص عمل میکنن ولی تو حرفه خودشون بهترین نشدن

چی صدق نمیکنه؟ اگر منظورتون 10000 ساعته که نوشتم درست نیست.

محسن پنج‌شنبه 29 مهر 1395 ساعت 00:23

سلام
سوالی عجیب
نظرت در مورد نوشابه های انرژی زا(ردبول و هایپ و ...) چیه؟!!!

سلام
نظری ندارم.

shahab چهارشنبه 28 مهر 1395 ساعت 18:06

سلام
ممنون که اطلاعاتتون را برای ما شیر میکنید.
من یه سوال داشتم ازتون راجع به اپلای برای مستر
ریکامند لتر را چه کسی باید برای من بنویسه ؟
ممنون میشم یه توضیحی بدید

سلام
اساتید لیسانس. بهترین کار هم اینه که باهاشون یه مدت ریسرچ کار کنین.

زینب چهارشنبه 28 مهر 1395 ساعت 16:55

سلام
من یه دوهفته هست با وبلاگ قدیمی و جدید شما آشنا شدم خیلی خیلی جذاب نوشتید
منم مثل شما به دنبال رسیدن به رویاهام تو سرزمین فرصتها هستم اما هنوز اول راهم و دارم تازه از تز فوقم این ماه دفاع میکنم انشالله.. و بعدش دنبال شکستن مانع بزرگ رسیدن به آرزوهام گرفتن مدرک تافل هستم...
بازم از وبلاگ بسیار عالی تون بسیار ممنونم
خسته نباشید

سلام
خواهش. براتون آرزوی موفقیت دارم.

ملودی چهارشنبه 28 مهر 1395 ساعت 15:20

اونجا هم میشه ارشد تغییر رشته داد؟ مثلا از ادبیات به معماری. اونوقت مبنای پذیرش رو چه نمره هایی قرار میدن؟

نمیدونم ادبیات به معماری. معمولا درس های مشترک رو با نمره های بالا قبول میکنن

Buzz lightyear چهارشنبه 28 مهر 1395 ساعت 11:58

وودی مگه دانشگاه خوابگاه نمیده که دانشجوها تا ماهی هشتصد دلار پول اجاره میدن؟
یکم توضیح میدی خوابگاه و اجاره و ... چطوره اوضاعش ؟ یه عکس هم از خوابگاه خودت میذاری ببینیم؟

نه. خوابگاه دانشگاه گرونتره معمولا! دانشگاه های اینجا بزینس هستن. من خوابگاه نرفتم.

ستاره چهارشنبه 28 مهر 1395 ساعت 09:57

الان داشتم ویدیو تیلور رو میدیدم، اخر هفته میاد آستین تگزاس، تا دیدم یاد شما افتادم .

ممنون

محمد سه‌شنبه 27 مهر 1395 ساعت 20:38

خیلی ممنون که تجربیاتتو میگی
منم بعضی وقت ها فک میکنماصن برا چی باید درس بخونم
اصن چی بهم اضافه میکنه درس
این پست هات یه دلگرمی هست واسه من
راستی "مهیا "درسته نه "محیا "
فارسیت ضعیف شده ها

راست میگی مهیا رو اشتباه نوشته بودم تصحیح کردم!

شروین سه‌شنبه 27 مهر 1395 ساعت 19:46

سلام وودی جان چیزی نمونده یه کم دیگه تلاش کنی هم دفاع خوبی خواهی داشت هم مطمینم اقامت می گیری. داشتم بعد از مدت ها وبلاگ اولت رو دوباره می خوندم و خاطرات خوب و قشنگت تو دانشگاه رو می دیدم. راستی یه سوالی منصور دوستت چی شد؟ هنوز باهاش رابطه داری؟ درسش تمومشد کار پیدا کرد یل برگشت ایران؟ یادم تو اکثر خاطراتت بود.

سلام
درسش تموم نشده ولی کالیفرنیا داره توی یه دانشگاه درس میده.

saba سه‌شنبه 27 مهر 1395 ساعت 19:28

تا حالا کسی بهتون گفته اعتماد به نفس بسیار بسیار بسیار بالاییی دارین.

فقط مواظب باشین از یه ویژگی مثبت زیاد استفاده نکنید که تبدیل به منفی بشه.

بله. چشم.

Mr x سه‌شنبه 27 مهر 1395 ساعت 18:07

خدا رو شکر بازم این چند وقته مطلب زیاد میزاری

من داستان وودی رو کامل خوندم و خیلی چیز از نوشته هات یاد گرفتم

امید دارم هر جا که هستی موفق باشی

لطف دارین

فاطمه م سه‌شنبه 27 مهر 1395 ساعت 13:33

من یه هفته است با وبلاگتون آشنا شدم. تو این یه هفته کل مطالب وبلاگ قبلیتون رو خوندم . واقعاً خوشحالم که با این وبلاگ بسیار خوب آشنا شدم. میدونم مشغله هاتون زیاده ولی خواهشی که ازتون دارم اینکه بیشتر از تجربه هاتون برای ما بنویسد مثل وبلاگ قبلیتون. خوندن مطالبی که گذاشتین کلی به آدم انگیزه میده.آدم های خوبی مثل شما لیاقت این رو دارن که بهترین هارو داشته باشن. برای شما آرزوی موفقیت میکنم و امیدوارم به هرچی که میخواید برسید.

سلام. دارم مینویسم دیگه!

sama سه‌شنبه 27 مهر 1395 ساعت 10:30

سلام .
منو این همه خوشبختی محاله .سه تا پست پشت سرهم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد