زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

زیر آسمان خدا 2

اینجا زیر آسمان خدا نیست. زیر آسمان خدای رنگین کمانه خدای کیان خدای نیکا خدای مهسا است

تفکر منتقدانه (Critical Thinking) - قسمت چهارم - دو جمله به ظاهر متناقض میتونن خلاف هم نباشند.

یک بحثی میخوام کنم در مورد تناقض. خب منطقا وقتی دو تا جمله عین هم باشن تناقضی نداریم. مثلا دو جمله "انسان با فهم و شعور است" و "انسان با فهم و شعور است." به هر کسی بگید میگه که این دو اصلا یک جمله هستند و تناقضی نیست. اما به محض اینکه دو جمله متفاوت میشن ممکنه فکر کنیم تناقض دارند. مثلا بذارید ادعا کنم این دو تا جمله با هم تناقضی ندارند:"انسان خر است" و "انسان با فهم  و شعور است." در نگاه اول اولین چیزی که به ذهن یک انسان منطقی میرسه اینه که "آقا این چه حرفیه. هر کسی میفهمه که این دو تا جمله کاملا متناقض هستند!" اما ببینیم چطوری میشه رفع تناقض کرد:

باز بر میگردم به همون سه تا مورد: 1- گوینده 2- موضوع 3- شرایط. توی پرانتز روش رفع تناقض هر کدوم رو هم نوشتم.


رفع تناقض 1: (گوینده - تغییر گوینده) جمله اول رو یک نفر گفته و جمله دوم رو یک نفر دیگه گفته و هر کسی هم نظر خودشو گفته. حتی اگر از نظر منطقی هم جملات متناقض باشند ولی تناقضی در جمع دو جمله نیست چون دو نفر مختلف گفتن! 

رفع تناقض 2: (موضوع - کلمه اول - استفاده از تغییر موضوع انسان با خاص و عام کردن) جمله اول در مورد انسانهایی هست که فکر نمیکنند و جمله دوم در مورد انسان هایی که فکر میکنند. بنابراین تناقضی نیست.

رفع تناقض 3: (موضوع - کلمه دوم - تغییر معنی کلمه) کلمه خر در زبان فارسی به معنی بزرگ هم میباشد. بنابراین میتوان گفت انسان بزرگ است و انسان با فهم و شعور است پس تناقضی نیست.

رفع تناقض 4: (شرایط - عبارت ضمنی است و نیامده - تغییر شرط ضمنی همه مسائل) انسان همواره به بعضی مسائل آگاهی دارد و بنابراین جمله اول درست است و به بعضی مسائل آگاهی ندارد که در اون صورت میتوان گفت نافهم یا به تعبیری خر است. بنابراین هر دو جمله صحیح اند.

رفع تناقض 5: (شرایط - عبارت ضمنی است و نیامده - تغییر شرط ضمنی همه زمان ها) انسان وقتی که کودک است خیلی چیزها رو نمیفهمه پس جمله اول درسته و وقتی بزرگ شد متوجه میشه و با فهم و شعور میشه.

رفع تناقض 6: (شرایط - عبارت ضمنی است و نیامده - تغییر شرط ضمنی همه زمان ها) انسان های گذشته بسیار نادان بودند مانند اعراب جاهلی پس جمله اول درسته اما بشر پیشرفت کرده پس با فهم و شعور شده و جمله دوم هم درسته و تناقضی نیست.

رفع تناقض 7: (شرایط - عبارت ضمنی است و نیامده - تغییر شرط ضمنی همه مکان ها) انسان هایی کشورهای عقب افتاده زندگی میکنند رسوم احمقانه ای مانند زنده به گور کردن دارند و بنابراین خر هستند و انسان هایی که در کشورهای پیشرفته تر زندگی میکنند با فهم و شعور هستند چون از این رسوم ندارند.

رفع تناقض 8:....

نمیدونم چند تا میشه نوشت اما فکر کنم کافی باشه. ایده رو گرفتین. وقتی جملات مبهم باشند. وقتی کلی گویی شده باشه. آدم عاقل حس میکنه که تناقض وجود داره اما ممکنه تناقضی در کار نباشه. 


این نتیجه گیری تضادی با این نداره که هر جمله ای میتونه غلط باشه و اتفاقا نتیجه گیری حاصل از آن است. مثلا "انسان خر است" به طور واضحی میتونه غلط باشه چون همه خر نیستند و انسان های با فهم و شعوری هم وجود دارند و مانند مشابه برای جمله دوم. پس اگرچه هر دو جمله میتونن در حالت کلی غلط باشند ولی میتونند تناقضی هم با هم نداشته باشند. البته تناقض داشتن و نداشتن الزامی نمیاره که جمله هر دو غلط باشند یا هر دو درست باشند یا یکی درست و یکی غلط باشد. برای همه شرایطش میشه مثال آورد که با تغییر معنای کلمات یا خاص و عام کردن موضوع یا تغییر زمانی یا مکانی شرایط یا تغییر گوینده رفع تناقض کرد. 


مطالب به زبان دیگر: این یک اصل بسیار مهم است که بدانیم درستی یک جمله به شرایط خودش بستگی داره و اگر از اون شرایط خارج بشه ممکنه دیگه درست نباشه. پس یک جمله در یک شرایطی میتونه درست باشه و در شرایط دیگه غلط باشه. چون زبان مبهم هست و ما نمیتونیم همه شرایط رو همیشه توی همه جملات بیاریم. مثلا شما میشنوید "تورم کاهش پیدا کرده." فرض بر این میذارید که منظور تورم کشور خودتون هست نه زیمباوه. فرض رو بر این میذارید که منظور همین امسال یا همین الان است. فرض رو بر این میذارید که به نسبت سال گذشته کاهش پیدا کرده. صد تا فرض دیگه که شرایط اون جمله رو تعیین میکنه. حالا یکی بگه "تورم افزایش پیدا کرده" ممکنه تناقض نگفته باشه ممکنه در مورد یه کشور دیگه حرف زده یا در مورد یک سال دیگه و ... هر چی جملات مبهم تر باشند این احتمالات بیشتر میشه. 


انتظار منطقی و اخلاقی: البته ما انتظار داریم که گوینده اخلاقا طوری صحبت کنه که منظورش رو همه درست متوجه بشن. مثلا اگر وسط یک متن تحلیلی اقتصادی در مورد شرایط امریکا نویسنده بنویسه که "تورم کاهش پیدا کرده" بعد بازخواستش کنن که اینطوری هم نبوده و بگه نه منظورم کشور دیگه ای بوده و حرفم درسته منطقا, قانونا, انسانا, اخلاقا و...  کسی نباید ازش قبول کنه (ولی میبینید که توی خیلی مسائل بعضی ها میکنن مخصوصا اگر لعاب تقدس بهش زده باشن). به هر حال این موضوع  یه راه سوء استفاده رو برای بعضی ها رو فراهم میکنه که دیگران رو به اشتباه بندازند بهش میگیم مغلطه و توی پست های بعدی توضیح میدم.


به تناقض اختلاف هم گفته میشه اما چون فارسی اختلاف معنی فرق هم میده ترجیح دادم از همون لغت تناقض استفاده کنم. مثلا "انسان با فهم و شعور است" و "انسان بزرگوار است" با هم فرق دارند ولی تناقضی ندارند.

نظرات 18 + ارسال نظر
پری دوشنبه 12 مرداد 1394 ساعت 01:49 http://tehran2berkeley.mihanblog.com/

آهنگ you belong with me رو گوش دادی تا حالا؟ از وقتی داستان وودی و تیلور رو خونده ام همش حس می کنم داستانش راجع به شما دو تاست!
ای کاش به هم برسین
چه حالی میده ها
هی عکستونو می زنن تو روزنامه ما میگیم دیدی ما وودی رو دست کم گرتیم آخرش رفت عروسش رو دزدید و بهش رسید.
حتما آهنگه رو اگه گوش ندادی(که صددرصد دادی)گوش بده موزیک ویدیوش هم قشنگه.

که عشق آسان نمود اول....

later دوشنبه 12 مرداد 1394 ساعت 01:47

Dear Woody,
I have a couple of questions.
Sorry to take your time.

1- How it comes that you or anybody like you, I mean other people whom I know working or studying in US are too busy? I don't get it. What do you/they do?

2-Your stories are in suspension. Don't you forget them?You know, details, emotions, etc. Do you save them somewhere or anyway?

Also one thing,
You will never understand how I appreciate you sharing these links for us:

1-http://alimoslemi.persianblog.ir/
2-http://www.daramerica.com/
3-http://natashagodwin.blogspot.nl/

Believe me, I learned so much from them about how to live. I learned about life, and that's because of you.
I haven't studied some other ones yet.
I don't know whether you have studied them all completely or not.
You are great, Man.
And I always am thinking about how I could thank you as you deserve it and I get nowhere.
Be happy my friend.
And that's all I've got.

Dear later,

1- we have life

2- Some are gone due to my forgetfulness, but I write some short versions for most imporant things and they help a lot to recover all emotions and things that happened. In addition, pictures are great

Pray for me. God is great and he helps me more than you can even imagine. You will read about it soon.

Best of the bests,
Woody

arash دوشنبه 12 مرداد 1394 ساعت 01:13

با سلام به وودی عزیز (دیگه انقدر به این اسم صدات کردن که اگه اسم واقعیتو بگی کسی باور نمیکنه :D )
امیدوارم که حالت خوبه خوب باشه!
میخواستم بابت این پستهای مربوط به critical thinking ازت تشکر کنم و یه خسته نباشید جانانه بگم بابت پستهایی که میذاری با توجه به کمبود وقتی که داری ( به هر حال دانشجوی دکتری او ایرانشم سرش شلوغه چه برسه به امریکا )
وودی جان ی سوالی از شما دارم که به نظرم بهترین فرد هستی برای پاسخ دادن بهش.چون خودت کاملا الان توی اون شرایطی!!
توی خیلی از سایتها از جمله اپلای ابراد و یا برخی وبلاگ ها و البته برخی محافل علمی گفته میشه که کسانیکه به خارج از کشور برای ادامه ی تحصیل میروند اگر به عنوان TA و یا RA بورس میگیرند ، بابت اون بورسی که میگیرند مجبورند کارهای بسیار سخت و بی ربط به دانشی رو برای اون استاد انجام بدن.حتی مثلا فردی گفته بود استاده مجبورش میکرد ماشینشو براش بشوره و از این قبیل!!! خب به نظر من اگه اینطور باشه که خبلی تحقیرآمیزه!!
آیا واقعا چنین موضوعاتی صحت داره و شما نمونشو دیدین یا نه؟؟ یا اینکه میگن اگه به استاد راهتمای تز دکترات ، دستاوردهای علمی تزت رو بگی ممکنه اون تز رو ازت بدزده؟؟!!
دکتر خودت الان به عنوان TA چه فعالبتهایی دارید مثلا توی دانشگاه؟؟ و اینکه شما که برای یک سال بورس TA گرفتید آیا به راحتی توانستید برای سالهای بعد هم این بورس رو بگیرید یا نه؟؟
با تشکر فراوان برای سعه ی صدر و حوصله ایی که به خرج می دهید.

سلام
نگران فاند نباشین. توی امریکا غیرقانونی هست که استادی بخواد کار غیر از مسئولیت هایی که توی قرارداد آمده از دانشجوش بخواد و بنابراین توی این سه سال حتی یک مورد هم من ندیدم و نشنیدم. دستاوردهای علمی هم نمیدونم چیه منظورتون ولی شما از همون اول تعهد میدین به دانشگاه که تمام IP کارهایی که میکنید متعلق به دانشگاه هست و استادتونم همینطوری. حالا بعضی دانشگاه ها قوانینشون سفت و سختتر و بعضی نه. در هر حال استاد دانشگاه یک آدم هست و خوب داره و بد هم داره. من استاد بدون مشکل تا حالا ندیدم ولی مشکلی که استاد داره باید براتون قابل تحمل باشه. مثل مشکل یه استادی اخلاق بدش هست و مشکل یک استادی بی تفاوتی نسبت به سرنوشت دانشجوش.
فاند TA قابل اعتماد ترین فاند هست و احتمال قطع شدنش تقریبا صفر هست (فقط در صورتی قطع میشه که به تعهدات عمل نشه). فاند RA بچه ها چند بار دیدم و شنیدم که قطع شده و مثلا استاد از دانشجوش راضی نبوده یا مثلا قراردادش با یه جای کنسل شده و یا گرنت اش تموم شده. بنابراین بله من بدون هیچ مشکلی برای تمام ترم هام فاند تی ای رو داشتم.
موفق باشید

علی یکشنبه 11 مرداد 1394 ساعت 19:24

وودی عزیز،

به قسمت "تماس با من" هم سر می زنید؟

چند روز پیش پیامی را برای شما فرستادم، اگر ممکن هست و زمانش را دارید متشکر می شوم اگر به درخواست راهنمایی من پاسخ بدهید.

دوستدارت

بله ببخشید نرسیدم اون موقع جواب بدم.

مازیار کریمیان شنبه 10 مرداد 1394 ساعت 23:39

با سلام
اینجانب مازیارکریمیان از طریق سایت با شما آشنا شدم ، در حال حاضر یک شرکت بازرگانی دارم و جهت صادرات کالا به کشورهای اروپایی بدنبال دوستان ایرانی در این کشورها هستم ، لطفا در صورت تمایل راهنمایی بفرمایید ، مطمئنا لطف شما بی پاسخ نخواهد ماند .

با تشکر
مازیار کریمیان
karimian.maziar@gmail.com

سلام
یه سری به مهاجر سرا بزنید ببینید اونجاها مهاجرها چطوری هستن. من امریکا هستم و اصلا در مورد اروپا نمیدونم.
موفق باشید

تیما شنبه 10 مرداد 1394 ساعت 11:10

خیلی خوشحال شدم دیدم دوباره داری مینویسی

خواهش

سعید شنبه 10 مرداد 1394 ساعت 00:43

سلام
از قبلا وبلاگتون رو می خونم .اگر به همون حال و هوا وبلاگ قبلی برید به نظرم جذاب تر می شود.

سلام. در مورد امریکا بعد از این پست ها یه سری مطلب با عکس میذارم ولی دیگه قرار نیست داستان وودی رو اینجا بنویسم. شرمنده.

فرناز جمعه 9 مرداد 1394 ساعت 21:34

سلام. من وقتی داشتم درمورد دانشگاه usc سرچ میزدم با وبلاگتون مواجه شدم. تعداد مطالب خیلی زیاد بود و واقعا خوب بودند اما من نرسیدم همه رو بخونم. آخرش نفهمیدم شما برای کدوم دانشگاه پذیرش گرفتین و رشتتون چیه.
یه سوالی هم داشتم، یه جا گفته بودین usc برای ارشد فاند خوب نمیده یه جا دیگه دقیقا برعکسش رو گفته بودین. آخرش کدوم درسته ؟ و به نظرتون چقد فاند بدن میارزه آدم بره

سلام
فکر نکنم برعکس گفته باشم. همیشه گفتم برای ارشد خوب فاند نمیده. اگر جایی گفتم میده اشتباهه. هر چقدر که برای ادامه تحصیل بهتون فشار مالی نمیاد.
موفق باشید.

احسان سه‌شنبه 6 مرداد 1394 ساعت 09:26

سلام آقای وودی
میگم که اگه کسی ادمیشن از هاروارد برای رشته ی پزشکی بگیره اما بدون فاند باشه به هزینش می ارزه؟ !
حدودا چند هزار دلار به نظرتون بشه؟

سلام
اول خودتون از سایت نگاه کنید و بعد بگید برای کی میارزه. به نظر من تحصیلات اینجا هر چی زودتر شروع بشه ارزش داره. اما قیمتش هم مهمه. یکی که میلیادره خیلی احمقانه است که بخواد پولش رو سرمایه کاری غیر از تحصیل کنه. اما کسی که خرج و مخارج تحصیل اینجا رو نداره سرمایه گذاری خیلی سخت و شاید بی نتیجه ای بشه. نظر من اینه که اگر به کسی فشار مالی نمیاد باید حتما ادامه تحصیل رو توی امریکا تجربه کنه.
موفق باشید.

زیدان سه‌شنبه 6 مرداد 1394 ساعت 00:41

یادم میاد عید بود که گفتی دوباره میخای نوشتن رو شروع کنی.
سلام
من و خیلیای دیگه اظهار خوشحالی کردیم و از شما تشکر کردیم بابت ادامه اما
میخوام اینو بگم که : وبلاگ زیر اسمان خدا به خاطر مطالبش بود که طرفدار های زیادی داشت و هنوز هم داره.
ما فکر میکردیم که اینجا هم مطالبش ادامه وبلاگ قبلیه و اون روند رو ادامه میده البته شما گفتی تغیراتی دادی اما میشه گفت کلا روند رو تغییر دادی.
ما به خاطر اطلاعات از امریکا-پذیرش - دانشگاه و......
مشتاق خواندن مطالب هستیم.
امید وارم ناراحت نشده باشی و به خواسته های بازدید کنندگان هم جواب بدی.

در مورد امریکا بعد از این پست ها یه سری مطلب با عکس میذارم.

پری یکشنبه 4 مرداد 1394 ساعت 21:32 http://tehran2berkeley.mihanblog.com/

سلام وودی عزیز(هیچ وقت فکرشو نمی کردم بتونم با کاراکتر مورد علاقه ام در توی استوری مکاتبه داشتبه باشم...جل الخالق!)
وبلاگ قشنگ قبلیتو خوندم. چقدر از عکس ها و مطالبت لذت بردم و ازینکه با یه جور احساس دین همه چیو با جزییات و مرحله به مرحله توضیح داده بودی. راستش نمی دونم من سرچم ضعیفه یا واقعا اینطوره، ولی فعلا که غیر از وبلاگ تو و تعداد معدود دیگه ای، وبلاگ به روزی از دانشجوهایی که اپلای کرده ان نمی بینم. همه یا برای کانداست یا اگه واسه امریکا بوده پاش که با امریکا که رسیده خداحافظی کرده:). وبلاگت رو از بعداز ظهر یه ضرب خوندم و چقدر لذت بردم ازینکه حتی یه لحظه هم بی خیال نوشتن نشدی و همه چی رو از یک سال قبل و حتی با وجود ناامیدی ها و سختی ها و حتی بعد از موفقیت ها و رسیدن به اون جا مصور و با حوصله توضیح دادی. اینکه مصل خود من سویفتی بودی و اینکه با تموم مشکلات از رویاهات دست نکشیدی.دلم گرفت وقتی قیافه عصبانی وودی رو دیدم و اینکه وبلاگ رو بستی. ای کاش دوباره شروع کنی به نوشتن چون نوشته هات برای من خیلی جالب بود و مطمئنم نهصدو و نود و نه هزار و نهصدو نود و نه بازدید دیگه هم هستن که با من هم عقیده ان!
هرچی باشه وودی هم بعد از سال ها دوباره بین ما امد و جریانشو موقعی که اندی می خواد بره کالج برامون تعریف کرد و هنوزم داستانش ادامه داره. کاش تو داستانت رو که امیدوارم با خوبی و خوشی ادامه داشته باشه، با ما در میون بذاری.
ببخشید پرچونگی کردم، خصیصه مه یه جورایی. اگر دوست داشتی به وبلاگ منم یه سری بزن. دانشجوی شریفم و در ابتدای راهییم که تو چند سال پیش بودی. خواستم پیشنهاد تبادل لینک بدم ولی دیدم فقط تو سایت قبلیت پیوند داری. اگر اوکی هست من لینکت رو تو وبلاگم میذارم و تو هم اگر خواستی بذار. منتظر شنیدن خبر بازگشت وودی و عکس های قشنگش هستم.

سلام
خیلی لطف دارین. دارم مینویسم دیگه. منتهی یه کارهایی هم دارم کنارش میکنم که کلی وقتم رفته برای اونا. این سری مطالب هم هی مینویسم هی پاک میکنم و برای همینم خیلی طول کشیده. به همین اندازه که نوشتم به همین اندازه هم هی پاک کردم یا جملات رو عوض کردم تا هم منظورم برسه و هم عمق مطلب از بین نره.
در مورد امریکا بعد از این پست ها یه سری مطلب با عکس میذارم.

gkhalvati یکشنبه 4 مرداد 1394 ساعت 12:37

سلام
بله خونده بودم قبلا ولی واقعیتش چون اوایل خیلی به بورس شدنم امیدوارم نبودم خیلی دقت نکرده بودم ممنون که دوباره زحمت کشیدید لینک رو پیدا کردید و گذاشتید که سریع تر مطلب رو پیدا کنم
شما سایتی یا انجمنی که دانشجویان ایرانی امریکا یا کانادا که توش عضو باشن بجز اپلای ابراد چون یکم واسه رشته من که تربیت بدنی چیز خاصی توش نیست و کسی مد نظرم نیست که الان یکم بتونم اطلاعاتی ازش بگیرم یا احیانا شما فردی خاصی رو میشناسید که بتونه لطفی کنه و کمک بکنه واقعا ممنون میشم چون دیگه کلافه شدم اینقدر به این در و اون در زدم کسی نبود

سلام
نه فکر نمیکنم چیز دیگه ای باشه. نه نمیدونم
موفق باشید

gkhalvati یکشنبه 4 مرداد 1394 ساعت 00:45

سلام
من برای تافل خوندن رو شروع کردم و میخواستم بدونم شما که با نمراتی که از تافل و جی ار ای گرفتید بخصوص وقتی توی یکی از مطالب قدیمیتون گفته بودید که لغات جی ار ای خیلی توی تافل کمک کرد میخواستم بدونم واقعا چقدر اسونه (یا سخته)نمره صد به بالا از تافل گرفتن واقعا چقدر وقت گذاشتید و سطح زبانتون از اول وقتی که شروع کردید چقدر بود (مثلا بلد نبودی دو یا سه خط درست حسابی بدونه غلط املای و گرامری بنویسید یا در چه حد اینطوری بگید یکم برام راحت تر درکش)هر چند شاید درست یادتون نباشه ولی تقریبی هم بگید ممنون میشم چون واقعا سردرگم شدم که واقعا من با چقدر زمان و وقت میتونم خودم رو برسونم تا حدی معمولا نسبتا خوب ، واقعا ممنون میشم یک راهنمایی و نصیحت بفرمایید

سلام
اینو خونده بودین؟
http://zireasemanekhoda.blogsky.com/1391/03/29/post-412/

الهام جمعه 2 مرداد 1394 ساعت 01:55

سلام
فقط اومدم ببینم پست جدید گذاشتین یا نه که دیدم متاسفانه نه...بعد گفتم حالا که اومدم یه حاضری بزنم... ساعت هم یک و پنجاه و چهار دقیقه نصف شبه...اینجا ایران است. یاعلی

سلام
میذارم.

لیلا پنج‌شنبه 1 مرداد 1394 ساعت 13:42

سلام من از ابتدا خواننده ی هر دو وبلاگتون بودم...وبلاگ شما به صورت خلاصه دربر دارنده ی همه ی مطالبیه که خیلیا جویاشن و کمتر پیدا میکنن..خواستم فقط تشکر کنم همین...امیدوارم همیشه خودتون و نوشته هاتون پایدار باشید...

سلام
خواهش

کژال سه‌شنبه 30 تیر 1394 ساعت 23:19

سلام
مختصر نکن
کامل توضیح بده لطفا

سلام
تا جایی که بتونم چشم

sina beskut سه‌شنبه 30 تیر 1394 ساعت 17:31 http://www.letsgotousa.blog.ir

به همون دلایلی که تو مقدمه گفتی این چند پست رو مطالعه نکردم !

منتظر مطالب مفید بعدی هستیم

ببخشید یه کم طول میکشه این مطلب تموم بشه. هنوز چند قسمتی مونده اما سعی میکنم خلاصه اش کنم و زودتر تمومش کنم.

الهام شنبه 27 تیر 1394 ساعت 13:09

سلام...
نمیدون این چند روزه روزه بودم که مطالب قبلی برام سنگین می اومد و این یکی روان...یا کلا مطالب این پست روان و ساده بود...به هرحال ممنون از مطلب زیباتون...عید فطر رو هم بهتون تبریک میگم...موفق باشید

سلام
خواهش
عید شما هم مبارک

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد